Laddinfranotiser samt studie om laddbeteende

Creative commons license

Idag får en sammanfattning av en studie om laddbeteende hos laddelbilsägare i Kalifornien.

Jag passar också på att ta med några korta intressanta notiser om laddinfrastruktur.

Laddinfrastruktur notiser

Tesla bygger laddinfrastruktur i Kina med Kinas näst största mobiltelefonföretag China Unicom. De ska tillsammans bygga 400 laddstolpar i 120 städer, men också 20 snabbladdare. Teslas kurs ökade.

[1] Tesla Jumps to Record After China Charging Network Accord. Bloomberg. 29 aug 2014. länk

Kina funderar på satsa 100 miljarder yuan (113 miljarder SEK) på en satsning på laddinfrastruktur och öka efterfrågan på rena bilar. Det är ett rykte enligt mycket lästa Bloomberg. Mer info ska komma snart.

[2] China Weighs $16 Billion Car-Charging Fund. Bloomberg. 27 aug 2014. länk

Öresundskraft satsar på laddinfrastuktur. Öresundskraft har offentliggjord planer på en kraftig utbyggnad av laddare för elbilar i Helsingborg. 25 miljoner kronor anslås till projektet. Det finns också planer på ett nät av snabbladdningsstationer längs en 160 mil lång nationell korridor.

[3] Öresundskraft storsatsar på elbilsladdning. Pressrelease. 29 aug 2014. länk

Charging Behavior Impacts on Electric VMT: Evidence from a 2013 California Drivers Survey

Laddhybridsbilar med mindre batterier åker mindre elmil per total körsträcka i jämförelse med laddhybrider med större batterier och batterielbilar. Det beror inte bara på ett mindre batteri utan också på tillgång till offentlig laddinfrastruktur och laddbeteende. Allt enligt en studie som är baserat på svar från 3500 laddelbilägare i Kalifornien [4].

Studiens resultat är baserad på en analys från hur ägarna har svarat i en enkät. Det är inte baserat på mätning hur bilarna faktiskt åker.

Antal bilar samt körsträcka per dag

En viktig slutsats var att laddhybridbilar åkte en längre total körsträcka per dag.

Längst åkte Toyota Prius Plug-in.

Den viktigaste förklaringsfaktorn för lång körsträcka var avståndet för daglig pendling. Priusägarna hade längst medelavstånd. Medelavståndet var 38 km för dem. LEAF ägarna hade ett medelavstånd  för sin pendling på ca 27 km.

Ford Focus Electric     36 st     46 km
Leaf                         2192   45 km
Mitsubishi i-MiEV          34    36 km
Other                          44    46 km
Plug-In Prius              845    73 km
Tesla Roadster             48     31 km
Volt                           658     61 km

Laddningsbeteende 

Prius Plug-in ägarna laddade färre gånger både hemma och på offentliga laddplatser.

Volt och LEAF ägare laddar på ungefär samma sätt.

Beräknad elmil 

Prius plug-in ägarna åker ca 17 elkm/dag.

Volt ägarna åker ca 46 elkm/dag.

LEAF ägarna ca 45 elkm/dag.

Varför laddar laddhybridägare inte så mycket som de borde för att få max elkm per dag?

Studien visar att laddhybridägare inte laddar hemma lika mycket som batterielbilsägare. Det gäller speciellt Prius plug-in ägare.

Ett skäl är att vinsten per km att köra elmil istället för bensinmil för en Prius inte är stor. Vinsten är bra mycket större för en Volt. Prius är bensinsnålare än en Volt i hybridmode.

Det är också så att Priusägare inte laddar lika mycket på sin arbetsplats. Det beror delvis på att av priusägarna är det endast 38% som har laddningsmöjlighet på arbetet. För Volt och Leaf är det ca 50% som har laddnindsmöjlighet.

Kommentar

Studien slutar med en viktig slutsats. Det är viktigt att studera laddningsbeteende hos laddhybridbilsägare.

Elmil kommer bero på om ägarna laddar när de kan.

Det här är en datatung studie eftersom de har uppgifter från nästan 3500 ägare. Men de har inte mät, så har ägarna fyllt i korrekt?

Det är intressant att LEAF och Volt har ungefär lika många elmil per dag.

Jag skulle vilja veta mer om varför olika personer köpte just sin laddelbilsmodell. Vet Prius ägarna om att de inte har och inte kommer få arbetsplatsladdning samt har lång daglig körsträcka och därför föredrar de en bil som har låg bensinförbrukning?

Sen skulle jag vilja veta medelhastighet dvs om det skiljer mellan modellerna hur mycket motorvägsåkande det är.

Sen vill jag alltid veta mer om hushållens totala bilåkande och om den förändras av att ha en laddelbil. Batteriebilarna har en mindre daglig körsträcka än laddhybriderna. Innebär det att hushållen åker mer med sin möjliga andrabil som kanske är en bensinbil? Jag vet inte, men är nyfiken.

Källor

[4] Charging Behavior Impacts on Electric VMT: Evidence from a 2013 California Drivers Survey Gil Tal, Michael A. Nicholas, Jamie Davies  Institute of Transportation Studies University of California, Davis Revised November 14, 2013. länk