Det är många laddhybrider på Auto Shanghai 2015, som är en den största bilmässan i Kina och antagligen i världen [1].
Kina är den största fordonsmarknaden i världen. 25,1 miljoner fordon kommer bli sålda 2015 i Kina [1] enligt China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Tillväxten kommer vara ca 7% [1]. Det är lägre än under perioden 2001 till 2010 då tillväxten i medel var ca 24% per år. Personbilsmarknaden kommer vara ca 21 miljoner per år 2015 [10].
En trend på Shanghai är att de kinesiska märkena satsade på dyrare bilmodeller [1]. De kinesiska märkena hade endast 22,4% marknadsandel i Kina 2014 och de vill förbättra det.
De utländska bilmärkena fortsätter att investera i Kina [2]. T ex GM investerar 12 miljarder USD i Kina under perioden 2014 – 2017 [3].
[1] Xinhua Insight: Chinese brands step upmarket at Shanghai Auto Show. 23 april 2015. Xinhau Insight. länk
[2] Foreign automakers double down on China bets despite slowing growth. Reuters. 20 april 2015. länk
[3] GM to battle VW in China with $12 billion investment and new plants. Reuters. 20 april 2015. länk
Laddhybrider på Shanghai samt New Energy Vehicle marknaden i Kina
14 122 batterielektriska och laddhybridfordon blev sålda i Kina mars 2015. Det är tre gånger fler än vad som blev sålda mars 2014 [4,5].
Nissan chef Ghosn är inte nöjd ändå och ber Kina införa ännu mera stöd för NEV (new energy vehicles). Han anser fortfarande att försäljningen av elfordon inte har kommit igång i Kina än [5].
Kina kan bli den största marknaden för elfordon 2015, men det beror delvis på vilka fordon som räknas med i statistiken. Ett exempel är att Kina ofta räknar med fordon som inte är personbilar i statistiken. De har ofta med data för försäljningen av t ex Kandi, som är ett fordon som inte är en personbil utan mer Twizy liknande [6].
På Shanghai mässan så fanns 103 new-energy vehicles modeller [8]. En stark trend var laddhybrider.
Audi, Cadillac, Hyundai, Mitsubishi, BYD och Volvo Cars var några av bilmärkena som visade upp laddhybrider [7,9].
Green Car Reports har gjort en lista med teknisk data och modellnamn [9].
Automotive News China har gjort en analys på varför det fanns så många laddhybrider på mässan. Det huvudsakliga skälet är att biltillverkarna måste nå Kinas bränsleekonomilagstiftning, samt att batterielektriska fordon inte kommer sälja tillräckligt bra i Kina eftersom laddinfrastruktur inte är tillräckligt bra utbyggd [7].
Volvo Cars sålde 81 000 personbilar i Kina 2014 och tror att försäljningstillväxten kommer vara bra i Kina under 2015. De tror speciellt att deras nya modell XC90 kommer öka försäljningen [10].
Volvo Cars visade också upp en laddhybrid på Shanghaimässan. Det var S60L T6 Twin Engine [11]. Nu har de fyra modeller som Volvo Cars säljer som laddhybrider [11].
De planerar också sälja laddhybridvarianter för deras flesta modeller [12]. I UK har de blivit överraskade att det var så många som ville ha laddhybridversionen av deras XC90. De hade räknat med ca 3-5%, men ca 20% av alla kunder vill ha laddhybridversionen [12].
Trevlig helg!
[4] New energy vehicles enjoyed a high-speed growth. CAAM. 16 april 2015. länk
[5] Ghosn says China needs to boost incentives to move EVs. Automotive News. 20 april 2015 (sub.). länk
[6] China To Top U.S. Electric-Car Sales? Why Stats Don’t Compare. Green Car Reports. 21 april 2015. länk
[7] Plug-in hybrids shine in Shanghai. Automotive News China. 24 april 2015.länk (sub.).
[8] Big names to debut new green vehicles in Shanghai. 22 april 2015. Want China News. länk
[9] Green Cars At Shanghai Motor Show: Plug-In Hybrids Aplenty. Green Car Reports. 21 april 2015. länk
[10] Volvo Cars’ sales in China in 2015 will grow faster than the premium sector: CEO. Volvo Cars Pressrelease. länk
[11] Volvo S60L T6 Twin Engine – el, bensin och extra utrymme. Teknikens Värld. 15 april 2015. länk
[12] Volvo tagna på sängen – alla deras modeller blir laddhybrider. Teknikens Värld. 14 april 2015. länk