Arkiv / Samhälle

Artificiellt ljud från elbilar

Mats-Ola Larsson
Creative commons license

Elbilar är som bekant tystare än bilar med förbränningsmotor. Alltför tysta, tycker lagstiftarna. Därför finns numera krav på att biltillverkare måste skapa artificiella ljud när fordonen körs på eldrift i låg fart. Kraven skiljer sig åt mellan regioner. Så hur jobbar en biltillverkare med konstgjort ljud från elbilar? Vi har intervjuat en specialist på ljuddesign hos Volvo Cars.

Eldrift tystare upp till 40-50 km/h

Bilar med förbränningsmotor avger ju någon form av motorljud så fort bilen startas. När bilen kör iväg förändras dessutom ljudet med körstil och hastighet. Denna välbekanta ljudbild som nått oss sedan barnsben har säkert format de allra flestas uppfattning om vägtrafik. Man upptäcker ett fordon genom hörseln även om de inte syns, och man kombinerar sina syn- och hörselintryck för att bilda sig en uppfattning om var fordonen befinner sig och hur de rör sig.

Numera börjar dessa karaktäristika lösas upp. Nyare bilmodeller har start-stoppfunktioner som gör att de inte längre låter vid stillastående. Det finns många typer av bilar som har elhybrid-, laddhybrid- eller batteridrift som ger tystare drift vid körning.

Men inte heller eldrift är tyst. Alla fordon alstrar däcksljud och det uppstår även ljud av luftmotståndet. Dessa ljud ökar med hastigheten. Vid hastigheter över 40 – 50 km/tim dominerar faktiskt däcksbuller och vindbrus helt över motorljudet [1, 2]. Det hörs inte längre någon skillnad mellan förbränningsmotor och eldrift.

Artificiellt fartljud kallas AVAS

Flera länder och regioner ställer numera krav på artificiellt ljud från fordon med eldrift. System som alstrar artificiella ljud kallas AVAS, Acoustic vehicle alerting system. Syftet är att ska underlätta för trafikantgrupper att uppfatta omgivande trafik med hörseln. Särskilt viktigt är det för människor med nedsatt syn eller begränsade kognitiva förmågor, exempelvis yngre barn.

Regelverken om AVAS innehåller krav på hur elfordon ska låta i låga hastigheter. USA:s, EU:s och Kinas regelverk är viktigast och mindre länder kopierar eller följer ofta de större länderna. Det finns också en global standard från FN-organet UNECE [5].

Regler i EU

EU har baserat sina regler på UNECE:s standard R138 [3]. Kraven i EU innebär att en bil som körs i eldrift-läge måste avge ett exteriört ljud i hastigheter upp till 20 km/tim. Detta gäller oavsett om bilen är en elhybrid, laddhybrid eller fullelektrisk.

I högre fart behöver bilen låta mer (fler decibel). Detta för att varna omgivningen på längre avstånd eftersom bilen närmar sig snabbare.

Vid accelerationer ska frekvensen öka (högre Hz) och vid deceleration ska frekvensen sjunka. Detta för att efterlikna en förbränningsmotors varvtal som ökar vid acceleration och minskar vid deceleration.

AVAS ska alstra ett ljud som minst når ljudnivån 50 dB(A) vid 10 km/tim och 56 dB(A) vid 20 km/tim enligt en specificerad mätmetod. När bilen backas ska ljudnivån minst nå 47 dB(A). Kraven på lägsta ljudnivå är dessutom specificerade separat vid ett antal frekvenser från 160 till 5000 Hz.

Det finns också en maxnivå som inte får överskridas. Den ligger på nivån 75 dB(A) och har bestämts för att bilen inte ska låta mer än nödvändigt.

Tillverkaren har rätt att installera ett system som låter när bilen står still (men måste inte). De har också rätt att installera frivilliga system med flera ljud och ge föraren möjlighet att välja mellan dessa.

Diskussionerna om krav på artificiella ljud från fullelektriska elbilar i EU startade runt år 2014. Kraven började gälla för nya bilmodeller från 2019 och för samtliga nya bilar från 2021 [4, 5].

Regler i Kina

Kinas regler liknar dem i EU. De största skillnaderna är att Kinas miniminivåer för exteriört ljud ligger 2 dB över EU:s, och att tillverkaren får lov att installera funktioner som gör det möjligt för föraren att avaktivera AVAS-systemet tillfälligt. I så fall måste AVAS återaktiveras automatiskt varje gång bilen startas.

Kina tillämpar ett regelverk som kallas GB/T 37153.

Regler i USA

Regelverket i USA skiljer sig mer. I USA måste elbilen börja låta redan då föraren aktiverar körläget även om bilen står still. Tanken är att omgivningen ska veta att bilen gjorts redo för att köra iväg, ungefär som när föraren av en förbränningsbil startar motorn.

När bilen körs måste AVAS vara aktivt upp till motsvarande 30 km/tim. Ljudet måste öka i styrka vid högre fart men frekvensen behöver inte ändras.

I USA började kraven introduceras från 2016 och har sedan fasats in under några år.

De federala reglerna har formulerats av Department of transportation – National highway traffic safety administration och heter FMVSS 141.

Volvos erfarenheter

Markus Rötz har arbetat med ljud från fordon i ungefär fem år. Idag arbetar han på Volvo Cars med Active Sound Experience och designar exteriört ljud från eldrivna personbilar [5]. Jag har intervjuat honom om Volvos arbete med AVAS-system i Volvobilar.

Volvos behöver i huvudsak förhålla sig till reglerna på tre marknader: Kina, USA och övriga världen inklusive EU. Reglerna i Kina och EU är såpass lika att Volvo har valt samma ljuddesign på båda marknaderna.

Regelverken sätter de yttre ramarna för hur ett företag som Volvo måste utforma det exteriöra ljudet vid eldrift. Men inom dessa ramar finns gott om ingenjörsmässiga frågeställningar som en biltillverkare kan ta ställning till.

Inledningsvis var det en öppen fråga för Volvo hur man skulle utforma AVAS i sina eldrivna modeller. Vilken typ av ljud ska Volvo förknippas med och vilka syften vill man uppnå?

En biltillverare behöver förstå hur ljud sprids från ett fordon och hur det påverkar sin omgivning. Företaget testade olika design av exteriöra ljud och analyserade hur ljudet påverkar trafikanter. Hur upplevs olika typer av ljud för olika åldersgrupper och av personer med hörselnedsättning, och hur kan ljuden lokaliseras?

Volvo låter AVAS efterlikna däcksljud

Efterhand har Volvo bestämt sig för en strategi som går ut på att de exteriöra AVAS-ljuden ska efterliknar övriga ljud som en bil ändå ger ifrån sig.

Alla bilar alstrar däcksljud under färd, även elbilar. Man sökte därför hitta en ljuddesign som efterliknar däcksljud. Då kan elbilen förses med ett artificiellt ljud som inte adderar en ny typ av ljud i miljön. Allt ljud från vägtrafik är ju en form av oönskat buller även om det kan vara bra från trafiksäkerhetssynpunkt. Volvos anser att deras val av ljuddesign skapar mindre ljudföroreningar än om man hade valt en ny typ av ljud från deras fordon.

Som beskrivs ovan innebär EU-kraven att bilen måste avge vissa ljudnivåer när den kör framåt och andra nivåer bakom bilen när den backar. Volvo har valt att montera två högtalare i de flesta elbilsmodeller, en fram och en bak, även om det inte är något lagkrav. Detta för att kunna hålla ljudnivån som når omgivningen något lägre när bilen backar. Om bilen hade haft endast en högtalare fram så hade den behövt spela upp ett starkare ljud för att klara kraven när bilen backas.

Exteriöra ljud tränger också in i bilens kupé. Även där anser Volvo att deras val av design av AVAS-ljud har en profil som uppfyller företagets ambitioner att addera så lite av ”nytt” ljud som möjligt. Det som hörs av AVAS-ljudet inuti bilen liknar det som kommer från klimatsystemet.

Egen kommentar

Jag minns när de kretsar jag rörde mig i för sisådär 5 – 10 år sedan började inse att det kommer ställas krav på syntetiska ljud från elbilar. Inte sällan hörde jag åsikten att det verkade korkat. Nu har vi äntligen utvecklat en teknik som minskar bullerstörningar från trafik. Då ska bullret höjas artificiellt! Själv tyckte jag nog redan då att trafiksäkerhet går före, men visst finns en inbyggd motsättning här mellan omgivningsbuller och trafiksäkerhet.

Nu är det vardagsmat att omges av bilar som susar, surrar, brummar och viner förbi i eldriftläge. Efter att ha jobbat med den här artikeln kommer jag reflektera betydligt oftare på vilken typ av ljud som bilarna avger. Fyller det sin funktion? Låter det ”snyggt” eller ”fult”? Blir jag nöjd, irriterad eller bara mer observant?

När jag förberedde intervjun med Markus Rötz tänkte jag fråga om deras syn på AVAS-ljudet som varumärke. Vill Volvo att kunderna ska känna igen ljudet från en el-Volvo? Använder de rentav olika ljuddesign till olika modeller? Men jag insåg snart att Volvo ser frågan på ett helt annat sätt. De vill att AVAS-ljudets ska vara en del av varumärket  genom att uppfattas som en del av bilens ordinarie miljö- och trafiksäkerhetsegenskaper. Detta snarare än att vara ett separat och igenkännbart ljudfenomen.

Jag tar inte ställning till hur AVAS bör låta. Andra biltillverkare kan ha en annan syn. Denna gång pratade jag med Volvo för att få en inblick i deras arbete.

Man kanske bör tillägga att det också finns lagkrav som reglerar det maximala ljudet som får avges från fordonens däck. Sådana krav syftar till att minska bullerstörningar från trafik.

Källor

[1] Buller i samhället – en kunskapssammanställning. Malmö universitet 2025. Länk.

[2] Nationell färdplan för elvägar. Trafikverket 2017. Länk

[3] Regulation No 138 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UNECE) — Uniform provisions concerning the approval of Quiet Road Transport Vehicles with regard to their reduced audibility [2017/71]. Länk.

[4] What is the ECE R138 AVAS sound regulation about electric and hybrid vehicles. Vigna Group hemsida. Läst 2025-10-09. Länk.

[5] Intervju med Markus Rötz på Volvo Cars. Markus finns på Linkedin. Länk.