Idag får ni nyheter om elvägar och trådlös laddning.
Förstudierapport om betalsystem för elvägar
En sammanfattning på engelska av projektet och länk till den tekniska rapporten finns på projektets www-sida.
Direktlänk till den tekniska rapporten.”
Förstudie om dynamisk trådlös laddning i UK
Målet är att öka användningen av elfordon.
Förstudien är del av ett större program om trådlös laddning som Storbritannien har. Det inkluderar att de är med i FABRIC (EU-projekt), test av trådlös laddning av bussar i London samt test av bussar i Milton Keynes [2].
Förstudien ska identifiera två marknadsnära dynamiska trådlösa laddningsteknologier. Fokus är på dynamisk laddning, men det kommer också undersöka stationär laddning. I studien kommer de också undersöka kostnader och affärsmodeller.
Studien beräknas vara klar under våren 2015. Efter studien är klar kommer de testa ett antal teknologier med testbanor [1].
Det är en stor grupp aktörer med i studien. Det är Transport & Travel Research Ltd, Low Carbon Vehicle Partnership, BMW, Renault, Scania, Bombardier, KAIST, SAET, Qualcomm Halo, EA Technology, Eversense, Western Power Distribution, Charge your Car och Ricardo.
[1] Feasibility of using dynamic Wireless Power Transfer on the Strategic Road Network for EV take-up. 12 mars 2015. TRL. länk
[2] TRL news oct 2014. länk (pdf)
Sydkorea fortsätter med att testa trådlös laddning för bussar
Bussarna kommer använda OLEV teknik samt ha plats för 48 passagerare.
”OLEV bussar” används redan på KAIST universitet och i staden Kumi i North Gyeongsang Provinsen.
[3] Sejong getting electric buses with inductive charging. 11 mars 2015. The Hankyoreh. länk
Berlin ska ha en busslinje med trådlös laddning vid ändstationerna till sommaren
Bussarna laddas trådlöst med 200 kW vid varje ändstation.
Bussarna ska gå längs med busslinje 204 i centrala Berlin. Bussträckan är 6,1 km lång.
Busslinjen ska vara i gång sommaren 2015.
[4] BOMBARDIER PRIMOVE to Provide Wireless Charging and Battery Technology to Berlin. 19 mars 2015. Bombardier Pressrelease. länk
Kinesiska ZTE beskriver varför de satsar på trådlös laddning
Har beskrivit ZTE:s satsning på trådlös laddning för bussar i Kina här.
KTH forskare förbättrar hållbarhet för vägar med trådlös laddning
Deras arbete är beskrivet i en artikel i Ny Teknik [5] samt i två artiklar från konferenser [6,7].
Projektet är del av EU-projektet FABRIC, som beskrivs i en video här (10 min). Det är bl a en intressant video för höjdare från kommissionen uttalar sig om elvägar.
[5] KTH-forskare vill elektrifiera asfalten. Ny Teknik. 18 mars 2015. länk
[6] Towards new infrastructure materials for on-the-road charging. Feng Chen. länk (pdf)
[7] ELECTRIFICATION OF ROADS: INFRASTRUCTURAL ASPECT. Feng Chen, Björn Birgisson, Nicole Kringos. 2014. länk
NREL har gjort en video om hur trådlös laddning kan fungera
Utah State University bygger testbana för trådlös laddning
Banan ska vara klar våren 2015.
Arbetet som Utah gör beskrivs i en artikel [8].
[8] Utah State University builds the nation’s most advanced test facility for dynamic wireless charging. Dec 2014. länk