Arkiv / Teknik

De asiatiska celltillverkarna

Creative commons license

Idag får ni Helena Bergs sammanfattning om vad Panasonic, LG Chem och Samsung gör.
De dominerar fordonsbattericellproduktionen i världen och framförallt LG Chem tar mer och mer plats.

De asiatiska celltillverkarna

skrivet av Helena Berg
Korea inside?
Nyligen skrev vi om en amerikansk rapport om vad det kostar att tillverka celler i olika länder. USA vill minska dominansen från Asien. Men vad gör då de asiatiska tillverkarna?
I takt med att OEMerna använder samma celleverantörer kan man fråga sig vad blir unikt med fordonen. Är det så att det blir ’Korea inside’ som står på ’etiketten’ bak på bilen?
Idag försöker vi sammanfatta vad giganterna i Asien gör. Det är främst Panasonic, Samsung och LG Chem som dominerar.
Panasonic än så länge störst
Den största celleverantören till xEV är än så länge Panasonic. Panasonic har 46 % av den globala marknaden för xEV och 39 % av marknaden för PHEV [1,2]. Nissans celleverantör AESC har 17 % av marknaden och LG Chem än så länge ’bara’ 11 % [2]. Dock förutspås att LG Chem snart kan ta över som herre på täppan. Men när Gigafactory är igång så lär de få konkurrents av Tesla/Panasonic.
Panasonic jobbar med Toyota och Tesla. I somras stängde Panasonic en fabrik utanför Beijing där de tillverkade celler för bl.a. mobiltelefoner och digitalkameror [3]. Nokia var den stora kunden när Panasonic startade produktionen för 15 år sedan. Anledningen är att Panasonic flyttar fokus bort från konsumentelektronik till produkter med högre marginaler – celler till fordon och stationära tillämpningar.
Samsung har samarbeten med BMW, Porsche, Fiat, Audi, Bentley, Yutong (kinesisk busstillverkare) och Foton (kinesisk lastbilstillverkare). Det är Samsung SDI som är celltillverkaren inom Samsungkoncernen. I höst har man tagit ytterligare ett strategiskt steg för att ta ett helhetsgrepp då SDI köpte cellmaterialproduktionen från Samsung Fine Chemicals – man tog över R&D, patent och personal [4]. Moduler och pack tillverkar Samsung SDIBS, där BS står för battery systems. SDIBS bygger på den verksamhet som köptes av Magna [5]. Analytiker förutspår att 2016 kommer SDIs sälja celler för 1 miljard dollar (ja, du läste rätt…) och vad det gäller aktien är rekommendationen ’köp’ [6].
LG Chem skaffar sig kontrakt med fler och fler OEM. Idag har LG Chem kontrakt med Renault, GM, VW, Daimler, Ford, Volvo Cars, Dongfeng, Great Wall Motors, Audi, Smart, Hyundai-Kia, Chery Automobile, Changan, SAIC, FAW, Yamaha, och Tesla Roadster 3.0. Finns säkert fler…
Nyligen blev det klart att LG Chem ska leverera ersättningsbatteriet till uppgraderingen av Tesla Roadster 3.0 [7]. Det rör sig om 2-2500 Tesla Roadster 2.0 och 2.5 som går att uppgradera. Detta är i sammanhanget en liten order för både Tesla och LG Chem, men för LG Chem en mycket strategisk order. Utbytesbatteriet blir identiskt i yttre format, men med 31 % högre energitäthet [7].
I oktober blev det känt att GM och LG kommer fördjupa sitt samarbete kring GMs kommande lansering av Bolt EV [8,9]. Förutom batteriet ska LG Electronics leverera elmotorn (som GM designat). Andra komponenter är bl.a. batterivärmare, kraftelektronik, klimatanläggning, telematik och infotainmentsystem.
Från 2016 ska LG Chem även leverera PHEV-batteripack till Kinas största biltillverkare Changan. Med detta kontrakt har LG Chem kontrakt med fem av Kinas tio största fordonstillverkare [10]. Sedan maj 2015 har LG Chem säkrat kontrakt på 350.000 batteripack till Kina (dock utan att ange tidshorisont för leveranserna). Totalt kommer LG Chem leverera mer än 500.000 ’battery products’ till kinesiska kunder. Frågan är nu vad de avser med ’battery products’ – celler, moduler, pack?
Koreanska satsningar i Kina
Målet från den kinesiska regeringen är fem miljoner ’new energy vehicles’ (NEV) 2020. Under de första åtta månaderna i år har ca 123.500 NEV sålts. Och efterfrågan har varit högre än så. Tyvärr har flera OEM tvingats tacka nej till ordrar p.g.a. att de inte får tag på batterier, säger Hefei Guouxan, chef för High-Tech Power Energy Corp. [11]. Vi rapporterade om en global överproduktion av celler, men med krav på inhemsk produktion så går fabrikerna i Kina för fullt, och den totala kapaciteten är 130.000 pack per år.
Gapet hänger ihop med att regeringen försenat beslut kring incentives för investeringar i EV-sektorn och lett till att många tillverkare är ovilliga att producera enligt full kapacitet. Dock kommer det att investeras ca 16 miljarder dollar i just cellproduktion i Kina under 2015.
Det satsas friskt och strategiskt från de koreanska celltillverkarna i Kina. LG Chem tror att de kommer tjäna 1,3 miljarder dollar från de kinesiska satsningarna fram till 2020, och Samsung tror att de kommer tjäna ca 1 miljard dollar under samma tidsperiod [31]. Under 2015 kommer LG Chems fabrik i Nanjing att stå klar med en kapacitet av celler till motsvarande 100.000 BEV per år och 2020 kommer kapaciteten att ha fördubblats till 200.000 pack [10,12]. Sedan tidigare har LG Chem en fabrik i kinesiska Ochang med en kapacitet på 200.000 pack [13].
Samsung ligger inte på latsidan utan öppnar en fabrik i kinesiska Xi’an för att leverera celler till bl.a. busstillverkaren Yutong och lastbilstillverkaren Foton. Produktionskapaciteten är på 40.000 BEV-pack per år. Samsung kommer fram till 2020 att investera totalt 600 miljoner dollar för att möta framtida behov. [14,15]
Det är inte bara koreanska bolag som satsar i Kina. Även det inhemska bolaget BYD, som tillverkar allt från Li-jonbatterier till kompletta bilar och bussar, satsar stort. BYD har för avsikt att satsa 2,4 miljarder dollar på att tillverka effektoptimerade batterier och NEV [16]. När det gäller HEV vill BYD minska försprånget som bl.a. Toyota och Honda har. Under första halvåret 2015 sålde BYD 19.800 NEV, vilket är nästan 30 % av försäljningen i Kina [16].
Cellproduktion i USA och Europa
I Holland, MI, USA har LG Chem en fabrik i med en kapacitet på 50.000 pack per år [13]. Fabriken öppnades för två år sedan och är en av de snabbast växande batterifabrikerna i USA. Personalstyrkan är i dagsläget drygt 300 personer och man planerar att nyanställa 70-90 personer till under det kommande halvåret [17,18]. Fabriken i Michigan är ett led i det strategiska samarbetet med GM, och hittills har LG Chem satsat över 300 miljoner dollar i fabriken, och ytterligare en produktionslina håller på att färdigställas för att producera celler till en ännu hemlig OEM [18]. Trots stora satsningar i både Kina och USA kommer LG Chem att ha kvar R&D-aktiviteterna i Korea [12].
GM är mycket nöjda med LG Chems celler. Av de 23 miljoner celler som producerats i Michigan-fabriken för första generation av Chevrolet Volt har GM haft färre än två problem per 1 miljon celler, dvs. färre än 45 celler totalt har fallerat [17].
Med största sannolikhet kommer även cellerna till Chevrolet Bolt att levereras från fabriken i Michigan, även om detta är obekräftat från både GM och LG Chem [18].
Både LG Chem och Samsung planerar cellproduktion i Europa [12,19]. LG Chems planer är en fabrik med en kapacitet på 50.000 pack per år. Det mest troliga stället är i polska Wroclaw i anslutning till LGs andra anläggningar i området. Enligt LG Chem skulle en fabrik i Europa underlätta kontakterna med leverantörer och OEM, samt att minska transport- och logistikkostnader. [13]
Egna kommentarer
Koreanska celltillverkare visar på kunnande, styrka och strategi.
Kan Panasonic känna sig säkra att få leverera till Tesla nu när LG Chem ’testas’ av Tesla för uppgraderingen av Tesla Roadster?
LG tar över fler och fler komponenter i utvecklingen av GMs xEV. Vad blir kvar för GM? Kanske det inte dröjer allt för länge innan LG börjar tillverka bilar?
Renault fördjupar samarbetet med LG Chem allt mer. När ställer sig Nissan i raden av kunder till LG Chem? Jag tror bara det är en tidsfråga.
Snart finns det nog LG Chem-celler i mer eller mindre varenda xEV som tillverkas. Vad blir unikt med fordonen om alla använder mer eller mindre samma cell? LG Chem kommer att hålla nere produktfloran av celler för att spara pengar och tid. Kommer OEMerna att tvingas göra sin egen BMU för att kunna skapa ett unikt fordon? Fokus för OEMerna borde vara att förstå LG Chems cell till minsta atom för att på bästa sätt utnyttja cellen fullt ut för prestanda och livslängd. Konkurrenskraften sitter i egenutvecklade BMU om man inte ’äger’ celldesignen med allt vad det innebär.
Referenser
[1] Lux suggests how LG Chem might overtake EV battery leader Panasonic. Green Car Congress. 18 aug 2015. länk
[2] Proposed Tesla-LG Chem deal could strike a blow to Panasonic. Battery Magazine. 30 okt 2015. länk
[3] UPDATE 2-Panasonic to shut battery factory in Beijing, cut 1,300 jobs. Reuters. 27 aug 2015. länk
[4] Navigant expects global market for automotive Li-ion batteries to hit $30.6 billion in 2024; almost 4x 2015 market. Green Car Congress. 20 aug 2015. länk
[5] Samsung SDI to acquire Magna International’s battery pack business. 23 feb 2015. länk
[6] Volkswagen scandal boosts LG Chem, Samsung SDI. The Korea Times. 25 sep 2015. länk
[7] LG Chem Adds Tesla To Customer List, Will Supply Cells For Roadster Upgrade. Green Car Reports. 29 okt 2015. länk
[8] GM and LG expand their relationship on Bolt EV; 12 components, including PEEM. 20 okt 2015. Green Car Congress. länk
[9] CHEVROLET DEVELOPS BOLT EV USING STRATEGIC PARTNERSHIP. länk
[10] LG Chem secures EV battery deal. The Korea Times. länk
[11] Strong demand to lift EV battery production in China. Want China Times. 31 okt 2015. länk
[12] LG Chem opens mega battery plant in China. The Korea TImes. 27 okt 2015. länk
[13] LG Chem to Build EV Battery Plant in Europe. The Chosun IIbo. 18 nov 2015. länk
[14] Samsung SDI opens Li-ion battery plant for EVs in China. Green Car Congress. 22 okt 2015. länk
[15] Samsung SDI starts EV battery production in Xi’an. Want China Times. 28 okt 2015. länk
[16] BYD announces fundraising plan for batteries, electric cars. 2 okt 2015. länk
[17] LG Chem’s Holland Plant Accelerates Battery Production. 21 okt 2015. länk
[18] LG Chem to manufacture Bolt battery cells in Holland, analysts say. 21 okt 2015. länk
[19] Audi: upcoming battery-electric SUV to use LG Chem and Samsung SDI cell modules; 311-mile range. Green Car Congress. 13 aug 2015. länk