Serie om begagnatmarknaden för laddbara bilar

Jens Hagman
Creative commons license

Försäljningen av begagnade personbilar är större än nybilsförsäljningen. Detta kan exemplifieras med data för den svenska marknaden. Den svenska personbilsflottan består av närmare fem miljoner personbilar [1]. Nybilsförsäljningen förra året var cirka 270 000 personbilar [2], vilket kan jämföras med begagnatförsäljningen som uppskattas till (antal fordon som bytt ägare) cirka 1,25 miljoner personbilar [3]. Laddbara bilar tar en allt större andel av begagnatmarknaden. Under perioden januari till maj i år stod de för 32 procent av begagnatförsäljningen hos svenska bilhandlare (reds. anm., sifforna inkluderar därmed inte den privata begagnathandeln) [4].

Nybilsförsäljningen av laddbara bilar används ofta som den främsta indikatorn på elektrifieringstakten. Men ett ensidigt fokus riskerar att missa den dynamik som sker på andrahandsmarknaden, som genom sin koppling mot nybilsmarknaden har betydelse för möjligheten att elektrifiera fordonsflottan. Begagnatmarknaden är dock snabbföränderlig och det är först på senare tid som större volymer laddbara bilar har nått begagnatmarknaden. Det råder därför en viss osäkerhet rörande prisutvecklingen på begagnade laddbara bilar.

I en serie nyhetsbrev kommer vi undersöka begagnatmarknaden för laddbara bilar. Området är stort och komplext, vi har därför valt ett urval av ämnen. I detta första nyhetsbrev i serien kommer vi bland annat beröra köpfaktorer och forskningsläget rörande typer av köpare.

Del 1 – Nya köpfaktorer med laddbara personbilar 

Betydande forskning har ägnats åt nyförsäljning av laddbara bilar. Forskning om begagnade laddbara bilar är i dagsläget mindre omfattande. Möjliga förklaringar är att begagnatmarknaden fortfarande är under framväxt, vilket bland annat begränsar tillgången till data.

Energipriser, subventioner och teknikutveckling påverkar värdeminskning

Värdeminskning är i regel den största kostnaden av totalkostnaden för en ny bil [5]. Den förväntade värdeminskningen har även en direkt påverkan på leasingpriser på nya bilar – ju högre förväntad värdeminskning desto högre leasingpris, och vice versa. För laddbara personbilar med generellt högre inköpspriser jämfört med förbränningsmotorbilar är värdeminskningen av ännu större betydelse. I nästa nyhetsbrev i serien kommer vi att gräva djupare i värdeminskning (nuläge, metoder och framtidsprognoser) med hjälp av en kunnig gästskribent.

Dynamiken mellan värdeminskning och marknaden för begagnade laddbara bilar beskrivs i en amerikansk studie från 2024 [6]. Viktiga faktorer som diskuteras är energipriser (skillnad mellan el och flytande bränslen), subventioner och snabb teknikutveckling. Den relativa kostnadsskillnaden mellan el och flytande bränslen påverkar efterfrågan och priserna. Exempelvis blir laddbara bilar mer attraktiva vid stigande priser på flytande bränslen [6].  Minskade subventioner på nya laddbara bilar ökar prisskillnaden mellan nya och begagnade bilar, vilket höjer attraktiviteten och därmed priserna på de begagnade [6]. Snabb teknisk utveckling och fallande kostnader kan också påskynda värdeminskningen [6]. Exempel inkluderar billigare och energitätare batterier samt mer avancerad mjukvara [6].

Vad skiljer begagnatbilsköpare från nybilsköpare?

En viktig aspekt är vilka typer av kunder som köper eller är troliga köpare av laddbara bilar.

Studier som har undersökt köppreferenser för begagnade bilar generellt pekar mot att bilval bygger på en kombination av finansiella möjligheter, hushållets krav och personliga preferenser [7]. En studie har identifierat att köpare av begagnade bilar beaktar två huvudsakliga risker [7]: (i) Upplevda risker för eventuella framtida mekaniska eller strukturella problem. (ii) Upplevda risker rörande service, inkluderar farhågor rörande framtida underhåll, bilens nuvarande skick och garantier.

I en nyligen publicerad enkätstudie (men med data från 2018) från Kanada har över 17 000 bilköpare undersökts för deras köppreferenser för begagnade bilar med olika drivlinor (förbränningsmotor, hybrid, laddhybrid och batterielektrisk) [7]. Resultaten visar bland annat att köpare boende i småhus och radhus är mer benägna att köpa en laddbar bil jämfört med andra boendeformer. Detta hänger sannolikt ihop med bättre möjlighet till hemmaladdning [7]. Det fanns även skillnader i preferenser olika bilsegment och vilja att köpa begagnad laddbar bil. Köpare som föredrar sedaner var mer benägna att välja en laddbar bil jämfört med de som föredrar SUV:ar [7]. Andra faktorer som ökar villigheten att köpa en laddbar bil är om köparen äger en laddbar bil idag, har lång pendling, högre inkomst och utbildningsnivå och är medveten om laddbara bilars miljöprestanda och ekonomiska fördelar [7].

En amerikansk studie från 2024, med fokus på skillnader mellan olika inkomstgrupper undersöktes cirka 1 100 köpare av begagnade laddbara bilar [8]. Den visade att de viktigaste faktorerna för köp är pris, räckvidd och tillgång till laddning [8]. Ägarna av en begagnad laddbar bil i studien har en liknande profil som köpare av nya laddbara bilar i USA, det vill säga vita män i medelåldern, med hög inkomst och utbildningsnivå [8]. Priset för begagnade laddbara bilar ses som ett större hinder för potentiella köpare med lägre inkomster [8]. Enligt studiens författare tyder resultaten på bristande efterfrågan på laddbara bilar hos låginkomsttagare i USA [8]. Ett intressant resultat är att låginkomsttagare oroade sig mindre för begränsad räckvidd jämfört med höginkomsttagare, vilket möjligen kan förklaras av kortare körsträckor hos personer med lägre inkomster [8].

Egen kommentar 

En fungerande begagnatmarknad är en viktig förutsättning för elektrifieringen av personbilsflottan. Om kunderna är tveksamma pressas priserna ned och nybilars värdeminskning ökar, och vice versa. Begagnatmarknaden påverkar därmed även attraktivitet för nya laddbara bilar.

Forskningen på området är ännu begränsad, i detta nyhetsbrev har några studier från Nordamerika sammanfattats. Köpares val av bil och därmed efterfrågan är en komplex process. Av speciell betydelse för laddbara bilar är relativa ekonomiska skillnader mot förbränningsmotorbilar, men även prestandadimensioner som räckvidd och laddning. Samma faktorer har setts påverka även köp av nya laddbara bilar. Det verkar också finnas viktiga likheter mellan nybilsköpare och begagnatköpare av laddbara bilar, de höga prisnivåerna kan ha avskräckt köpare med lägre inkomster. Laddbara bilar innebär även nya typer av upplevda risker för begagnatköparen, där framför allt batteriets hälsa och livslängd är viktig. Vilket är ett ämne som vi hoppas kunna beröra i ett framtida nyhetsbrev. Nästa nyhetsbrev i serien handlar om värdeminskning för laddbara bilar.

Referenser 

[1] Trafikanalys. 2025. länk

[2] Mobility Sweden. 2025. Databas nyregistreringar. länk

[3] MRF. 2025. Bilåret 2024 – rekordår för begagnathandel av bilar. länk

[4] Auto Motor Sport. 2025. Begagnade elbilar ökar med 73 procent. länk

[5] Guo, Yulu, J. Andrew Kelly, and J. Peter Clinch. ”Variability in total cost of vehicle ownership across vehicle and user profiles.” Communications in Transportation Research 2 (2022): 100071. länk

[6] Gautam, Patil, et al. ”Depreciation in the electric vehicle transition: Sustainability of the second-hand electric vehicle market.” Vehicles 6.4 (2024): 2044-2074. länk

[7] Mashrur, Sk Md, and Moataz Mohamed. ”Uncovering factors affecting consumers’ decisions for pre-owned electric vehicles.” Transportation Research Part D: Transport and Environment 139 (2025): 104555. länk

[8] San Loh, Wei, and Robert B. Noland. ”Concerns expressed by used electric vehicle owners based on surveying social media.” Transportation Research Part D: Transport and Environment 128 (2024): 104086. länk