Rättelse, ökad produktion laddebilar i Kina samt sålda laddelbilar i Kina
Magnus Karlström
2014-08-20
Idag får ni en uppskattning på vilka laddelbilar som säljer i Kina samt nyheten om att inhemska produktionen i Kina av laddelfordon ökade under de första sju månaderna av 2014.
Men först en rättelse.
Rättelse om pris för en BYD E6 efter subventioner
Igår skickade vi ut Anne Yus text om alla nya stödsystem för new energy vehicles i Kina.
Tyvärr blev det ett fel.
Det stod att en BYD E6 skulle kosta ca 22 000 SEK efter alla subventioner. Det var givetvis fel. Det ska vara 220 000 SEK.
Tack alla som skrev in och påpekade felet.
Kinesiska tillverkare ökar produktion av laddelfordon
2,8 gånger fler laddelfordon blev producerad i Kina januari till juli månad 2014 i jämförelse med året innan [1,2].
Den totala produktionen av laddelfordon var 25 946 varav batterielbilar var 13 829 och laddhybridbilar var 5 027.
Observera att i begreppet laddelfordon ingår även bussar och lastbilar med laddmöjlighet.
Egen kommentar
Det är ingen slump att produktionen ökar samtidigt som staten inför alla nya stödsystem.
Staten har ju infört ett tvång att köpa new energy vehicles för offentliga organisationer. Det är en ganska enkel marknad.
Ska bli intressant att se hur många laddelfordon som köps av vanliga konsumenter och hur många som köps av offentliga organisationer i Kina.
En stor andel av laddhybridbilarna är BYD:s Qin. Här finns en artikel om den bilen.
Källor
[1] China says production of green vehicles is surging this year. Reuters. 17 aug 2014.länk
[2] China’s new energy car output surges. Xinhuanet. 17 aug 2014. länk
Vilka laddelbilar säljer i Kina
Det är inte helt enkelt att få fram bra försäljningssiffror för bilar i Kina. Nedan finns ett försök att få lite känsla för vilka laddelbilmodeller som säljer i Kina.
Kvartal 1 2014 [3]
Enligt statistik från CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) så såldes 6853 laddelbilar i Kina under kvartal 1.
De sex flest sålda laddelbilsmodellerna var:
1. BYD Qin (PHEV): 2 384
2. Chery QQ EV (BEV): 2 016
3. BYD e6 (BEV): 619
4. JAC iEV (J3 EV) (BEV): 163
5. Zotye Zhidou E20 (BEV): 142
6. Chery Riich M1 EV (BEV): 107
En intressant detalj är att utländska laddelbilar sålde nästan inte alls i Kina Q1 2014. Totalt blev 30 Venucia E30 (en omgjord Nissan Leaf), 2 Telsa Model S, och 2 Chevrolet Volt nyregistrerade.
Försäljning av laddelbilar i Kina 2013 [4]
17 600 laddelbilar blev sålda i Kina under 2013.
De fem flest sålda laddelbilsmodellerna var
1. JAC iEV (J3 EV) (BEV): ca 2 500
2. BYD e6 (BEV): 1 544
3. BYD F3DM (PHEV): 1 005
4. BAIC E-Series EV (BEV): 710
5. Roewe E50 (BEV): 406
Tesla Model S sålde bättre under kvartal 1
En uppgift är att ca 1545 Tesla Model S blivit importerade till Kina under första halvåret 2014. Det kan jämföras med Teslas planerade totala globala försäljning av Tesla Model S som är ca 35 000/år för 2014.
Kommentar
BYD Qin och Chery QQ EV var storsäljarna i Kina Q1.
Nu har jag inte siffror för Q2 så vi får se hur bra t ex Tesla Model S säljer, men importen av 1545 säger väl något.
Den totala försäljningen i Kina var 17 600 2013.
Om vi antar att försäljningen Q2 var lite bättre än Q1 så såldes kanske 15 000 laddelbilar i Kina första halvåret 2014.
Nu med de bättre stödsystemen samt tvång att köpa laddelbilar för offentliga organisationer så borde ju försäljningen andra halvåret bli bättre än första.
Ska vi gissa på ca 35 000 sålda laddelbilar i Kina 2014?
Källor
[3] 6,853 PEVs Were Sold in China in Q1 2014. China Auto web. länk
[4] Plug-in EV Sales in China Rose 37.9% to 17,600 in 2013. China Auto Web. länk
[5] Tesla Model S in the first half of imports 1545. www.d1ev.com. länk