Begagnatmarknaden del 3: Norge

Mats-Ola Larsson
Creative commons license

I två artiklar nyligen har vi skrivit om begagnade laddbara bilar. Dagens nyhetsbrev fortsätter serien med ett nedslag i Norge. Hur står sig begagnatpriserna i landet med världens högsta andel laddbara bilar? Vi har tittat på statistik och talat med bilhandeln.

Var tredje norsk bil är laddbar

I Norge har laddbara bilar som bekant utgjort en stor andel av nyförsäljningen under lång tid. I början av sommaren 2025 var ungefär 95 procent av nya nyregistrerade bilar laddbara [1]. Andelen nyregistrerade laddhybrider har minskat gradvis. Bland de laddbara bilar som registrerades i Norge år 2024 var bara två procent laddhybrider [2].

Den norska bilparken består nu av drygt en tredjedel laddbara bilar. Av dessa är 80 procent batterielektriska och resten laddhybrider [3].

Fortsatt publika stöd till elbilar

Anledningen till att batterielbilarna helt tagit över nyförsäljningen är en kombination av momsnedsättning för elbilar och höga engångsavgifter för nya bensin- och dieselbilar. Och trots att vissa bidrag har trappats ner på senare år är det fortfarande ekonomiskt fördelaktigt även att äga begagnad elbil.

  • Bompeng och färjeavgifter är minst 30 % lägre för elbil (mer på vissa håll)
  • Flera kommuner ger parkeringssubventioner till elbilar (bl.a. 50 % rabatt i Oslo)
  • Elbilar får använda kollektivtrafikfält på en del ställen

Det finns dock ett styrmedel som inte gynnar batterielbilar. Den årliga vägavgiften för personbilar är ungefär 1 000 kr högre för elbilar.

Historiskt har elbilar sjunkit snabbare i värde

I en forskningsartikel från 2024 undersökte två ekonomer hur begagnatpriserna har utvecklats för batterielbilar i Norge [4]. De analyserade försäljning av begagnade bilar på den dominerande webbplattformen under perioden 2011 – 2021. Där utannonseras enligt studien uppemot 90 procent av alla bilförsäljningar.

Under den undersökta perioden sjönk priserna på begagnade elfordon snabbare än för bensinfordon. Det årliga prisfallet för begagnade bensinbilar var 10 – 11 procent medan priserna på batterielbilar föll 16 –17 procent årligen.

Forskarna kom fram till att det genomsnittliga prisfallet för elbilar främst verkar ha orsakats av modeller med kortare räckvidd än medianvärdet, vilket var 20 mil i deras undersökning. De drog slutsatsen att elbilarna hade sämre andrahandsvärden än bensinbilar främst på grund av att den tekniska utvecklingen går fortare för elbilar än hos de jämförelsevis teknikmogna bensinbilarna.

Laddbart står för mer än halva begagnatmarknaden

Företaget Indicata bevakar dagligen 9 miljoner annonser för begagnade fordon hos bilhandlare i sexton europeiska länder. Privatförsäljningar ingår inte. I deras data finns uppgifter om både norska och svenska begagnatmarknaden [5].

Enligt Indicata stod elbilarna i Norge för drygt 40 procent av försäljningen av begagnade bilar hos bilhandeln i augusti i år. Laddhybriderna stod för ytterligare 15 procent. Mer än hälften av begagnatförsäljningen är alltså numera laddbara bilar.

Det kan jämföras med samma period i Sverige. Här domineras begagnatmarknaden fortfarande av dieselbilar (29 %), bensinbilar (26 %) och elhybrider (14 %) medan laddhybrider (17 %) och elbilar (14 %) utgjorde en tredjedel av begagnatförsäljningen.

Även säljportalen Finn.no publicerar uppgifter om bilsförsäljning [6]. På Finn utgjorde batterielbilarna 30 procent av deras bilannonser i Norge under juli månad 2025. På Blocket i Sverige utgjorde batterielbilarna 8 procent. Uppgifterna från Finn ligger något lägre än Indicata, men visar liknande skillnader mellan länderna.

Långsam omsättning av batterielbilar i Europa 

Indicata följer också omsättningstakten på begagnatmarknaden. Det gör man genom att jämföra antalet annonser vid en viss tidpunkt med antalet försäljningar under de föregående 45 dagarna.

Som genomsnitt för alla länder som Indicata följer var antalet försäljningar av elbilar och laddhybrider de senaste två åren betydligt lägre i förhållande till annonsutbudet jämfört med bensin- och dieselbilar. Indicata beskriver detta som att utbudet av begagnade laddbilar har varit större än efterfrågan på europamarknaden under perioden och ”överutbudet” är störst för batterielbilar.

I Norge är omsättningen jämförelsevis snabb

I Norge är det snarare tvärtom. Indicatas data för augusti visar att försäljningen av batterielbilar under sommaren 2025 varit högre i förhållande till antalet annonser än för alla andra fordonstyper utom elhybrider. Detta mönster syns redan från andra halvan av 2024.

Efterfrågan på begagnade elbilar i Norge har alltså varit relativt hög under det senaste året. Omsättningen av begagnade laddhybrider ligger däremot på ungefär samma nivå som bensin- och dieselbilar.

I Sverige var omsättningen av batterielbilar i augusti långsammare än för andra biltyper. Med enstaka undantag har elbilarna i Sverige haft den långsammaste omsättningstakten av alla fordonstyper de senaste två åren. Laddhybriderna i Sverige omsätts också något långsammare än bensin- och dieselbilar, men avviker inte lika mycket.

Vad säger norska bilhandlare om begagnatpriser

Forskningsstudien om begagnatpriser ovan bygger på gamla data. Så hur är situationen på den norska begagnatmarknaden idag?

Vi har talat med två bilåterförsäljare som arbetar med begagnatförsäljning i Norge. Vi har också pratat med Terje Dahlgren, market insight expert på Finn.no, säljportalen som utannonserar en stor del av de begagnade personbilarna i Norge.

Batterielbilars värde sjunker snabbare

Alla tre ger samma bild. Värdet på begagnade batterielektriska bilar i Norge sjunker snabbare än bensin- och dieselbilar. Den procentuella minskningen från nypris till begagnatpris är större.

De ser inga stora regionala skillnader. Begagnade bilar utannonseras på en gemensam marknad. En av intervjupersonerna tycker sig dock se en något snabbare värdeminskning i glesbygd än i norska storstäder.

Även laddhybrider har snabbare värdetapp

Även laddhybrider sjunker snabbare i pris. En av intervjupersonerna sade att de säljs för ungefär samma pris som bensinversionen. Det innebär i praktiken snabbare värdeminskning eftersom nypriserna är högre för laddhybrider.

Orsak är snabb teknikutveckling

Båda bilhandelsrepresentanterna ger samma förklaring till batterielbilarnas snabbare värdetapp. Det orsakas av att nya elbilsmodeller har bättre prestanda. Då sjunker värdet på tidigare modeller. De egenskaper som intresserar kunderna mest är räckvidd och laddeffekt vid snabbladdning.

När man studerar begagnatpriser är det många faktorer som påverkar. Alla intervjuade påpekar att priserna påverkas av makroekonomi, ränteläge, utbudet av begagnat i olika årgångar, priser på nya modeller, priser på drivmedel samt skatter och avgifter. Summan av detta avgör kundernas betalningsvilja.

Bättre balans på marknaden

Terje Dahlgren på Finn anser att utbudet och efterfrågan av batterielbilar har nått en bättre i balans på den norska begagnatmarknaden. För ett par år sedan, då bland annat coronapandemin bromsade inflödet av nytillverkade bilar, ökade intresset markant för begagnade bilar av alla typer. Sedan dess har begagnatvärdena återgått till mer normala nivåer.

En del av prisraset för begagnade batterielbilar på senare tid beror alltså åtminstone delvis på tidigare onormalt höga begagnatpriser. Även sänkta nypriser på bland annat Tesla har påverkat begagnatmarknaden.

Egen kommentar

Det borde vara så att andrahandsvärdena för batterielbilar står sig jämförelsevis bra i Norge. Det finns rejäla subventioner för dem som kör batterielbilar och efterfrågan på begagnatmarknaden är relativt god. Det borde påverka andrahandsvärden uppåt och så är det säkert också.

Men trots detta visar intervjuerna att värdeminskningen hos batterielbilar går fortare än för förbränningsbilar. Utan subventioner hade de kanske sjunkit än mer. Jag har visserligen bara pratat med tre personer, men med tanke på deras yrkesroll tror jag att de har koll.

Den tekniska utvecklingen av batterier, laddtider, prestanda och modellutbud verkar ofrånkomligen innebära att äldre laddbara bilar sjunker snabbt i pris, till och med i elbilslandet Norge. Detta är kanske en ofrånkomlig aspekt av övergången till eldrift så länge elbilars prestanda utvecklas snabbare än andra fordonstyper.

Referenser

[1] Därför säljer Norge flest elbilar. Tidningen Energi 23 juni 2025. Länk.

[2] Statistik från Statistisk Sentralbyrå. Läst 19 september 2025. Länk.

[3] Statistik från Statistisk Sentralbyrå. Läst 19 september 2025. Länk.

[4] Andersen, G. L. & Lind, J. T. 2024. Climate, Technology and Value: Insights from the FirstDecade with Mass‑Consumption of Electric Vehicles. Environmental and Resource Economics. Länk.

[5] Indica Market Watch. August 2025. Länk.

[6] Månedsrapporter for FINN motor. Juli 2025. Länk.