Tips på Events

Creative commons license

Idag får ni tips om två events.
9 mars i Stockholm: Om bränslecellsbilar, vätgas, Japan och Toyota.
19 mars i Solna: Om elbilsupphandlingen

Fuel-Cell Vehicles – the Solution for Fossil Free Transportation?

Information och anmälan här
Date: Monday 9 March, 5:00 – 7:00 p.m. followed by dinner
Venue: IVAs Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Registration: No later than 4 March
Full-cell vehicles offer a lot of opportunities: Which are the key benefits? What infrastructure is required? What is going on in Japan and in the EU?
Fuel-cell vehicles (FCVs) have for decades being described as a solution for green transportation. In 2014, Toyota started the sale of a FCV for personal transportation, MIRAI, to the public in Japan, having gotten about 1500 orders in a month. Hyundai has also sent a commercial FCV, ix35 FCEV, to the market for two years with limited release. Production of FCVs will ramp up in the coming years.
Welcome to a seminar, organized by IVA, the Chemical Society of Japan, the Japan Society for the Promotion of Science, the Sweden-Japan Foundationand the Embassy of Japan to learn more about fuel-cell vehicle technology and the opportunities it offers.
The keynote presentation will be given by Mr. Koichi Kojima, Project General Manager of Fuel Cell System Engineering & Development Division, Toyota Motor Corporation.
Additional participants include Karin Byman, ÅF, Göran Lindbergh, KTH, Hans G Pettersson, Deputy Director, Ministry of Enterprise and Innovation and Cecilia Wallmark, Section Manager, Energy Strategies SWECO.
The closing panel discussion will focus on opportunities for Sweden:
– What can we learn from Japan?
– What is the outlook for cost efficient hydrogen production from renewable energy?
– Which are the challenges?
– Is it time for Sweden to start planning for an infrastructure for FCVs?

På väg mot fler elbilar i Sverige! Elbilsupphandlingens konferens

Den 19 mars, 2015 Hagamagasinet, Frösundaviks Allé 15, Solna
”Elbilsupphandlingen är ett samarbete mellan Stockholms stad och Vattenfall AB i syfte att få fler elfordon på våra svenska vägar. Projektet medfinansieras av Energimyndigheten. Över 300 organisationer och företag deltar i upphandlingen, som genomfördes 2011 med stöd av SKL Kommentus Inköpscentral AB. Elbilsupphandlingen hade vid årsskiftet 2014-2015 bidragit till över 900 elfordon i Sverige. Det motsvarar drygt 10 procent av alla landets elfordon vid samma tid. Projektets lärdomar sammanställs just nu i en rapport som kommer att finnas tillgänglig på konferensen.”
Program för dagen här (pdf).
Anmälan för dagen här (sista anmälningsdag 11 mars)
Program
09.00 Registrering, kaffe, mingel, provkörning av laddfordon och utställning av laddutrustning
10.00 Välkommen, Katarina Luhr (mp), miljöborgarråd i Stockholm
10.15 Elbilsupphandlingen, vad har vi gjort, hur gick det till, resultat Eva Sunnerstedt, Elbilsupphandlingen
10.35 Utvärdering av fordon och förarerfarenheter – vad har vi lärt oss? Martina Wikström, KTH
11.00 Vi kör elbil på jobbet! – förare berättar Samtal på scen: Robert Bird, Eskilstuna Kommun Tomas Björk, Umeå Energi Raif Krasniqi, Landskrona Kommun
11.30 Därför satsar Varbergs Kommun på laddfordon i den egna flottan Marlene Garhall, Varbergs Kommun
11.45 LUNCH – utställning och provkörning
13.15 Därför satsar vi på elbilar och laddinfrastruktur! Anna Denell, Vasakronan
13.30 Vi kör laddhybrid privat! – förare berättar Samtal på scenen med förare som har laddhybrid som förmånsbil/personalbil: Henning Holmström; Golder Associates AB Ulf Näslund, Vasakronan AB Mats Schenström, SEB
14.00 Elbilen och framtiden! Samtal och diskussion på scenen Anders Lewald, Energimyndigheten Bertil Moldén, BilSweden Annika Ramsköld, Vattenfall Henrik Wingfors, Svensk Energi
14.40 Sammanfattning och vägen framåt – vilka behöver agera och hur? Annika Ramsköld, Vattenfall/Gustaf Landahl Miljöförvaltningen, Stockholm
14.50 Avslutning
15.00 Läsk och frukt med mingel, provkörning, utställning
Moderator: Eva Sunnerstedt, projektledare för Elbilsupphandlingen