Tyskland kommer ha 50 vätgasstationer 2015 [1]. Partners har nu bestämt var stationerna ska ligga [1].
Bakgrunden är att 2012 skrev tyska staten, Air Liquide, Air Products, Daimler, Linde och Total Germany på ett Letter of Intent om att öka antal vätgasstationer från 15 till 50 fram till och med 2015.
Nu har de förhandlat klart och lokaliseringen av alla stationerna är bestämda. En karta över stationerna finns i [1].
Kortfattat innebär det att de placerar 3-6 vätgasstationer i ett antal storstäder i Tyskland samt att de knyter ihop städerna så det är möjligt att åka mellan de städerna.
Vätgasstationer stöds via National Innovation Programme for Hydrogen and Fuel Cell Technology (NIP) samt the Clean Energy Partnership (CEP), som är det största demoprojektet av bränslecellsbilar i Europa och Tyskland.
NIP är ett stort finansieringsprogram i Tyskland för vätgas och bränsleceller. NIP koordineras av NOW.
Den försa fasen av NIP startade 2006 och kommer ta slut 2016. NIP har en total offentlig budget på 700 miljoner EUR (6,3 miljarder SEK) samt industri går in med lika mycket.
Partnerskapet ”H2 Mobility” initiative skapade förra året en plan för att det ska finnas 400 vätgasstationer i Tyskland 2023. I H2 mobility ingå bl a Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell och Total.
Tyskland är inte ensamma att skapa det första nätet av vätgasinfrastruktur. Hans Pohl skrev en sammanfattning förra året av några av de större satsningarna.
I Kalifornien och Japan är finansieringen redan klar för att bygga det första nätet av vätgasstationer.
Kalifornien har den offentliga finansiering klar för att det ska finnas 100 vätgasstationer till 2023.
Hannovermässan pågår för fullt. Den 8 april var det en utfrågning av några partners i den tyska satsningen på 50 vätgasstationer. Hela utfrågningen finns att se här (ca 40 min, youtube).
Några intressanta svar från utfrågning var:
* Fokus kommer bli att vätgas produceras i större anläggningar och körs till tankstationen. Anledningen är att om vätgas produceras på tankstationen behövs mer mark och det är dyrt i centrala delar av städerna. Den andra anledningen är att tillståndsprocessen är krångligare om vätgasen produceras på tankstationen.
* De kommer fokusera på 700 bar. Honda har innan föredragit 350 bar, men även deras bilar kommer gå att tanka med 700 bar på sikt.
Egna kommentarer
En bränslecellsbil har en räckvidd på ca 500 km numera. De 50 vätgasstationer kommer det göra möjligt att nå hela Tyskland med en bränslecellsbilar 2015.
Det är ett första nät och täckningen är inte tillräcklig för att konsumenterna ska vara helt nöjda, men det är en start.
Är nyfiken på vilken prissättning de kommer ha på vätgasen. Min gissningen är att CEP partners kommer överens om ett pris som är någorlunda kommersiellt gångbart, men som inte har full kostnadstäckning i ett inledningsskede.
NIP tar slut 2016 och redan nu minskar den årliga budget. Jag antar att diskussionen på vilket sätt programmet ska forsätta pågår för fullt i Tyskland. Lovar att ha koll.
Referenser
[1] Industry initiatives reinforce market introduction of hydrogen and fuel cell technologies – locations for H2 refuelling stations are confirmed. NOW pressrelease. 7 april 2014. länk
[2] 50 HYDROGEN REFUELING STATIONS IN GERMANY Within the frame of the National Innovation Programme Hydrogen and Fuel Cell Technology.by Dr. Klaus Bonhoff, Thorsten Herbert och Hanno Butsch. 2012. länk
[3] Annual Plan NOW 2013. länk
[4] H2 Mobility initiative: Leading industrial companies agree on an action plan for the construction of a hydrogen refuelling network in Germany. 30 sep 2013. Daimler Pressrelease. länk
[5] 50 hydrogen filling stations for Germany: Federal Ministry of Transportation and industrial partners build nationwide network of filling stations. 20 juni 2012. länk
[6] California Energy Commission to award up to $29.9M to hydrogen refueling infrastructure projects. Green Car Congress. 24 nov 2013. länk
Ett nytt större europeisk bränslecellsbildemoprojekt startade förra vecka.
Projekt heter HyFive och är på totalt 330 miljoner SEK.
110 bränslecellsfordon ska testas i Bolzano, Köpenhamn, Innsbruck, London, Munich och Stuttgart. De flesta fordonen kommer gå i London.
Ett antal vätgasstationer ska byggas. Tre ska ligga i London, två stationer i Danmark och en ska ligga i Innsbruck.
BMW, Daimler, Honda, Hyundai och Toyota är med i projektet.
FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) är med och finansierar projektet.
Borgmästaren i London kommenterade projektet med
”To sell this technology we need to show Londoners and the wider world that it is not science fiction. By building the vehicles and the filling stations and allowing people to kick the tires we will be able to demonstrate that hydrogen is a viable option and that London is at the forefront of efforts to make it so.”
Egen kommentar
Intressant att BMW är med. De har ju ett samarbete med Toyota att ta fram en bränslecellsbil till 2020. Men BMW kanske kommer bygga någon sorts konceptbil som testas i projektet.
Det är nog många av bilföretagen som är nöjda att London får ett ännu bättre vätgasstationsnät. London är nog en typisk första marknad för bränslecellsbilar.
Jag är också nyfiken på hur många av de 110 bränslecellsbilar som kommer från Hyundai.
Referenser
[7] Global leaders sign up to £31m plan to demonstrate viability of hydrogen vehicles. London.gov.uk. 3 april 2014. länk
[8] Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU) Frequently Asked Questions. Jan 2014. länk