Sydkorea är en stormakt inom batterier och de är inte otydliga vilka de vill vara. Staten och batteriföretagen har tillsammans målet att – To become the world’s No. 1 battery powerhouse by 2030 [1,2].
Batterier är inte vilken teknologi som helst för Sydkorea. När president Yoon Suk-yeol samlade företagsledare och politiker för att presentera ännu en satsning på batterier 2023 sa han följande meningar:
”Secondary batteries are among the country’s crucial strategic assets, along with semiconductors. Their importance cannot be stressed enough. Secondary batteries are at the center of the global competition for technological supremacy.”
och
”Securing core next-generational technology will determine our fate in the future. The secondary battery industry is an area where technological innovation is actively taking place” [3].
Sydkoreas ledarskap bygger på deras stora batteritillverkare. Dagens brev är en sammanfattning hur det går för dem och vad de diskuterar. Brevet är en del av vår serie om Sydkorea. Vi har skrivit om EVS [4], vätgas i Sydkorea [5] samt gjort en företagsanalys av Hyundai [6] tidigare.
Sydkoreanska företags andel av celltillverkningen minskar globalt
Enligt SNE Research så användes 158,8 GWh batterier i elfordon under första kvartalet 2024. Det är en ökning med 22 procent sen samma period förra året [7].
Den kombinerade marknadsandelen för de sydkoreanska battericelltillverkarna var 23,5 procent. Den har minskat med 2,8 procentenheter sen samma period 2022 [7].
LG Energy Solutions är den tredje största tillverkaren i världen med en produktion på 21,7 GWh, som är en andel på 13,6% [7]. Deras marknadsandel växer relativt andra företag.
Samsung SDI är femte störst med en produktion på 8,4 GWh samt SK är sjätte störst med en produktion på 7,3 GWh [7].
Hur det går för respektive batteriföretag beror mycket på hur det går för de bilmodeller som använder deras battericeller. LG Energy Solutions tillväxt drivs av att bilmodeller som Tesla Model 3 och Tesla Model Y säljer bra i Europa och USA, men även av försäljningen av modeller som Mustang Mach-E and Hyundai IONIQ 6 går bra. Samsung SDIs tillväxt drivs av försäljningen av modeller som BMW i4, i5 och iX samt Audi Q8 e-tron. SK har gynnats av att modellen F-150 säljer bra, men har hämmats av att modeller som Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 har sålt sämre i många regioner enligt SNE Research.
Kinesiska CATL är givetvis störst med en marknadsandel på 31,9 procent [7].
Exporten från Sydkorea minskar, men produktionen i andra länder ökar
Förra året minskade exporten av batterier från Sydkorea för första gången på åtta år, men det beror mycket på att de sydkoreanska företagen bygger produktion i andra länder [8].
Exporten av batterier från Sydkorea förra året var värd ca 10 miljarder USD. Det är en minskning med 1,5 procent från 2022.
Batteriexporten var 1,6% av Sydkoreas totala export 2023, samt batterier var den åttonde viktigaste exportvaran från Sydkorea.
Sydkoreanska batteriföretag har ökat sin produktion i andra länder.
LG Energy Solution tillverkar till exempel 91,3 procent av sina battericeller utanför Sydkorea.
Länder som ökar sin export av batterier snabbast är Ungern och Polen. Både Ungern och Polen ökade sin export med 66% förra året. LG Energy Solutions tillverkade 47,5% av alla sina battericeller i Polen 2023, samt Samsung SDI tillverkade 77% av sina celler i Ungern.
Batterianläggningarna går inte för fullt och vinsterna sjönk kvartal 1
Första kvartalet 2024 har produktionen i befintliga anläggningar sjunkit.
LG Energy Solutions produktionstakt i relation till maximal kapacitet var 57,4% kvartal 1 2024. Förra året samma period var utnyttjandegraden 77,7% [11].
SK ON utnyttjandegrad minskade från 96,1% till 69,5%.
Vinsterna har också sjunkit. LG Energy Solutions vinst sjönk med 75,2% kvartal 1 2024 i jämförelse med samma period förra året. Samsung SDI:s vinster sjönk med 28,8 procent.
SK rapporterade en rörelseförlust på 315,5 miljarder won, vilket innebär att de har nio kvartalsförlust i rad.
Förklaringen är att efterfrågan på elbilar inte ökat i samma takt som många trott och det har tvingat biltillverkare att minska sina batteriordrar, vilket i sin tur har minskat produktionsvolymer och lönsamheten. Även om tillverkare får ersättning från biltillverkare för minskade beställningar, förblir de fasta kostnaderna för fabriksdriften en stor börda.
De sydkoreanska företagen är dock mer positiva inför sista halvåret 2024 [11].
InterBattery – De sydkoreanska batteriföretagens funderingar
Varje år i Sydkorea sker InterBattery, som är ett stort evenemang inom batterisektorn.
Konsultfirman CRU har summerat vad det sydkoreanska batteriekosystemet pratar om 2024 [9]. Det är IRA som dominerar.
Frågeställningar är:
- Hur hantera att de västerländska länder kan ändra politik snabbt
- Hur kan de uppfylla kraven i IRA (Inflation reduction act)
- Hur de ska hantera råvarustrategier mitt i prisoron
Sydkoreanska företag har i fler fall gjort JV med kinesiska företag för att bygga upp värdekedjor. Kraven i IRA gör att det kan vara svårt att sälja till USA om det kinesiska ägandet är för stort.
Flera företag var också oroliga om hur en möjlig valvinst av Trump kommer påverka IRA.
Det är också otydligt hur IRA-stödet kommer delas upp mellan biltillverkarna och celltillverkarna.
Analys om Trump vinner
Sydkoreanska batteriföretag har satsat mycket på att bygga batteriproduktion i USA [13]. De dominerar produktion som sker i USA pga. av IRA [13].
Department of Energy ökade antal modeller av elbilar som kan subventioneras i USA i slutet av april. Numera finns det 43 modeller som kan få subventioner. 31 av de modellerna använder batterier från Sydkorea [14].
USA är viktigt. Nu pågår valrörelsen i USA och Sydkorea har gjort en analys av vad som händer med Sydkoreas batteriföretag om Trump vinner [14].
Trump är skeptisk till IRA och hans väljare vill verkligen inte att elbilar ska subventioneras [15-17].
Sydkoreas analys är det kan påverka batteriföretagen eftersom försäljningen av elbilar kan minska i USA om Trump väljs [14].
De är inte lika oroliga för att stödet till produktion ska minska [14]. Den analysen delar den amerikanska styrelseordförande för en branschorganisation för batteriföretag i USA [17].
Sydkorea har fått undantag på två år för krav på grafit
Sydkorea och USA har kommit överens om ett undantag för grafit från Kina i sydkoreanska batterier.
Egentligen skulle sanktioner finnas redan nu eftersom sydkoreanska företag använder grafit från Kina. Men sanktionerna kommer införas först 2026 [18].
Sydkorea har också lovat att satsa 7 miljarder USD under två år för att minska behovet av kinesisk grafit [18].
Egen kommentar
IRA har gynnat de sydkoreanska företagen mycket. När USA ställer mer och mer krav på mindre material från Kina blir det en svårare ekvation. En viktig del i deras framtida arbete och strategier är att skapa värdekedjor som inte beror så mycket på Kina.
Det är tydligt att Sydkorea kommer satsa mycket på att behålla sin position inom batterier. Det är inte svårt att hitta nyheter där höga sydkoreanska politiker uttalar sig eller bygger samarbetsallianser i världen.
Referenser
[1] Endo, Chie, et al. Benchmarking International Battery Policies. 2024. Fraunhofer ISI. länk
[2] Government of the Republic of Korea, ”K-Battery Development Strategy,” 8 July 2021.
[3] Korea eyes W20tr boost for secondary battery sector through 2030. Korea Herald. 20 april 2023. Länk
[4] Trender noterade på EVS-37 i Korea. OmEV. länk
[5] Vätgas på väg i Korea. OmEV. länk
[6] Företagsanalys Hyundai Motor Group. omEV. Länk
[7] Korean Battery Makers’ Share Descends by 2.8%p in Global Battery Market in Q1. Business Korea. länk
[8] K-Battery’s Overseas Production Share Surpasses 90%. Business Korea. Länk
[9] Key themes from CRU’s discussions with the Korean battery industry. Länk
[10] Korean battery makers in dilemma over sharing tax credits with US carmakers. Länk
[11] Battery makers’ output slows on waning EV demand. Korea Herald. Länk
[12] South Korea’s pivotal role in the battery supply chain. CRU. Länk
[13] Global Battery Leader LG Energy Solution. Länk
[14] 70% of US Subsidized Electric Vehicles Use Korean Batteries. Business Korea. länk
[14] Korea Investors Service Analyzes Impacts of Trump’s Election Win on Korean Battery Makers. Business Korea. Länk
[15] Trump wants to unravel Biden’s landmark climate law. Here is what’s most at risk. MIT Technology Review. länk
[16] Could a Donald Trump Presidency Trip Up The IRA? Saur Energy länk
[17] Chairman of the U.S. Battery Association: “There will be no abolition of IRA regardless of the outcome of the presidential election.”
[18] Korean battery makers heave sigh of relief over 2-year IRA reprieve. Korea Herald. länk