EU-parlamentet röstade igår och valde i praktiken att sätta ett slutår för försäljning av nya förbränningsmotorbilar i EU. 2035 är året [1-3].
De sa också nej till att kombinationen elektrobränslen och förbränningsmotorbilar ska räknas som nollutsläppsbilar [1-3].
Nästa steg är att medlemsländerna ska säga sitt. Den 28 juni träffas EU-ländernas miljöministrar för att lägga sitt motbud i förhandlingen med EU-parlamentet. Under hösten 2022 är målet att EU-lagen antas [4].
Bakgrunden till omröstningen är EU-kommissionens koldixidförslag för nya personbilar. Vi har skrivit om förslaget i detalj när EU-parlamentets miljöutskott röstade [5].
Förslaget som hela EU-parlamentet röstade för kräver att biltillverkarna måste minska medelutsläppen av koldioxid från avgasrören från sin nybilsförsäljning med 15 procent till 2025 i jämförelse med 2021, samt 55 procent till 2030 och 100 procent till 2035.
100 procent innebär i princip batterielbilar och vätgasbilar 2035.
Det var möjligt att en del ändringar skulle ha införts igår under omröstningen. Det fanns ett motförslag att kravet skulle vara 90 procents minskning till 2035, samt också att det skulle vara möjligt att använda syntetiska bränslen i förbränningsmotorbilar som ett sätt att nå målen. Båda motförslagen röstades ner.
Den tyska bilföretagsorganisationen VDA har t ex försökt lobba emot 100 procent målet. Reuters har sett brev där VDA argumenterar att förslaget motverkar andra bränslen med låga utsläpp av växthusgaser samt att det är för osäkert om laddinfrastrukturen byggs ut tillräckligt snabbt [3,6].
Några bilföretag som tagit ställning för 100% målet är Volvo Cars och Ford Europe. De skrev på ett upprop i maj tillsammans med andra företag att de stödjer utfasningen till 2035 [7].
Volvo Cars VD kommenterade omröstningen igår på Linkedin med orden “We now hope that the 27 EU heads of state and government will follow suit and that the final law can be adopted this year to ensure our industry transforms at the pace required to support a net zero future.
For our part, Volvo Cars is committed to being part of the solution to address climate change by being a fully electric car company by 2030 and aiming to be climate neutral across our value chain by 2040” [8].
Många aktörer från bilbranschen hävdar dock att för att nå ambitösa mål för utfasning av förbränningsmotorbilar, så krävs hård lagstiftning om mer laddinfrastruktur. Nästa steg är därför vad som händer i förhandlingen om AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som är ett lagkrav från EU-kommissionen som bland annat har krav på laddinfrastruktur [7].
Nästa steg i förhandlingen är medlemsländerna ska komma med ett motförslag. Det viktigaste landet är Tyskland. Det finns en debatt i landet om lämpligheten att i princip förbjuda förbränningsmotorbilar [9-11].
ADAC, som är en tysk bilägarorganisation, är missnöjda med EU-parlamentets omröstning. De anser att klimatmålen inte kan nås enbart med elektromobilitet. ADAC vill att Tyskland ska driva frågan att andra bränslen ska vara möjliga för att nå målen.
VDA, tyska bilföretagens organisation, ansåg att omröstningen var olycklig. VDA:s formulering var att parlamentets beslutet var emot medborgarna, marknaden, innovation och modern teknologi. Den tyska forumleringen var “eine Entscheidung gegen die Bürger, gegen den Markt, gegen Innovation und gegen moderne Technologien getroffen”. Samt att beslutet struntar i att det inte finns tillräcklig med laddinfrastruktur i stora delar av Europa.
De tyska partierna som är starka förespråkare för elektromobilitet är liberalerna, de gröna och socialdemookraterna. CDU är mer försiktiga och är oroliga hur det kan påverka tyska jobb [11].
CDU:s talesman Jens Gieseke sa dock igår i Handelsblatt att han inte tror att det är möjligt att förhindra att förbränningsmotorbilar blir förbjudna 2035 [11].
Egna kommentarer
Det finns fler medlemsländer än Tyskland. Det är rimligt att tro att det finns en hel del länder som kommer vara tveksamma till året 2035 och att de kommer vilja flytta fram slutåret. Vi får se vad miljöministrarna säger efter den 28 juni.
EU-parlamentets sändning sändes live igår. Jag satt och följde tryckknappningarna igår. Det var en känsla av historia.
EU-parlamentet röstade inte enbart om koldixoxid-utsläppen från nya bilar. Det var många omröstning om lagförslag om klimatfrågor igår. EU-parlamentet sände t ex tillbaka förslaget om ETS till ny förhandling i utskottet [12].
Referenser
[1] Fit for 55: MEPs back objective of zero emissions for cars and vans in 2035. 8 juni 2022. Press Release. European Parliament
[2] REPORT on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2019/631 as regards strengthening the CO2 emission performance standards for new passenger cars and new light commercial vehicles in line with the Union’s increased climate ambition. Länk
[3] EU lawmakers back ban on new fossil-fuel cars from 2035. Reuters.
[4] EU Parliament backs 2035 end date for combustion engine cars. Transport & Environment. Länk
[5] EU-kommissionens koldixidförslag fick stöd av parlamentets miljöutskott. OmEV. 13 maj 2022.
[6] Battle for internal combustion engine splits EU parliament. 7 juni 2022. Financial Times.
[7] Ford, Volvo Cars and broad industry coalition appeals to EU to ensure all new cars and vans are zero emissions from 2035 and to establish mandatory charging infrastructure targets. Transport & Environment. 17 maj 2022.
[8] Länk
[9] Lobbyisten kritisieren Beschluss zum Aus für Benzin- und Dieselautos. Spiegel Mobilität.
[10] Wie Verbrenner verschwinden sollen. Tagesschau.
[11] ROUNDUP 2: EU-Parlament für Verbot von Verbrenner-Neuwagen ab 2035. Handelsblatt.
[12] Kaotisk klimatvotering i Europaparlamentet. Magnus Nilsson.