Arkiv / Samhälle

Kiselkarbidkonferens, disputation TCO PHEV, lic:ar elväg samt peak car, lediga tjänster

Creative commons license

Idag får ni diverse tips.
– En internationell workshop om kiselkarbider i Stockholm i slutet av maj.
– Lediga doktorand- och forskartjänster.
– En avhandling om en snabbare metod att kostnadsoptimera laddhybridbilar.
– En lic om kopplingen elvägar och att bygga vägar.
– En lic om Peak Car i Sverige.
– Konferensdagar 23-24 juni i Göteborg om Trends for future living och Mobility in smart cities

International SiC Power Electronics Applications Workshop 2015

May 27 – 28 Stockholm, Sweden – Tutorial May 26
Program och mer info
Tack Hans-Olof Dahlberg (Energimyndigheten) för tips.

Optimal design and operation of hybrid electric vehicles

Forskare vid Chalmers har utvecklat en ny beräkningsmetod som minskar tidsåtgången för att optimera total-cost-of-ownership för laddhybrider.
I metod optimeras t ex storlek av olika komponenter, men också energistyrningssystemet.
Forskaren Mitra Pourabdollah disputerade den 27 mars inom metoden. Hon har arbetat vidare på det som hennes forskarkollegor Nikolce Murgovski och Lars Johannesson Mårdh har arbetat med.
Nikolce och Lars undersökte laddhybridbussar i deras arbete. Mitra studerade personbilar.
Projektet ”Optimal design and operation of hybrid electric vehicles” har utförts på institutionen för Signaler och system, Chalmers Tekniska Högskola.
Avhandling heter ”Optimization of Plug-in Hybrid Electric Vehicles”. Hennes arbete finansierades av Energimyndigheten och Svenskt hybridfordonscentrum (SHC).
Vi gratulerar Dr. Mitra Pourabdollah till hennes titel och önskar henne lycka till.
[1] Laddhybriders kostnadseffektivitet kan beräknas mer än tusen gånger snabbare. Chalmers Pressrelease. 21 april. länk

Lediga doktorand/forskartjänster

VTI söker forskningsassistent/doktorand – vägtrafikbuller länk (sista ansökningsdag 18 maj)
VTI söker forskningsassistent/doktorand – partikelemissioner från väg länk (sista ansökningsdag 18 maj)
Chalmers söker ”PhD student position in Automatic Control: Adaptive battery control for electric vehicles” länk (sista ansökningsdag 4 maj)
KTH söker Lektor i Transportmodellering med inr. mot policyanalys länk (sista ansökningsdag 30 april)
Tack Peter Smeds (Trafikverket) för tips om VTI-tjänsterna.

Licentiatavhandling: The Future of Smart Road Infrastructure : A Case Study for the eRoad

Feng Chen presenterade sin licentiatavhandling om elvägar/ERS igår på KTH.
Hela avhandlingen finns att ladda hem här.
Chen har skrivit en historisk genomgång av elektrifiering av fordonssektorn. Han har beskrivit elvägsteknologi och har specifikt fokuserat på Inductive Power Transfer och dess koppling till hur vi bygger vägar.
Avhandlingen inkluderar bl a rekommendationer om underhåll och materialval.

Licentiatavhandling: Peak Car in Sweden?

Anne Bastin presenterar sin licentiatavhandling Peak Car in Sweden? den 28 april kl 10:00 Nash/Wardrop, Teknikringen 10, KTH Stockholm.
Hon har undersökt vilka faktorer som gör att bilkm har planat ut i Sverige.
Hon visar att det är två faktorer som i princip förklarar varför. Den ena är BNP/capita och den andra är bränslepriset. Den förklarar 80% av förändringen under perioden 2002-2012.
Den gruppen som har minskat sitt resande mest är män som lever i urbana miljöer.
Hennes avhandling finns att ladda hem som fulltext här.

23 juni Trends for future living och 24 juni Mobility in smart cities

I samband med Volvo Ocean Race så är det två konferensdagar i Göteborg den 23 och 24 juni.
Läs mer här.