Kina satsar på laddinfrastruktur samt har störst försäljning av laddbilar
Magnus Karlström
2015-11-24
Staten Kina satsar på laddinfrastruktur samt landet är numera största försäljningslandet av laddbilar i världen.
Men först ett tips från läsare. Förra veckan skrev Martin Borgqvist om samhällsekonomiska kalkyler för elbussar. Nyhetsbrevet var en sammanfattning av en rapport som KPMG skrivit. Martin undrade om en sak i rapporten ”det poängteras också att dagens beskattningssystem favoriserar diesel över eldrift, men inte på vilket sätt; det hade varit väldigt intressant att få veta hur.”
Vattenfall R&D skrev in och berättade om en skattejämförelse de gjort mellan olika drivmedel i Sverige. Den finns att ladda hem här (ppt).
Tack för hjälpen.
Kina satsar på laddinfrastruktur samt laddbilsförsäljningen har ökat mycket under 2015
Staten Kina tror på elbilar eller som de kallar dem ”new-energy vehicles”, som inkluderar batterielfordon, laddhybridfordon samt bränslecellsfordon.
Staten Kina har målet fem miljoner ”new-energy vehicles” på vägarna till 2020.
Det har gått relativt långsamt innan, men i år har det tagit fart.
De första nio månader har ca 137 000 laddhybridfordon och batterielfordon blivit sålda i Kina [1]. Batterielfordon står för 64% av försäljningen. Få bränslecellsfordon har blivit sålda än.
En förklaring till den ökade försäljningen är lotterisystemet i Beijing. En person i Beijing som vill köpa en ny bil måste vara med i ett lotterisystem för att få en en registreringsskylt. Väntetiden kan blir flera år innan personen får en registreringsskylt. Om de köper en ”new-energy vehicles” så ökar deras chanser tre gånger att vinna i lotteriet [1].
Oktober månad blev 22 000 laddpersonbilar nyregistrerade i Kina [2]. Det är mycket. En typisk försäljningsmånad i USA är ca 10 000 laddpersonbilar.
Nyregistreringen av laddpersonbilar består huvudsakligen av bilar från kinesiska tillverkare. De mest sålda modeller från januari till oktober 2015 är [2]:
1. BYD Qin (PHEV) ca 28 000
2. BAIC E-Series EV (BEV) ca 13 000
3. Kandi Panda EV (BEV) ca 12 000
4. Zotye Z100 Cloud EV (BEV) ca 9 000
5. BYD Tang (PHEV) ca 9 000
Den kinesiska staten har bestämt sig att satsa på laddinfrastruktur för att få upp försäljningen ännu mer.
De släppte två dokument under september om laddbilar. Den första kommer begränsa lokala myndigheters möjlighet att hindra försäljning av new energy vehicles [3]. Problemet är att de lokala myndigheterna helst vill att laddbilar köps från lokala tillverkare och det minskar den total försäljningen [3].
Det andra dokumentet handlar om laddinfrastruktur i Kina. De vill att laddinfrastrukturen ska vara så utbyggd att den klarar av 5 miljoner fordon 2020 [3].
Under slutet av 2014 fanns 780 laddstationer och 31 000 laddpunkter i Kina. Målet i planen är att de ska bygga 12 000 laddstationer och 4,8 miljoner laddpunkter till 2020 [4].
De planerar att prioritera laddstationer för elbussar, eltaxi, postbilar och sopbilar först. De ska bygga 8800 laddstationer till dem först [4].
De ska också bygga ut snabbladdare längs motorvägarna. I planen nämner de att 800 snabbladdare ska byggas fram till 2020 [4].
Ett annat exempel är att de kräver att vid nybyggnation av lägenhetskomplex måste det finnas möjlighet att installera laddplatser samt 10% av alla publika parkeringsplatser ska vara byggda så att det ska vara möjligt att ladda vid dem [3].
Flera av de kinesiska biltillverkarna börjar bli aktiva att bygga ut laddinfrastruktur.
BJEV, som är en del av Beijing Automotive Industry Corp, planerar att bygga ut 10 000 laddpunkter i huvudstaden [3].
Shanghai Automotive Industry Corp har startat ett företag som heter Anyue, som enbart ska bygga ut laddpunkter. Anyue har målet att bygga ut 50 000 laddpunkter till 2020 [3].
Internetföretaget LeTV har nyligen investerat i en laddstationsbyggare som heter Beijing Dianzhuang Technology Co, som ska bygga ut laddinfrastruktur i mer än 30 städer i Kina [3].
Egen kommentar
Kina håller på att anta sin femårsplan för 2016-2020. De antas i början av nästa år, men utkastet är redan antagit. New-energy vehicles får stöd i planen. De verkar ha ökat fokuseringen på laddinfrastruktur.
Det är en intressant trend att bilföretagen bygger ut den publika laddinfrastrukturen.
800 snabbladdare är inte så mycket för 5 miljoner fordon.
Det är också intressant att de prioritera laddinfrastruktur för elbussar, eltaxi, postbilar och sopbilar före de bygger ut för personbilar.
Försäljningen måste öka ganska mycket om de ska nå upp till fem miljoner till 2020. 2015 blir väl försäljningen ca 170 000 – 190 000.
Referenser
[1] China’s Adoption of Electric Vehicles Charges Ahead. Wardsauto. 13 nov 2015. länk
[2] China October 2015 (Updated). EV sales spot. 10 nov 2015. länk
[3] Central govt gives a jolt to new-energy auto industry. 9 nov 2015. China.org. länk
[4] How Beijing will nurture China’s expanding EV industry. Automotive News China. 20 nov 2015. länk (reg.)