Polen växer i betydelse både ekonomiskt och politiskt i EU.
Landet kommer troligtvis bli världens tjugonde största ekonomi i år, samt den sjätte största ekonomin i Europa [1].
Polen har haft en genomsnittlig tillväxt på 4% sedan de gick med i EU 20024 [2]. Det är mycket.
Förra året var deras tillväxt 3%. Det kan jämföras med Frankrike som hade en tillväxt på 1,2% och Tyskland som hade negativ tillväxt på -0,2% [2].
Polackerna har också blivit rikare i medel [3].
1990 var Polens BNP/capita 10% av Europasnittet.
2000 hade de ca 33% av europasnittet.
2010 hade de ca 50% av europasnittet.
2025 hade de ca 80% av europasnittet.
Landet har också varit framgångsrikt att locka till sig utländsk kapital. Under perioden 2000 till 2023 har 335 miljarder amerikanska dollar investerats av utländska bolag i Polen. Det är ungefär hälften av alla investeringar som gjorts i Östeuropa under den perioden [4].
Polen har också utmaningar. De har låg befolkningstillväxt. Den senaste uppgiften är att i medel föder en polsk kvinna 1,1 barn under sin livstid. Det är mycket lägre än de 2,1 som behövs för att befolkningen inte ska sjunka i antal [5]. Deras statsbudget går också med stort underskott [6].
E-mobility har inte varit stort i Polen, men nu sker en förändring.
Försäljningen av batteribilar ökar i Polen
Polen har länge haft svag försäljning av batterielbilar.
2023 hade Polen tillsammans med Cypern och Grekland den lägsta andelen av batterielbilar i flottan i EU.
Deras andel 2023 var 0,2%. Det kan jämföras med Sverige som hade 5,9% [8].
Men nu ökar nyregistreringen. Under perioden januari till augusti 2025 har det nyregistrerats 75% fler batterielbilar i Polen än samma period förra året [9].
Nyregistreringen av batterielbilar i Polen var 4 452 under september månad. Det totala antalet batteribilar som kom ut i drift under 2025 var 26 000 [10].
Under september var marknadsandelen ca 8,9% som kan jämföras med året innan då andelen var 3,6%.
Det innebär att under september månad kom den 100 000 batterielbilen ut på vägarna.
Ungefär 3 200 laddhybrider blev också nyregistrerade under september månad. Det innebär att det också finns ungefär 100 000 laddhybrider.
I absoluta tal är Polens antal nyregistreringar av elfordon (21 386) under de första åtta månaderna 2025 betydligt lägre än i Tyskland (336 629) och Frankrike (184 880), men också långt under mindre länder som Belgien (96 376), Sverige (62 673) och Österrike (40 769).
Nytt stöd förklarar ökningen
Att försäljningen ökar beror till stor del på ett nytt statligt inköpsstöd.
NaszEauto-programmet lanserades i februari i år. Det EU-finansierade systemet erbjuder upp till 40 000 zloty (9 400 euro) i subventioner för individer som köper eller leasar elbilar. Den vanligaste nivån är dock 4 450 euro [13].
Uppgifter från den nationella fonden för miljöskydd och vattenförvaltning, som förvaltar systemet, visar att 15 647 subventionsansökningar hade lämnats in den 1 oktober, inklusive rekordsiffran 3 751 i september.
Stödet kommer dock att avslutas den 31 mars 2026. Branschkunniga i Polen är oroliga för vad som ska hända med försäljningen när stödet försvinner [10].
Bättre laddinfrastruktur, men utmaningar att nå AFIR-målen
Polen har en anmärkningsvärd ökning av sin publika laddinfrastruktur [11].
Under maj 2025 byggdes 283 nya stationer med 508 laddpunkter.
Det innebär att de numera har 5175 publika stationer och 9642 laddpunkter.
Ungefär 731 stationer har snabbare laddning än 100 kW.
Analysen är dock att Polen har svårt att nå målen i AFIR. De kommer nå målen för total effekt, men de har svårt att uppfylla målen hur många laddare som behövs längs med TEN-T nätverket.
Två nya stödprogram har kommit till för att öka utbyggnaden längs med TEN-T. Ett program är till för snabbladdare för personbilar längs med TEN-T. Den totala budgeten är 1 miljard PLN (ca 2,6 miljarder SEK) i den första utlysningen. Utlysningen stänger 31 december. Stödet kan vara upp till 100%.
Det andra stödet är specifikt för laddning för tunga lastbilar längs med TEN-T. Den första utlysningen var på 1 miljard PLN (2,6 miljarder SEK). Utlysningsperioden var från 31 mars till 31 augusti 2025. Det finns 1 miljard PL avsatt till, så en ny utlysning kommer att publiceras [12].
Målet är 500 laddstationer för tunga lastbilar ska byggas [13].
Under april 2025 fanns det ungefär 100 tunga lastbilar med batteridrift i Polen [13]
Egna kommentarer
Polens ekonomi imponerar. De är och kommer bli en ännu större konsumentgrupp i Europa.
Trender kring försäljningen av e-mobility i Polen är intressant. Om försäljningen fortsätter att öka är det en ny trend som kan få politisk tyngd i EU-systemet.
Deras stödprogram är stora. De är dock kortvariga, så när stödet försvinner finns en tydlig risk att försäljningen påverkas drastiskt.
Polen är nära Sverige. Det är klart att deras utveckling kommer påverka oss.
Jag var förvånad över demografisiffrorna i Polen. 1,1 är verkligen lågt.
Referenser
[1] Poland joining 20 largest world economies, IMF figures show. IMF. länk
[2] How Poland became Europe’s surprise economic success story. DW. Länk
[3] GDP per capita, current prices. IMF. länk
[4] Poland: Warsaw Spreads Its Wings. Global Finance. länk
[5] Number of children born in Poland lowest for 200 years. TVP World. Länk
[6] Poland’s public debt rises at second-fastest rate in EU. Notes from Poland. Länk
[7] Poland Reaches Over 100,000 BEVs. 20 augusti 2025. länk
[8] Poland has EU’s joint lowest share of electric cars. länk
[9] Licznik Elektromobilności: 75-procentowy wzrost rejestracji „elektryków” rok do roku. länk
[10] Number of fully electric passenger vehicles in Poland passes 100,000. länk
[11] Poland Accelerates Charging Infrastructure Expansion with 50% Year-on-Year Growth. Länk
[12] zł 2 billion boost for electromobility in Poland: Until when can applications be made? länk
[13] Poland launches large scale e-mobility initiative. Electrive. Länk