Arkiv / Samhälle

Hyundais Ioniq går i graven

Creative commons license

2016 lanserad Hyundai Ioniq – en och samma bil, men med valet av tre olika drivlinor: BEV, PHEV och HEV. Nu under sommaren kommer sista Ioniq att rulla av bandet vid Hyundais produktionsanläggning i Ulsan, i sydöstra Sydkorea [1]. Hyundai är en etablerad elbilstillverkare som många gånger försvinner under radarn. omEV tittar närmare på Hyundai och framför allt framtidsplanerna och batterierna…

IONIQ blir kvar – nytt dotterbolag för EV inom Hyundai

Världen över har de tre varianterna av Ioniq sålts i runt 325.500 exemplar (2016-2021), varav drygt 40 % har sålts inom Europa [1,2]. I början av mars presenterade Hyundai sin strategi för framtida elektrifiering och målet är att 2030 årligen tillverka 1,87 miljoner BEV, vilket skulle då vara 7 % av världens BEV-marknad 2030 [3]. För att klara detta kommer Hyundai investera ca. 14,5 miljarder Euro enbart i elektrifiering [3]. Dock annonserade Hyundai redan under IAA 2021 att de inte kommer sälja några ICE-bilar i Europa efter 2035 och i resten av världen efter 2040 [4].

Den nya plattformen E-GMP bygger på ett 800V-system och nya batterier med högre energitäthet. Ioniq 5 är en BEV som i standardutförande har ett batteri på 54 kWh (användbar) och en räckvidd på 290 km; i versionen ’long range’ är batteriet på 72,5 kWh vilket ger en räckvidd på 390 km [5]. Batteriet i Ioniq 5 består av 24-32 moduler beroende på räckvidd/energibehov (från 58 till 77,4 kWh) där varje modul är på 2,4 kWh och består av 12 stycken Li-jonceller [6].

Tanken är att 17 BEV-modeller ska introduceras fram till 2030 och kommer rymmas under dotterbolaget IONIQ [1,3]. Så även om bilmodellen Ioniq går i graven blir namnet kvar inom Hyundai-koncernen. Och Hyundai tänker tjäna pengar på sina framtida BEV: planen är att 2030 ska vinstmarginalen för en BEV vara 10 %, vilket ska jämföras med nuvarande 5,5-6,5 % [7].

Kvantberäkningar ska ge längre räckvidd och optimerad laddning

Ett sätt för Hyundai Hyundai att optimera laddningen är att använda kvantberäkningar [8]. Tillsammans med det amerikanska bolaget IonQ (icke att förväxla med Hyundais Ioniq…) försöker man optimera användningen av batteriet och då specifikt att optimera laddningen. Näst generations batterier är i fokus för längre livslängd, optimerad kapacitetsanvändning och ökad säkerhet. De utvecklar avancerade ”variational quantum eigensolver”-algoritmer för att studera kemiska reaktioner under användning av ett batteri. Målet är att finna nya typer av utgångsmaterial som möjliggör billigare celler som även är enklare att tillverka än dagens Li-jonceller. Enligt företagen är förbättrad batterianvändning ett av de mest lovande områdena där kvantberäkningar kan göra skillnad.

Battericeller från SK Innovation, CATL, BYD…

Hyundai har som alla andra OEM:er ett behov att säkerställa leverans av battericeller. Redan under 2019 valde Hyundai SK Innovation som sin huvudleverantör av batterier till E-GMP-plattformen, men även till Hyundais lyxmärke Genesis [9]. I ett första läge ska SK Innovation leverera celler motsvarande 500.000 bilar, men redan under våren 2021 utökade Hyundai med ytterligare celltillverkare.

CATL ska även de leverera celler till bilar som byggs på E-GMP från 2023 och framåt, och kan vara ett sätt att expandera i Kina [10]. Även CATLs koncept Cell-to-Pack (CTP) är något som Hyundai har planer på att introducera. Under 2021 licenserade CATL CTP-teknologin till Hyundai Mobis, en leverantör inom Hyundai Group [7].

För en kinesiska marknaden är det mycket som talar för att det även blir BYD som levererar celler till Hyundai [11]. BYD bygger en battericellfabrik med en årlig kapacitet på 20 GWh i närheten av Hyundais bilfabrik i centrala Kina. Batterifabriken är än så länge BYDs enda produktionsanläggning för sitt ’blade battery’.

Samarbete med LGES trots tvist

Fram till 2030 behöver Hyundai säkerställa batterier motsvarande 170 GWh [7]. Ett drag i att skaffa celler är det tajtare samarbetet med LG Energy Solution (LGES). Detta till trots att de båda företagen försöker göra upp notan för den massiva återkallningen av 77.000 Hyundai Kona Electric under 2020 [12]. Battericellerna var de samma som användes i GM Bolt, där ett antal bränder uppmärksammades och som i slutändan ledde till att LGES fick står för 1,8 miljarder USD, vilket omEV rapporterade om i höstas (MAGNUS: länk till 12/10 2021). Medan GM började återkalla bilarna höll Hyundai fast vid sin plan att endast uppdatera mjukvaran. Dock fick de efter ca. fyra månader börja byta ut hela batteripacken i 77.000 Kona Electric.

Hyundai och LGES planerar att bygga en produktionsanläggning av battericeller i Indonesien [13]. Anläggningen som ska står klar under första halvan av 2023 och kommersiella celler kommer levereras ett år senare. Investering i anläggningen är totalt på 1,1 miljarder USD och med en kapacitet på 10 GWh/år (ca. 150.000 BEV/år) av NCMA-celler (dvs. nickel-kobolt-mangan-aluminium-celler) och syftar till att kunna utnyttja nickeltillgångarna i Indonesien. Senare kan anläggningen byggas ut till 30 GWh/år [13]. Tidigare har Indonesien övervägt att sluta exportera nickel, då man hellre vill att celltillverkarna etablerar sig i landet [14]. Anläggningen tillsammans med Hyundai är bara ett led i raden av satsningar i Indonesien och LGES tänker totalt investera 9,8 miljarder USD [13].

Egna kommentarer

Hyundai har fått jobba lite ostört genom åren. De gör vad som förväntas av ett sydkoreanskt bolag att samarbeta med andra inom landet. Att Hyundai planerar cellproduktion tillsammans med LGES i Indonesien är ett tecken på detta. Detta samarbete är nog bara ett exempel på hur cellproduktionen kommer ta fart i Indonesien och andra länder kan följa med i expertförbud av viktiga råvaror.

[1] Farewell to a true trailblazer: Hyundai announces end of production for first IONIQ series

[2] Sales Performance

[3] CEO Investors Day, 2022 Hyundai Motor Company

[4] Hyundai to end ICE model sales in Europe by 2035

[5] Electric Vehicle Database

[6] Watch Hyundai Ioniq 5 800 V Battery Pack Get Opened For First Time

[7] Hyundai aims to sell 1.87 million EVs in 2030

[8] Hyundai to optimise batteries using quantum computing

[9] SK Innovation to supply Hyundai electric cars

[10] Hyundai names SK and CATL as suppliers for 3rd batch of batteries for E-GMP

[11] Hyundai Electric Vehicles in China Likely to Come with BYD Batteries

[12] Kona EV owners say Hyundai mishandling recall for battery fires

[13] South Korea’s LGES, Hyundai Motor start work on Indonesian EV battery plant

[14] Indonesia bans mineral exports to move up value chain