omEV

  • Utforska
  • Podcast
  • Kalender
  • Om oss
  • Sök
close
  • Utforska
  • Podcast
  • Om oss
  • Kalender
search
menu
Stäng

omEV Podd #96 Fredrik Söderholm, Stockholm Parkering

omEV
omEV
omEV Podd #96 Fredrik Söderholm, Stockholm Parkering
Laddar in
00:00 / 34:29
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in

Ladda ner | Spela i nytt fönster | Varaktighet: 34:29 | Inspelat 13 november, 2025

I två nyhetsbrev denna vecka har vi tagit upp laddning på gatumark [1, 2]. I dagens podd fortsätter vi diskutera laddning.

Stockholm Parkering är ett kommunägt parkeringsbolag som äger och förvaltar parkeringsplatser i Stockholms kommun [3]. Företaget äger drygt 8 000 parkeringsplatser och förvaltar ytterligare uppåt 50 000 parkeringsytor åt andra kommunala och privata fastighetsaktörer.

Stockholm Parkerings huvudsakliga verksamhet är månadshyrd parkering vid bostäder och verksamhetslokaler samt besöksparkeringar. Parkering är kärnverksamheten men normalladdning har blivit en viktig tilläggstjänst.

Företaget etablerade sina första elbilsladdare för fjorton år sedan, redan innan det fanns någon europeisk standard för laddning.  Sedan dess har Stockholm Parkering gradvis ökat utbudet av laddtjänster och samlat på sig mycket kunskap om normalladdning.

Alla de parkeringar som Stockholm Parkering själva äger långsiktigt, vilket är ungefär 6 500 st, försedda med laddare. Därtill driver man laddtjänster även på en del av de parkeringsytor som man förvaltar åt andra aktörer. Totalt äger bolaget för närvarande ungefär 11 000 laddare och antalet ökar löpande. Stockholm Parkering är därmed en stor aktör inom normalladdning i Sverige.

Utöver laddtjänster utvecklar företaget även mobilitetstjänster vid vissa parkeringsanläggningar. Det kan handla om platser för bilpooler, leveransutlämning, hyrsläp, cykelpooler, lastcyklar, hyrd cykelparkering och batteribytesboxar för elmopeder [4].

Fredrik Söderholm på Stockholm Parkering har lång erfarenhet av drift, förvaltning och projektledning. Bland mycket annat har han arbetat med att utveckla utbudet av laddtjänster. De senaste tio åren har han varit vice VD och sedan något år tillbaka är han verkställande direktör [5]. Vi har träffat Fredrik Söderholm för att få en inblick i företagets erfarenheter av laddning.

Ur innehållet

Vilken typ av laddtjänster erbjuder ni och vilka är era kunder?

Hur reagerar bilägare när ni sätter upp elbilsladdare i deras garage?

Vad har kunderna för behov och vad vet ni om deras förväntningar och betalningsvilja?

Hur ser ni på investeringar, lönsamhet och prissättning?

Varför skiljer ni på betalningen för parkering och laddning?

Hur hanterar ni lastbalansering, effekt, tillgång till elnätskapacitet och dialogen med elnätsägare?

Sist men inte minst: Vilka är dina bästa tips till andra parkeringsaktörer – hur agera långsiktigt och var bör laddarna sitta?

Referenser

[1] Hemmaladdning på gatumark 1: Nuläge och utmaningar. Omev 11 november 2025. Länk.

[2] Hemmaladdning på gatumark 2: Lösningar och omvärld. Omev 12 november 2025. Länk.

[3] Stockholm Parkerings webbplats. Läst 23 oktober 2025. Länk.

[4] Om mobilitetstjänster hos Stockholm Parkering. Läst 23 oktober 2025. Länk.

[5] Om Fredrik Söderholm på Linkedin. Läst 23 oktober 2025. Länk.

omEV

Om oss Kontakt Prenumerera GDPR Licens
Värd
Finansiär