Nyheter om elvägar och trådlös laddning

Creative commons license

Idag får ni nyheter om elvägar och trådlös laddning.

Förstudierapport om betalsystem för elvägar

”Viktoria Swedish ICT, Ericsson, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Trafikverket har med stöd från AB Volvo, Energiforsk och Scania från september 2014 till februari 2015 genomfört en förstudie om betalsystem för elvägar.
En sammanfattning på engelska av projektet och länk till den tekniska rapporten finns på projektets www-sida.
Direktlänk till den tekniska rapporten.”

Förstudie om dynamisk trådlös laddning i UK

I Storbritannien ska TRL göra en förstudie om möjligheterna att använda dynamisk trådlös laddning  (Wireless Power Transfer) längs med motorvägarna i England. The Highways Agency har gett uppdraget till TRL.
Målet är att öka användningen av elfordon.
Förstudien är del av ett större program om trådlös laddning som Storbritannien har. Det inkluderar att de är med i FABRIC (EU-projekt), test av trådlös laddning av bussar i London samt test av bussar i Milton Keynes [2].
Förstudien ska identifiera två marknadsnära dynamiska trådlösa laddningsteknologier. Fokus är på dynamisk laddning, men det kommer också undersöka stationär laddning. I studien kommer de också undersöka kostnader och affärsmodeller.
Studien beräknas vara klar under våren 2015. Efter studien är klar kommer de testa ett antal teknologier med testbanor [1].
Det är en stor grupp aktörer med i studien. Det är Transport & Travel Research Ltd, Low Carbon Vehicle Partnership, BMW, Renault, Scania, Bombardier, KAIST, SAET, Qualcomm Halo, EA Technology, Eversense, Western Power Distribution, Charge your Car och Ricardo.
[1] Feasibility of using dynamic Wireless Power Transfer on the Strategic Road Network for EV take-up. 12 mars 2015. TRL. länk
[2] TRL news oct 2014. länk (pdf)

Sydkorea fortsätter med att testa trådlös laddning för bussar

Bussar med trådlös laddning kommer börja gå i juni i den Sydkoreanska staden Sejong City.
Bussarna kommer använda OLEV teknik samt ha plats för 48 passagerare.
”OLEV bussar” används redan på KAIST universitet och i staden Kumi i North Gyeongsang Provinsen.
[3] Sejong getting electric buses with inductive charging. 11 mars 2015. The Hankyoreh. länk

Berlin ska ha en busslinje med trådlös laddning vid ändstationerna till sommaren

Bombardiers PRIMOVE teknologi ska användas för att trådlöst ladda bussar i Berlin [1].
Bussarna laddas trådlöst med 200 kW vid varje ändstation.
Bussarna ska gå längs med busslinje 204 i centrala Berlin. Bussträckan är 6,1 km lång.
Busslinjen ska vara i gång sommaren 2015.
[4] BOMBARDIER PRIMOVE to Provide Wireless Charging and Battery Technology to Berlin. 19 mars 2015. Bombardier Pressrelease. länk

Kinesiska ZTE beskriver varför de satsar på trådlös laddning

Kinesiska telekombolaget ZTE  beskriver varför de satsar på trådlös laddning i en presentation här.
Har beskrivit ZTE:s satsning på trådlös laddning för bussar i Kina här.

KTH forskare förbättrar hållbarhet för vägar med trådlös laddning

Forskarna Nicole Kringos och Feng Chen studerar hur hållbarheten och underhåll kan förbättras för vägar med trådlös laddning.
Deras arbete är beskrivet i en artikel i Ny Teknik [5] samt i två artiklar från konferenser [6,7].
Projektet är del av EU-projektet FABRIC, som beskrivs i en video här (10 min). Det är bl a en intressant video för höjdare från kommissionen uttalar sig om elvägar.
[5] KTH-forskare vill elektrifiera asfalten. Ny Teknik. 18 mars 2015. länk
[6] Towards new infrastructure materials for on-the-road charging. Feng Chen. länk (pdf)
[7] ELECTRIFICATION OF ROADS: INFRASTRUCTURAL ASPECT. Feng Chen, Björn Birgisson, Nicole Kringos. 2014. länk

NREL har gjort en video om hur trådlös laddning kan fungera

Det amerikanska forskningsinstitutet NREL har gjort en video (ca 6 min) om hur trådlös laddning kan fungera i framtiden. Den är från 2014, men är fortfarande intressant. De har kopplat sina forskningsresultat till videon.

Utah State University bygger testbana för trådlös laddning

Utah State University bygger en testbana för trådlös laddning. Det är första banan av den här typen i USA.
Banan ska vara klar våren 2015.
Arbetet som Utah gör beskrivs i en artikel [8].
[8] Utah State University builds the nation’s most advanced test facility for dynamic wireless charging. Dec 2014. länk