Arkiv / Teknik

Utrustningstillverkare och battericellanläggningar

Magnus Karlström
Creative commons license

Det tog 40 år för halvledarsektorn att öka sin årliga omsättning från 20 miljarder euro till 550 miljarder euro. [1].

10 år kommer det ta för batterisektorn [1].

Porsche Consulting och VDMA kallar tillväxten “curve of insanity” [1].

Varje månad ska 2,5 gigaanläggningar byggas klart [1].

Det blir dock inga fabriker utan aktörer som säljer tillverkningsutrustning.

Porsche Consulting och VDMA har i en rapport sammanfattat läget för tillverkningsutrustning främst för battericeller [1].

De anser att om europeiska och nordamerikanska aktörer samarbetar på en helt ny nivå, kan det finnas en möjlighet att öka deras marknadsandel för utrustning från åtta procent till tjugo procent. Den marknadsandelen är värd 80 miljarder euro 2030.

Uppgiften att arbeta tillsammans intensifieras av den enorma omfattningen, hastigheten och komplexiteten.

Det är dock inte helt klart att det kommer bildas något kluster utanför Asien. I dagsläget har de asiatiska tillverkarna en marknadsandel på 92 procent och de definierar industriella standarder.

Porsche Consulting argumenterar att tillverkare av utrustning för tillverkning har länge varit en mycket central del av många industrier och Europas välstånd.

Kommer vi klara av att arbeta i Kinahastighet att utveckla kompetens att bygga utrustning i batterisektorn?

200 Gigafactories till innan 2030

De tio ledande celltillverkarna har planer för att bygga 100 cellanläggningar till 2030.

Sen finns det cirka 100 aktörer till som sagt att de ska bygga 100 anläggningar till.

Porsche Consulting tror inte att alla dessa aktörer kommer finnas kvar 2030 utan branschen kommer konsolideras.

De huvudsakliga kriterierna för att överleva kommer att vara: tillgång till kapital, konkurrenskraftig produkt och tillverkningsteknologi samt långsiktig säkerställning av försäljningsvolymer. När det gäller kapital, kommer mer än 10 miljarder euro att vara nödvändiga för att uppnå konkurrenskraftig skala och för att säkerställa vertikal integration.

De tio ledande aktörerna enligt Porsche Consulting är CATL, Panasonic, CALB, Samsung, Gotion, Sunwoda, LG, BYD, SVOLT och SK Innovation.

En stor andel av de nya anläggningarna kommer byggas i Europa och Nordamerika. Det kan öka chanserna för att utrustningstillverkare från de områdena att flytta fram sina positioner.

Globala trender celltillverkning

Enligt Porsche Consulting så har det kinesiska klustret utmaningar med tillväxten, särskilt för celltillverkare, som lider av extremt låga marginaler till följd av överkapacitet. Processen att säkra nytt kapital är starkt reglerad, vilket tvingar celltillverkare att söka ny finansiering via sin löpande verksamhet. Att expandera internationellt framstår som en självklar strategi som de arbetar enligt.

I USA lockar Inflation Reduction Act celltillverkare (OEMs) med höga incitament på ungefär 35 €/kWh, vilket uppgår till flera miljarders värde i subventioner per cellfabrik. Kinesiska aktörer har svårt att få dessa incitament.

IRA får därför konsekvensen att kinesiska företag kommer ha svårt att etablera en konkurrenskraftig position på den amerikanska marknaden under de kommande åren, vilket ger en möjlighet för koreanska och japanska etablerade företag såsom LG Chem, SKI, Samsung SDI och Panasonic, men även europeiska nykomlingar som Northvolt.

Alla aktörer, inklusive kinesiska företag, satsar på Europa som den andra lovande marknaden. Porsche Consulting tror därför att ett priskrig i Europa är en mycket trolig utveckling.

Hälften av kostnaden är tillverkningsutrustning

Porsche Consulting uppskattar att för bygga en gigaanläggning (ca 30-40 GWh/år) behövs ungefär 1,5 – 3 miljarder euro. Ungefär hälften används för byggnader och infrastruktur och den andra hälften används för att köpa in tillverkningsutrustningen. Varje anläggning behöver också ungefär 2500–3500 anställda. I dagsläget uppskattas en anläggning kunna byggas på två till sex år.

Tre utmaningar parallellt samt dyrt med förseningar

Det är en utmanade uppgift att bygga en anläggning och leverera till kund. Tre utmaningar måste hanteras samtidigt. De är material-, tillverkning- och systemutmaningar.

Materialutmaningen är att råmaterial måste införskaffas och integreras i ett logistiskt ramverk för att rätt mängder ska komma fram vid rätt tidpunkter. Det är också så att battericellkemin ständigt utvecklas och den måste göra den för att kunna konkurrera. De som arbetar inom utrustnings- och tillverkningsklustret måste arbeta tillsammans med flera aktörer längs värdekedjan för att klara utvecklingen.

Tillverkningsutmaningen är att köpa in rätt utrustning, få den att fungera snabbt och parallellt utbilda personal.

Systemutmaningen är att kunna leverera applikationspecifika produkter som passar olika kunders behov.

Det är inte enkelt att klara av de här kraven samtidigt. Det kan vara en anledning att det blir förseningar och det är en dyr händelse. Porsche Consulting beräknar att en anläggning på 20 GWH/år som blir försenad 1 år förlorar i omsättning cirka 2 miljarder euro eller om en anläggning bara går på halvfart ett år så blir omsättningen 1 miljard euro mindre.

Behov av aktörer som tar helhetsansvar för byggnation

CATL som är störst på celltillverkning i världen har ett mycket strategiskt partnerskap med en aktör som heter Wuxi Lead.

Wuxi är ett företag med en omsättning på 13,8 miljarder euro och de har 21 000 anställda.

Wuxi och CATL samarbetar vid byggnation av cellfabriker. Wuxi tar en stor del av ansvaret.

Den typen av större aktörer som kan ta ett helhetsansvar finns inte i Europa eller USA. Enligt Porsche Consulting vore en sådan utveckling önskvärd för att minska komplexiteten, underlätta standardiseringen och antagligen vara nödvändig för att ett nytt kluster utanför Asien ska byggas upp.

Europeiska och amerikanska leverantör mer positiva

Porsche Consulting och VDMA frågar regelbundet utrustningsaktörer i Europa och USA hur de ser på utvecklingen. Den senaste förfrågan fick resultatet att de inte längre ser tävlingen med Kina som en förlorad sak utan i stället kommer öka takten och står redo att göra ytterligare framsteg.

När VDMA och Porsche Consulting frågade 50 chefer inom batteriekosystemet, inklusive cell-OEMs, och genomförde en ytterligare valideringsrunda med mer än 30 utrustnings- och komponenttillverkare, uttryckte respondenterna förtroende för att de skulle kunna öka sin marknadsandel till 20 %.

Egna kommentarer

Inga spadar inget guld.

Utrustningstillverkare behövs. Det är en så snabb utveckling och batteribranschen kommer bli stor. Jämförelsen med halvledarindustrin säger mycket.

Rapporten innehåller också förslag på strategier som tillverkarna av utrustning kan använda. Ni kan läsa i rapporten.

Det säger en hel del att Europa och USA har 8 procent och om vi satsar stenhårt och fokuserat kanske vi kan ta 20 procent.

[1] Porsche Consulting Battery VDMA. Manufacturing 2030: Collaborating at Warp Speed. 2024. länk

[2] Porsche Consulting (2022): Understanding the Automotive Battery Life Cycle; länk