Sydkorea och kanske främst sydkoreanska företag är viktiga aktörer inom e-mobilitet. I samband med konferensen Electric Vehicle Symposium 37 (EVS37) som hölls i Sydkorea i april har omEV skrivit ett antal nyhetsbrev som berört Sydkorea. Hans Pohl skrev om EVS37 konferensen [1] och om landets satsningar på vätgas [2]. Idag fortsätter vi på temat Sydkorea med en företagsanalys av Hyundai Motor Group med fokus på personbilar, försäljning och investeringar.
Hyundai Motor Group är världens tredje största fordonstillverkare
Varumärkena Hyundai Motors, Kia och Genesis utgör tillsammans Hyundai Motor Group. Hyundai Motors grundades i Sydkorea år 1967, den första bilmodellen var i grunden en Ford Cortina och tillverkades på licens [3, 4]. Företaget utvecklades snabbt inledde export till Europa redan på 1970-talet och till USA under 1980-talet [3]. Under den asiatiska finanskrisen köpte Hyundai Motors den äldre konkurrenten Kia Motors. Premiummärket Genesis skapades år 2016 och har idag främst försäljning i Nordamerika och Sydkorea, men finns sedan år 2021 även på vissa europeiska marknader [5]. Alla tre varumärkena erbjuder laddbara modeller.
Hyundai Motor Group har skördat stora försäljningsframgångar under senare år. År 2023 var fordonsgruppen den tredje största i världen (antal sålda fordon) [6]. Den totala försäljningen var cirka 7,34 miljoner fordon [6]. Störst volym finns hos Hyundai Motors med 4,22 miljoner [7] och Kia med 3,1 miljoner fordon [8]. Vilket kan jämföras med en total försäljning på cirka 6,85 miljoner enheter år 2022 [9]. Även det finansiella resultatet förbättrades jämfört med 2022. Hyundai Motor rapporterade en vinst på 11,3 miljarder USD, en ökning med 54 procent och Kia ökade sin vinst med 60,5 procent till cirka 8,7 miljarder USD [10]. Som jämförelse var Toyotas vinst år 2023 cirka 34 miljarder USD [11].
Framgångarna är tydligast i USA och Europa. I USA har Hyundai Motor Group fyrdubblat sin marknadsandel på 20 år, från 2,5 procent 2003 till 10,6 procent år 2023 [3]. En nästan identisk utveckling kan ses i Europa. Från 2,5 procent marknadsandel år 2003 till cirka 10 procent år 2022 [3].
I Kina är det tuffare. Från initiala framgångar under tidigt 2000-tal (tillsammans med lokala partners) har Hyundai Motor Group tappat alltmer mark under senare år. Som mest hade företaget närmare 10 procent marknadsandel i Kina [3]. Nedgången började år 2017, delvis beroende på geopolitiska spänningar mellan Kina och Sydkorea men även från hårdare konkurrens från lokala fordonstillverkare [3]. År 2022 var marknadsandelen under 2 procent [3].
Och åttonde största på laddbara fordon
Hyundai Motor Group har erhållit positiv kritik för sina laddbara produkter. Bland annat vann Kia EV9 både ”World car of the year” och ”World electric vehicle” år 2024 [12]. Gruppens laddbara produkter har även visat sig konkurrenskraftiga, speciellt jämfört med andra traditionella fordonstillverkare.
I USA år 2023 hade Hyundai Motor Group en marknadsandel i segmentet för laddbara bilar på 7,8 procent (cirka 93 000 sålda enheter), endast Tesla har högre försäljning av laddbara bilar i USA [13]. I Europa var försäljningen och marknadsandelen högre än i USA (8,3 procent) men fördelningen är jämnare mellan olika fordonstillverkare, vilket gör att Hyundai Motor Group är den sjätte största fordonsgruppen i det laddbara segmentet [14].
Trots bra resultat i USA och Europa är Hyundai Motor Group endast den åttonde största fordonstillverkaren av laddbara bilar globalt [15], vilket kan förklaras av låg försäljning i Kina. Globalt sålde gruppen 516 000 batterielektriska bilar år 2023 [16]. Vi har inte hittat exakta siffror för laddhybrider men uppskattningsvis var försäljningen mellan 100 000 – 150 000 enheter år 2023 [15].
Stora investeringar i fabriker för laddbara bilar
Hyundai Motor Group har annonserat stora investeringar i nya fabriker och på forskning och utveckling inom elektrifieringsområdet. Den enskilt största investeringen görs i Sydkorea. I mars i år annonserades att bolaget ska investera total 51 miljarder USD över tre år i produktionsanläggningar för laddbara bilar och nya mobilitetslösningar [17]. Totalt ska 80 000 personer anställas i Sydkorea genom satsningen [17].
Även i USA görs stora investeringar. I delstaten Georgia bygger företaget nu en ny fabrik för tillverkning laddbara bilar och batterier, totalt ska över 12 miljarder USD investeras [17]. Att producera laddbara bilar i USA/Nordamerika är nödvändigt för att kunna ta del av köpbonus/avdrag introducerade i IRA [17]. Hyundai Motor Groups befintliga laddbara produkter har hittills importerats till USA från Sydkorea och därmed inte kvalificerat för avdragen [17]. Men det finns ett kryphål för leasing, vilket vi har skrivit om i omEV tidigare [18].
Ett nytt innovationscenter i Singapore ska leda FoU inom mobilitet och nya tillverkningsprocesser
Förutom fabriksinvesteringarna i Sydkorea och USA har gruppen även gjort en satsning på en ny typ av innovationscenter i Singapore. Centret som öppnade i slutet av 2023 ska utgöra navet för FoU inom mobilitet, tillverkning och affärsmodeller [19]. Den 90 000 m2 stora anläggningen kombinerar en ny typ av cellbaserad tillverkningsprocess utan rullande band, FoU center och en testbana på taket [19]. Fabriken ska nå en kapacitet på 30 000 fordon/år och tillverkar idag modellen IONIQ 5 samt automatisera robotaxis. På sikt är planen att utveckla och tillverka specialbyggda fordon (t ex till kunder som Uber [20]) och elektriska flygande farkoster [19].
Värt att notera är att Hyundai Motor Group även är i färd med att expandera sitt europiska FoU center i Tyskland [21]. Centret är fokuserat på automatisering (ADAS system) och elektrifiering [21].
Egen kommentar
Hyundai Motor Group går emot rådande trend där traditionella fordonstillverkare skalar tillbaka tidigare annonserade satsningar på batterielektriska bilar. Investeringarna är stora och riktningen mot batterielektrisk är tydlig. Det är dock oklart huruvida batterielektriska bilar är en lönsam affär Hyundai Motor Group i nuläget.
Hyundai Motor Group har en fabrik i EU (Tjeckien) som i dagsläget tillverkare både förbränningsmotorbilar och laddbara bilar. Jag har dock inte lyckats hitta några nyheter om större investeringar i ökad produktionskapacitet i Tjeckien eller någon annanstans i EU. Importen från Sydkorea till EU kommer troligen vara fortsatt hög, i motsats till USA där IRA driver fram lokal tillverkning.
Referenser
[1] OmEV. 2024. länk
[2] OmEV. 2024. länk
[3] GCBC. 2024. länk
[4] Curbside Classic. 2014. länk
[5] GCBC. 2024. länk
[6] BusinessKorea. 2024. länk
[7] Hyundai Motors. 2024. länk
[8] Kia. 2024. länk
[9] BusinessKorea. 2023. länk
[10] Korea JoongAng Daily. 2024. länk
[11] OmEV. 2024. länk
[12] Hyundai Motor Group. 2024. länk
[13] Statzon. 2024. länk
[14] InsideEVs. 2023. länk
[15] EV Volumes. 2024. länk
[16] Just Auto. 2024. länk
[17] Reuters. 2024. länk
[18] OmEV. 2023. länk
[19] Ked Global. 2023. länk
[20] Cleantechnica. 2024. länk
[21] Hyundai. 2024. länk