I en serie nyhetsbrev har vi beskrivit marknaden för begagnade laddbara bilar [1-4]. Nu har redaktionen spelat in en podd om sina erfarenheter. Till samtalet bjöd vi in Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser och KVD Bil. Han skrev ett av seriens nyhetsbrev om den svenska begagnatmarknaden för laddbara bilar.
Medverkande
Karl Wahlin, Martina Wikström, Jens Hagman och Mats-Ola Larsson
Ur innehållet
Köpare
Vilka är köpare av begagnade laddbara bilar? Ställer de andra frågor än nybilsköpare och har de andra krav än köpare av nytillverkade laddbara bilar?
Begagnatpriser
Priset på begagnade elbilar har historiskt sjunkit snabbare än förbränningsbilar. Det är dock stor skillnad mellan modeller när det gäller andrahandsvärde. Vilka är de viktigaste förklaringarna till det? Och hur har värdeminskningskurvan för elbilar förändrats i Sverige på senare tid?
Batterihälsa
Vissa modeller kan tillhandahålla information om batterihälsa medan andra bilmodeller saknar. Hur kan en bilköpare bedöma batteriets hälsa? Är sådana uppgifter jämförbara mellan modeller? Det finns också tredjepartsaktörer som erbjuder tester av batterihälsa. Hur jämförbara är de?
Från och med 2025 kommer nya EU-krav som tvingar tillverkarna att tillgängliggöra uppgifter om batteriets hälsa. Så med tiden kommer begagnatköparna kunna få en trovärdig uppgift om batteriets status vid begagnatköpet. Men ett återstående problem är hur batteriet kommer utvecklas framåt. Dagens erfarenheter tyder på att batterier inte åldras lika snabbt som många trodde när elbilarna började introduceras på bred front. Hur ska kunderna kunna bedöma sådana frågor?
Köparen uppfattning om kostnad
Tidigare har bilens inköpspris varit väldigt viktigt för privatköpare medan totalkostnaden total sällan vägs in vid inköpstillfället. Men på senare tid syns att fler bilköpare börjar ta med kostnader för service, laddning, fordonsskatt och liknande när de jämför laddbart med förbränningsbil. Behöver begagnatköpare lära sig ny matematik? Och hur ska man räkna på framtida alternativkostnader för förbränningsmotorbilar när EU:s kommande utsläppshandel för vägbränslen börjar påverka drivmedelskostnaden?
Ökat begagnatutbud i Sverige i vinter
För tre år sedan slopades den svenska klimatbonusen för laddbara bilar. Under det sista dygn som en bil kunde beställas med bonus tog bilhandeln emot mängder av ordrar på laddbara bilar. Många av dessa levererades de påföljande månaderna på treåriga leasingkontrakt och kommer nu ut på andrahandsmarknaden. Samtidigt köper privatköparna fler nya bilar när räntorna sjunker. Hur kan detta tänkas påverka priserna på begagnade laddbara bilar framöver?
Referenser
[1] Serie om begagnatmarknaden för laddbara bilar. Skrivet av Jens Hagman. OmEV 2025-09-16. Länk.
[2] Värdeminskning för laddbara personbilar. Skrivet av Karl Wahlin. OmEV 2025-09-19. Länk.
[3] Begagnatmarknaden del 3: Norge. Skrivet av Mats-Ola Larsson. OmEV 2025-09-23. Länk.
[4] Batterihälsa hos begagnade elbilar. Skrivet av Martina Wikström. OmEV 2025-09-25. Länk.