Arkiv / Samhälle

Företagsanalys – Magna International

Creative commons license

OmEV har skrivit en serie om stora globala underleverantörer till fordonsindustrin. Först ut var Robert Bosch Gmbh [1], följt av Denso [2]. Dagens nyhetsbrev ägnas till kanadensiska Magna International. Magna är konkurrent till Bosch och Denso inom komponenter och system, men skiljer sig i att de även bedriver kontraktstillverkning. En verksamhet som blir alltmer riktad mot elektrifiering.

Världens fjärde största underleverantör till fordonsindustrin

Magna grundandes i Kanada på 1950-talet och etablerade sig under de följande årtionden som en betydande underleverantör till den amerikanska fordonsindustrin [3]. På 1990-talet etablerade sig Magna på allvar i Europa [3]. Magna har under lång tid bedrivit en diversifierad och måhända öppensinnad strategi jämfört med andra globala underleverantörer. Exempelvis var Magna nära att köpa sina kunder Chrysler år 2007 [4] och Opel år 2009 [5].

Idag har Magna 50 kunder över hela världen [3]. År 2021 var Nordamerika fortfarande den viktigaste marknaden (46 procent av försäljningen) tätt följt av Europa (43 procent), men betydelsen av Kina (10 procent) har ökat [3]. Den totala försäljningen uppgick till cirka 36 miljarder USD år 2021 [3], vilket gjorde företaget till den fjärde största underleverantören till fordonsindustrin [6]. Största affärsområdena är strukturella och gjutna komponenter, drivlinekomponenter och kontraktstillverkning av kompletta fordon [3].

Kontraktstillverkning av flera laddbara bilmodeller

Kontraktstillverkning är väletablerat inom elektronikindustrin, där det kanske mest kända exemplet är Foxconns tillverkning av Appleprodukter. Modellen finns även inom fordonsindustrin och Magna är den största aktören genom dotterbolaget Magna-Steyr som förvärvades år 2001. Fabriken i Graz (Österrike) har en kapacitet på cirka 200 000 fordon per år [7].

Det pågår en diskussion ifall kontraktstillverkning passar särskilt bra för laddbara fordon, både för etablerade fordonstillverkare men kanske speciellt för startupbolag [7][8]. Magna-Steyr har onekligen etablerat sig på området. Idag tillverkar företaget PHEV versionen av BMW 5-serie och Jaguar I-PACE (BEV) [9]. Inom kort ska även tillverkningen av Fisker Ocean (BEV) inledas i fabriken i Graz [3][7]. Magna har även ett samriskbolag tillsammans med kinesiska BJEV för utveckling och tillverkning av nya elbilsmärket ARCFOX [3][9]. Ytterligare ett exempel på att Magna ser potential för kontraktstillverkning av laddbara fordon är att företaget marknadsför sig som partner (ink tillverkningspartner) till startups [10].

Faktum är att Magna redan för 15 år sedan började utveckla en BEV [11]. Ett projekt som sedermera i partnerskap med Ford resulterade i Ford Focus Electric med produktionsstart år 2011 [12]. Den slutgiltiga produkten tillverkades av Ford men flertalet av komponenter kom från Magna, inklusive drivlinan [12].

Batteriinkapsling och elektrifierade drivlinor ska ge tillväxt

Förutom kontraktstillverkning av laddbara fordon erbjuder Magna ett ökat antal komponenter för dessa typer av fordon. Ett traditionellt styrkeområde för Magna är strukturella chassikomponenter, en kompetens som de nu vill nyttja i nya typer av applikationer. Magna satsar stort på batteriinkapsling och andra strukturella komponenter för laddbara fordon [13]. Beställningar av batteriinkapslingar för BEV-pickuper har hittills kommit från både Ford och GM [14], vars tillverkning kommer att kräva närmare en miljard USD i investeringar för Magna [14].

Ett annat område där Magna satsar är inom ”Etelligent powertrain”, vilket betyder drivlinor till elektrifierade fordon. Produktkatalogen innehåller en serie av drivlinor för olika fordonsapplikationer (HEV, PHEV, BEV, optimerat för räckvidd, prestanda osv) [15]. De amerikanska fordonstillverkarna satsar mycket på BEV-pickuper, vilket är ett spår som även Magna verkar följa. EtelligentForce är en komplett drivlina designad för pickuper och lätta kommersiella fordon. Drivlinan ska även vara anpassningsbar för konvertering av befintliga fordonsplattformar till BEV [16].

I ett strategidokument från 2022 lyfts just batteriinkapsling och elektrifierade drivlinor upp som viktiga tillväxtområden för Magna [17]. Den årliga försäljningsökningen fram tills år 2027 spås bli 30 respektive 15 procent [17]. Omsättningen för dessa två områden ska då nå cirka 6 miljarder USD [17]. Elektrifieringen är en möjlighet men även ett hot. Magna lyfter specifikt upp en osäkerhet kring nya fordonstillverkare från Kina, som idag inte är kunder till företaget [3].

Egen kommentar

Detta var det sista brevet i serien om underleverantörer. Bosch, Denso och Magna må vara baserade på tre olika kontinenter men delar en gemensam fordonsindustriell historia av nära samarbeten mellan underleverantörer och fordonstillverkare. Likt sina kunder behöver de nu hantera omvälvande teknikskiften, varav elektrifieringen verkar vara högst prioriterad. En slutsats från serien är att dessa företag i stort följer sina befintliga kunders omställningsresa. Exempel: Amerikanska fordonstillverkare satsar på BEV-pickuper, Magna utvecklar elektriska drivlinor enligt pickupers specifikation. Magna särskiljer sig dock från de andra genom sin kontraktstillverkning av kompletta fordon. Vilket kan vara en intressant lösning för de fordonsföretag som vill ha en mindre kapitalintensiv tillverkningsprocess. Det kan vara ett ämne vi återkommer till i framtiden.

Referenser

[1] OmEV. 2023. länk

[2] OmEV. 2023. länk

[3] Magna. 2023. länk

[4] Wheels. 2009. länk

[5] The Globe and Mail. 2017. länk

[6] Automotive News. 2022. länk

[7] Medium. 2021. länk

[8] Just Auto. 2021. länk

[9] ARCFOX. 2023. länk

[10] Magna. Startup guide. 2022. länk

[11] Autoblog. 2008. länk

[12] CNN Money. 2009. länk

[13] Magna. 2021. länk

[14] Automotive Manufacturing Solutions. 2023. länk

[15] Magna. 2023. länk

[16] Magna. 2023. länk

[17] Magna. 2022. länk