SIS gör svensk standard för tillgängliga laddplatser

Creative commons license

Standardiseringsinstitutet SIS har inlett ett arbete med att ta fram en svensk standard för tillgängliga laddplatser. De bjuder in berörda branscher, upphandlare och intresseorganisationer att delta. Ett första möte hålls i slutet av april. Arbetet beräknas ta 2-3 år innan en färdig standard kan presenteras.

Standard för tillgängliga laddplatser

Svenska institutet för standarder, SIS, kommer ta fram en standard för tillgängliga laddplatser [1, 2]. Standarden ska beskriva hur laddning av elfordon görs tillgänglig för alla användare även om man exempelvis har nedsatt syn, hörsel eller rörlighet.

SIS kommer bedriva arbetet tillsammans med en standardiseringskommitté. Där ska bestämmas gemensamt vilken typ av laddare och laddtjänster som omfattas och hur en standard bör utformas.

Slutresultatet blir en nationell svensk standard (SS + nummer + namn).

Möjligt att ansluta till standardiseringskommittén

SIS kommer ta fram standarden tillsammans med representanter från berörda företag och organisationer i en standardiseringskommitté. Ett konstituerande möte hålls 23 april. Då skapas grupper som kommer jobba vidare med frågan. Det är dock möjligt att ansluta när som helst.

I dagsläget har sju organisationer anmält intresse. Det är Drivkraft Sverige, SEK Svensk elstandard, Trafikverket, företaget Braun Ability, Förbundet för delaktighet och jämlikhet, Personskadeförbundet samt projektet Förnybart 2030 inom Biofuel Region.

Kommittén är öppen för fler. Frågor och intresseanmälan hänvisas till Alexandra Antoni på SIS, alexandra.antoni@sis.se, tel 08-55 55 20 92.

Kommittédeltagarna behöver teckna en avsiktsförklaring och ett överenskommelsedokument. Deltagaravgiften är 30 000 kr. Det finns möjligheter för vissa organisationer att söka bidrag.

Vad kommer ingå i arbetet

SIS ger följande exempel på frågor som kan komma att ingå standardkommitténs arbete, men kommittén bestämmer slutligt.

  • Utformning
  • Underhåll, ansvar och förvaltning
  • Användarcentrerad utveckling
  • Användargränssnitt
  • Fordonskategorier
  • Säkerhet
  • Skyltning och märkning
  • Terminologi (ev)

Webbinarium om SIS-arbetet och kommittén

SIS och Biofuel Region genomförde nyligen ett webbinarium om arbetet med att ta fram standard för tillgänglig laddning. Länk till youtube: seminariet från början eller om själva standardiseringsarbetet.

Vad är SIS

SIS (Svenska institutet för standarder) är utsett av regeringen som svenskt standardiseringsorgan [3]. Standarder är gemensamt överenskomna beskrivningar av produkter och tjänster [4]. De finns inom alla möjliga områden. Standarder är frivilliga men används ibland som obligatorisk referens, exempelvis i föreskrifter från myndigheter och vid upphandling.

SIS hanterar nationella och internationella standarder. SIS deltar i det internationella standardiseringsarbetet inom ISO och den europeiska standardiseringsorganisationen CEN.

Processen att fram en SIS-standard

SIS har en standardiserad process för standarder (så klart…). Med hjälp av standardiseringskommittén tar man fram ett utkast som går på remiss. Remissen är öppen för alla. Kommittén tar ställning till inkomna synpunkter och därefter fastställs en standard. Processen från start till färdig standard brukar ta två-tre år.

Vi gjorde en podd för tre år sedan med Peter Claesson från SIS och Peter Herbert från Vattenfall. Där ges en inblick i arbetet. Länk till podden.

Kommittéerna brukar ägna sig åt omvärldsbevakning. Kommitténs medlemmar bidrar med sin kunskap, men SIS får också fakta från EU-kommissionen och CEN. Att delta i en kommitté kan ses som ett sätt för ett företag eller organisation att både påverka en standard och få värdefull kunskap.

På gång internationellt

Det pågår en hel del arbete internationellt för att skapa god tillgänglighet till laddning [2]. Här är några exempel.

Direktivet AFIR om infrastruktur för alternativa bränslen har vissa skrivningar om tillgänglighet, men inga specifika krav.

Norge håller på att ta fram en standard.

Frankrike och Tyskland har regler som liknar lagstiftning.

Storbritannien har en slags standard, Publicly Available Specification, för tillgängliga laddplatser.

Irland och Österrike har tagit fram riktlinjer.

Polis-nätverket inom Sustainable Transport Forum tar fram riktlinjer under 2024. Polis är ett nätverk av regioner och kommuner [5-7].

Det finns också generella regler om tillgänglighet i exempelvis European Accessibility Act EAA och i svensk lagstiftning.

Tips om hur man åstadkommer god tillgänglighet till laddplatser

Biofuel Region har broschyrer, tips och inspelat webbinarium om tillgänglighet. Länk här.

I Energimyndighetens rapport om hemmaladdning från 2021 finns ett avsnitt om tillgänglighet. Länk här (se kap 2.4.3 Tillgänglighet).

Egen kommentar

Frågan berör väldigt många aktörer. En standard blir ett bra stöd.

Standardiseringskommittén borde rimligen locka till sig representanter även från upphandlarhåll, fastighetsägare och parkeringsförvaltare. Det borde också finnas intresse hos branschen som tillverkar och installerar laddare, samt de som erbjuder laddtjänster.

Det finns vittnesmål om hur besvärligt det kan vara att ladda bilen om du exempelvis har synnedsättning eller är rullstolsburen. När man lyssnar på dem inser man att denna fråga behöver bättre hantering än hittills i upphandling och även för laddare som redan är i drift.

Referenser

[1] Alexandra Antoni, SIS, muntlig kontakt 2024-04-11.

[2] Webbinarium med SIS och Biofuel Region om standardiseringsarbetet för tillgängliga laddplatser. Länk till youtube: seminariet från början eller om själva standardiseringsarbetet.

[3] Om SIS. Länk.

[4] Om standarder. Länk.

[5] Om Polis. Länk.

[6] Polis om  tillgänglighetsanpassad laddning. Länk.

Polis grupp Access. Länk.