Arkiv / Samhälle

IEA: Om den globala bilindustrin

Magnus Karlström
Creative commons license

Bilar är viktiga för sysselsättning och tillväxt i många länder. De har också stor betydelse för oljemarknaden.

Nu sker stora förändringar där övergången till elbilar utmanar en bransch som varit relativt stabil i många år.

Därför släppte IEA igår rapporten What Next for the Global Car Industry där de sammanställer teknik- och marknadsinsikter för att bistå beslutsfattare inom regeringar och industrin [1-3].

Rapporten sammanställer den senaste uppgifterna om bilförsäljning, produktion och handel globalt och den bedömer bilindustrins ekonomiska betydelse, inklusive tillverkning av material och komponenter, i olika regioner.

Elbilar och hybridbilar är tillväxtmarknader

Bilindustrin förändras eftersom försäljningen av elbilar fortsätter att öka och de största förändringarna handlar om var bilarna säljs.

Den globala bilförsäljningen närmade sig 80 miljoner år 2024 och har i stort sett återhämtat sig från nedgången i samband med pandemin.

I princip har tillväxten på senare tid drivits av elbilar och hybridbilar, vilka utgjorde cirka 45 % av den totala bilförsäljningen 2024.

Den globala försäljningen av bilar med enbart förbränningsmotor (ICE) nådde sin topp 2017 och har sedan dess minskat med 30 %.

Försäljningen av elbilar har ökat 14 gånger från 2017 till 2024.

En anmärkningsvärd förändring gäller var bilförsäljningen sker. Kina och andra tillväxtekonomier står nu för över hälften av den globala bilförsäljningen. Det är en rejäl ökning från 2020 då de stod för endast 20 procent.

Produktionen har också ändrats

Kinas bilproduktion mer än fördubblades mellan 2010 och 2024.  är också från och med 2024 världens största exportör av bilar.

Den globala bilproduktionen är i dag lägre än vid sin topp 2017.

Kina står nu för 40 % av den totala tillverkningskapaciteten och Europa och Nordamerika för 15 % vardera.

Produktionen i utvecklade ekonomier har stagnerat eller minskat under det senaste årtiondet.

Bilar är den största användaren av olja

Personbilar står för den största delen av den globala oljeefterfrågan i dag och de använder cirka en fjärdedel av den totala konsumtionen av olja varje år.

Användningen av alternativa bränslen, särskilt biobränslen, står för 5 % av energianvändningen från bilar i dag och förväntas växa som stöd på grund av politiska prioriteringar som bränslediversifiering och utsläppsminskningar.

Men IEA är tydlig med att omfattningen och takten i hur bilar elektrifieras är det som kommer att påverka framtida biltillverkning såväl som energisektorn mest. Det är därför IEA prioriterar att analysera elfordon mest i rapporten.

Försäljningen av bilar med förbränningsmotor (ICE) i många regioner, men ..

Försäljningen av bilar med förbränningsmotor (ICE) förväntas att öka i andra regioner än Europa, USA och Kina.

Idag står japanska biltillverkare för två tredjedelar av bilarna som säljs i Sydostasien och över hälften av dem som säljs i Mellanöstern och Indien.

Europeiska biltillverkare har en marknadsandel på nästan 50 % i Central- och Sydamerika.

Det innebär att de etablerade aktörerna dominerar försäljningen av ICE-bilar i dessa regioner.

Men marknadsintroduktionen av elbilar ökar trots allt i dessa regioner. Kina dominerar helt försäljningen av elbilar i de regionerna. Import från Kina utgör 90 % av elbilsförsäljningen på tillväxtmarknader idag.

Nya företag dominerar elbilsförsäljningen

Nya marknadsaktörer tar en allt större andel av elbilsmarknaden.

Speciellt de senare åren har tillväxten i elbilsförsäljningen gynnat de renodlade elbilstillverkarna från Kina och USA-baserade Tesla.

De står tillsammans för cirka 45 % av den globala elbilsförsäljningen (BEV) 2024.

Kinesiska elbilar är kostnadskonkurrenskraftiga både nationellt och i allt högre grad utomlands. Runt 70 % av de elbilar som säljs globalt tillverkas i Kina, delvis tack vare statliga industripolitikåtgärder, såsom lån med låg ränta, som har stöttat uppskalning av tillverkningen, starka leveranskedjor och utvecklingen av avancerad batteriteknik.

De kinesiska elbilarna är prisvärda. Två tredjedelar av de batterielektriska bilar som såldes i Kina 2024 var billigare än ICE-bilar av motsvarande storlek.

Kina producerar elbilar billigare

Att producera bilar i Kina är billigare än i avancerade ekonomier, särskilt för elbilar.

IEA:s analys visar att tillverka en liten SUV i Kina är över 30 % billigare än i avancerade ekonomier, oavsett om det gäller drivlinor med förbränningsmotor (ICE) eller batterielektriska drivlinor.

Orsaken är storskalig tillverkning och vertikal integration bakom Kinas kostnadskonkurrenskraft.

Mindre viktigt är lägre energipriser och arbetskraftskostnader, men de bidrar också lite.

Speciellt billiga drivlinor och batterier förklarar skillnaden

Lägre kostnader för drivlinor förklarar nästan 40 % av skillnaden i tillverkningskostnaden för elbilar i Kina jämfört med avancerade ekonomier.

Genomsnittspriserna för battericeller i Kina är över 30 % lägre än i Europa och över 20 % lägre än i USA.

Enligt IEA har Kina uppnått denna kostnadsfördel genom stordriftsfördelar, erfarenhet, tillgång till leveranskedjor för kritiska mineraler samt framgångsrik innovation inom litiumjärnfosfat (LFP) batterikemi, som är ett billigare batterialternativ.

En anmärkningsvärd uppgift är att före 2018 hade Kina och USA kumulativt producerat liknande mängder EV-batterier och hade liknande priser på batteripack.

Men fram till 2024 hade Kina producerat kumulativt sex gånger så många batterier i jämförelse med USA. Det har gjort att de har 20 % lägre pris än i USA. Lärkurvor fungerar.

IEA tror att Europa och USA kan komma ifatt

Skillnader i batteriproduktionskostnad kan överkommas med tid och investeringar enligt IEA.

Idag är kostnaden för en motsvarande battericell som är helt producerad i Europa 70 % högre än en som produceras i Kina idag.

IEA:s analys visar att tillgång till billiga komponenter och kritiska mineraler står för 30 % av kostnadsskillnaden, men ytterligare hälften beror på tillverkningseffektivitet och automation.

IEA tror att Europa kan uppnå jämförbara nivåer av batteriproduktionseffektivitet om fabriker trappar upp produktionen och skaffar sig erfarenhet.

En central del i IEA:s analys är att energikostnadsskillnader inte spelar en viktig roll för skillnaden i kostnad mellan Europa och Kina.

Tillverkningskapaciteten är tillräcklig 

Befintlig tillverkningskapacitet för elbilar är mer än tillräcklig för att möta den globala efterfrågan i dag, men viss omställning eller omstrukturering av kapaciteten kommer att behövas framöver för att länder ska kunna möta den inhemska efterfrågan.

I Kina är tillverkningskapaciteten för elbilar för närvarande ungefär dubbelt så hög som den inhemska produktionen.

I Europa och Nordamerika är tillverkningskapaciteten för elbilar ungefär tillräcklig för att möta den inhemska efterfrågan i dag, även om framtida försäljningstillväxt kommer att kräva ytterligare produktionslinjer.

Detta betyder dock inte att nya fabriker behöver byggas. IEA:s analys tyder på att det är möjligt att omvandla ICE-fabriker (förbränningsmotorfabriker) utan att stoppa den konventionella bilproduktionen och omställningen kan genomföras inom ett år.

IEA har strategiska rekommendationer för att stärka konkurrenskraften

Uppnå erfarenheter och skalfördelar: Inför politiska åtgärder som skapar en stabil massmarknadsefterfrågan (t.ex. försäljningsmål för elbilar) för att driva investeringar och bygga upp erfarenhet när tillverkningen skalas upp.

Skala upp batteritillverkning och kompetens: Stöd uppstartsfasen för batteritillverkning genom riskdelning (partnerskap), prioritera arbetskraftens kompetens och stöd utveckling av ett inhemskt ekosystem av utrustning för produktion, men även underhåll av utrustning.

Våga prioritera konkurrenskraftiga batterikemier: Fokusera kortsiktigt på att attrahera investeringar i kostnadseffektiva batterikemier (som till exempel LFP) nära bilmonteringsanläggningarna. Det är viktigt att fortsätta att satsa på F&U för att behålla teknologisk spets.

Säkra pålitliga leveranskedjor för kritiska mineraler: Arbeta för att undvika kortsiktiga brister på metaller. Säkerställ framtida konkurrenskraft genom diversifierade leveranskedjor. Detta uppnås genom samarbete med mineralproducerande länder, samt teknisk forskning och utveckling kring alternativ. Arbeta med regleringar för att öka lokal tillgång, minska efterfrågan och öka återvinningen.

Minimera energikostnader i värdekedjan: Energikostnader påverkar etableringsbeslut, särskilt i de tidiga stegen av leveranskedjan (material- och komponenttillverkning). Elmarknadsdesign och kraftköpsavtal kan sänka kostnader och prisvolatilitet.

Egna kommentarer

IEA har gjort en ordentlig sammanställning av data och trender.

Det finns många grafer i deras material som berättar mycket och som ni kan använda om ni vill berätta för någon att bilindustrin har ändrats.

Det är bra att IEA tydligt visar att Europas sämre konkurrenskraft inte huvudsakligen beror på höga energipriser. De spelar roll, men är inte avgörande. Det är bättre kunnande kring produktion och stor skala som mer förklarar skillnaden.

IEA har en relativt positiv ton att Europa och USA kan komma ifatt Kina. Jo, men det behövs stora investeringar och riskdelning.

Det finns mycket analys i rapporten om betydelsen av fordonsindustrin för ekonomin i många länder. Den delen kommer jag skriva mer om snart.

Referenser

[1] What Next for the Global Car Industry. IEA. Rapport. länk

[2] Changes in global car industry raise key questions for economies and energy sector. Pressrelease. IEA. Länk

[3] What Next for the Global Car Industry? IEA. Youtube. länk