I dag blir det nyheter från BMW.
De ska visa en reklamfilm om i3 under Super Bowl på måndag.
BMW och VW ska tillsammans med Chargepoint bygga 100 snabbladdare i USA.
Samt de sålda ca 16 000 i3 och ca 1 700 i8 2014.
BMW i3 reklam under Super Bowl
BMW ska då visa en reklamfilm för i3 och den elektriska revolutionen.
Filmen finns redan att se här.
Storyn är:
1994 visste ingen vad internet var. De två tv-journalisterna Bryant Gumbel och Katie Couric försökte förstå i ett klassiskt tv-klipp. Nu är en ny idé här. De försöker förstå igen.
Sluttexten är:
”Big ideas take a little getting used to.”
Fyndigt.
Favoriten är fortfarande i8 reklamen. Nyhetsbrevet om den filmen finns här. De flesta av er läsare tyckte att i8 hade en svag reklamfilm, så lita inte på min smak.
VW, BMW och ChargePoint bygger snabbladdare i USA
Varje laddplats kommer ha upp till två 50 kW DC snabbladdare eller 24 kW DC Combo snabbladdare som har SAE Combo connectors [1].
ChargePoint är en aktör som driver laddinfrastruktur i USA. De driver 20000 laddplatser i USA.
BMW och VW kommer betala för laddplatserna och bestämma priset på strömmen [2].
Andra fordonsaktörer som är med och finansierar snabbladdningsinfrastruktur är Tesla Motors och Nissan. Nissan planerar att ha 1700 CHAdeMO laddare på plats i USA till april 2016 [3].
Källor
[1] BMW, Volkswagen and ChargePoint Announce Initiative to Create Electric Vehicle Express Charging Corridors on the East and West Coasts. 22 jan 2015. Chargepoint Pressrelease länk
[2] BMW and Volkswagen Team Up to Expand Network of High-Speed Charging Stations. Ny Times. 22 jan 2015. Länk
[3] Nissan plans to have 1,700 CHAdeMO chargers by April, 2016. Autoblog. 25 jan 2015. länk
BMW sålde 16000 i3 och 1700 i8 2014
Mer än 75% av i3 blev sålda andra halvåret 2014. Det beror på att USA är den största marknaden och den började säljas där under sommaren 2014.
I USA såldes ca 6100 i3 under 2014 [5].
BMW:s försäljning kan sättas i relation med övrig försäljning av laddelbilar i världen.
Navigant Research har släppt sin prognos för försäljning av laddelbilar (batterielbilar+laddhybridbilar) i världen 2015 [6].
2014 blev enligt Navigant 320 000 laddelbilar sålda globalt. Det är en ökning med 60% i jämförelse med 2013.
2015 tror Navigant att 570 000 laddelbilar säljs. Det kommer vara en ökning med 80% i jämförelse med 2014.
2014 växte laddelbilsmarknaden med 30% i USA, men 2015 kommer marknaden växa med 70%.
Marknadsökning 2015 kommer bero att nya modeller kommer ut på marknaden. De viktigaste är Tesla Model X och VW:s alla modeller enligt Navigant.
Marknadsandelar globalt för laddelbilar från olika bilmärken 2015 kommer enligt Navigant vara:
1. Nissan-Renault 19%
2. Tesla Motors 11%
3. VW 10%
4. Mitsubushi 10%
5. GM 9%
6. BMW 7%
7. Toyota 6%
8. Ford 5%
Om vi tar Navigants siffror så kommer BMW sälja
570 000 * 0,07 = ca 40 000 laddelbilar 2015.
Egen kommentar
BMW blir en av de bilföretagen som finansierar offentlig laddinfrastruktur. Den trenden sker mest i USA, men jag gissar att det beror på att den amerikanska marknaden är så viktig för att få volym i försäljningen. Jag gissar att trenden, att fler fordonsföretag vill få upp offentlig laddinfrastruktur snabbare genom att finansiera den delvis själva, kommer att komma i större skala till EU också.
Försäljningen av i-modellerna är OK. BMW brukade prata offentligt att de hoppades sälja 10 000 i-modeller första året. Men de flesta bilföretagen brukar lägga sig lägre offentligt än vad de egentligen tror så att de kan skriva fina pressreleaser.
Gillar BMW:s reklamfilmer. De bygger medvetenheten kring att i-modellerna är första steget på en lång resa.
Imorgon blir det lite mer analys av BMW.
[4] BMW Group sells more than 2 million vehicles in 2014. BMW pressrelase. 5 jan 2015. länk
[5] December 2014 Dashboard. Hybridcars. länk
[6] In Growing EV Market, Volkswagen Is On the Rise. Navigants Research. 20 januari 2015. länk