Serie om Tesla: Direkta inköp av resurser

Creative commons license

Tesla arbetar med inköp direkt från gruvföretag och kemikaliföretag. De anser det nödvändigt för att skala upp tillräckligt snabbt, men även ha mer kontroll på de sociala och miljömässiga aspekterna [1].

När Tesla pratar uppskalning menar de mycket mer.

Under Battery Day 2020 nämnde deras mål för egen produktion av battericeller. Målet är 3 000 GWh/år 2030 och 100 GWh/år 2022 [2,3].

För slutprodukter har de målsättningen att sälja 20 miljoner elfordon 2030 (de sålde 0,94 miljoner 2021) och placera ut 1 500 GWh/år energilager per år 2030 (det var 4 GWh 2021) [1].

Det behövs mycket material för att alla dessa elfordon och energilager.

En uppskattning från mining.com är att Tesla skulle behöva ha tillgång till 750 410 ton nickel per år 2030 för att kunna tillverka 20 miljoner fordon/år. Det är 30 procent av all nickelbrytning 2019. Eller den totala produktionen av de sex största gruvbolagen Norilsk, Vale, Jinchuan, Sumitomo, Glencore och BHP [4].

I mining.com:s beräkning har de dock antagit att endast 20 procent av batterierna för elfordon skulle vara LFP, som ej innehåller nickel. Tesla har dock redan nu LFP-celler i hälften av alla nya bilar [5].

Det är inte svårt att förstå att Elon Musk vill se mer nickelbrytning i världen [4] och till och med vill köpa upp gruvföretag för att kunna göra uppskalningen [5].

Teslas strategi för inköp av resurser hållbart

De vill [1]:

  • öka andelen de köper direkt från gruvbolag och kemiföretag och de vill handla nära deras egna tillverkningsanläggningar.
  • köpa resurser över hela världen, samt medverka till en förbättrad social situation vid gruvorna.

2021 köpte de >95% av litiumhydroxiden, >50% av kobolten och >30% av nickeln direkt från gruv- och kemikalieföretag [1]. Vid direkta inköp ställer de krav på miljömässig och social hållbarhet.

I deras nya Tesla 2021 Impact Report (sidan 103) har de inkluderat vilka deras direkta leverantörer av resurser och kemikalier är i batterivärdekedjan.

Teslas växthusgasemissioner från batterivärdekedjan
En anledning att arbeta direkt med gruvbolag och kemiföretagen är att minska växthusgasutsläppen i batterivärdekedjan.

För att få en bättre översikt av växthusgasutsläppen från batterier har Tesla låtit LCA-konsulten Minviro göra en analys av åtta olika sätt som Tesla får tillgång till batterimetaller.

Resultatet från den nickel-baserade batterivärdekedjan är presenterad i den nya Tesla 2021 Impact Report (sidan 104) [1].

Resultatet visar att för katodtillverkningen är nickel och litium mer problematiska med avseende på växthusgasutsläpp än kobolt, samt den kemiska bearbetningen (raffinering/smältning) står för en större del än gruvbrytningen [1].

Tesla är aktiva att skriva kontrakt med gruvföretag
Det senaste året har Tesla gjort avtal med flera företag om tillgång till resurser.

Nu i maj skrev Tesla ett avtal med Vale. Tesla ska köpa klass-1 nickel från det stora gruvföretaget Vale och deras gruva/raffinaderi i Kanada. Vale skriver att deras Long Harbour raffinaderi har relativt låga utsläpp av växthusgaser. De nämner siffran 4,4 ton växthusgasekvivalenter per ton nickel [8].

I februari skrev Tesla ett femårigt avtal med Australiens Liontown Resource. Tesla ska få tillgång till 100 000 ton/år av litium spodumene koncentrat. Leveransen startar 2024 [9].

I januari skrev Tesla och Talon Metals ett avtal om att Tesla ska köpa nickel från Tamarack projektet i Minnesota. Tesla ska köpa 75 000 ton nickel-koncentrat/år från och med 2026 [10]. Avtalet är ungefär värt 1,5 miljarder USD [11].

December förra året skrev Tesla och australienska Syrah Resources Ltd ett fyrårigt avtal om grafit. Syrah ska processa grafiten i en anläggning i Louisiana, men själva brytningen sker i Moçambique. Som start ska anläggningen kunna producera 10 000 ton/år. Det är endast 3 procent av behovet av grafit till USA:s troliga batteriproduktion 2025. Målet är att öka produktionen till 40 000 ton/år [12].

Tesla skrev också ett nytt treårigt avtal förra året med kineiska Gangfeng om litiumhydroxid [13]. Tesla har redan haft ett avtal med Gangfeng sen 2018. Detaljerna i nya avtalet med Gangfeng är inte kända, men Gangfeng är ett av de stora bolagen inom litium till batterier. De har kontrakt bland annat med VW och BMW [14].

Tesla har också ett avtal med Prony Resources, som driver nickelgruvor på ön Nya Kaledonien. Tesla ska köpa 42 000 ton nickel från Prony Resources, som till stor del ägs av lokala myndigheter. Prony Resources köpte nickelgruvan från Vale 2021. Nya Kaledonien är en ögrupp utanför Australien och utgör ett franskt område. Ögruppen har stora reserver av nickel.

Egna kommentarer

Många avtal ska skrivas för att få tillgång till alla metaller tillräckligt snabbt.

Tesla har nog nytta av Musk kändisskap för att skriva avtal. Han fick träffa Indonesiens president och prata om samarbeten den här veckan. Indonesien är stora på flera metaller, men de har speciellt mycket nickel.

Tesla 2021 Impact Report innehöll flera intressanta fakta. Jag har inte sett listan på vilka direkta leverantörer av metaller och kemikalier som Tesla har innan. 

Referenser

[1] Tesla 2021 Impact Report. (pdf)

[2] Tesla Battery Day. omEV 22 sep 2020

[3] Elon Musk aims to build 20 million EVs a year — or maybe 10 million. Automotive News.

[4] All the mines Tesla needs to build 20 million cars a year. Mining.com

[5] Serie om Tesla: Uppdatering om Teslas aktiviteter inom batterier. omEV

[6] Elon Musk says Tesla open to buying a mining company. Nasdaq.

[7] GRAPH: Nickel, graphite make up half Tesla’s battery emissions. Mining.com.

[8] Vale confirms supply deal with Tesla for low-carbon nickel. 8 maj 2022. Vale pressrelease.

[9] Tesla secures 5-year lithium supply from Liontown. Mining.com

[10] TESLA AND TALON METALS ENTER INTO SUPPLY AGREEMENT FOR NICKEL. Talon Metals pressrelease. 10 januari 2022.

[11] Tesla signs $1.5 billion deal for nickel from Talon Metals’ Minnesota project. Mining.com.

[12] Tesla seeks first US battery graphite with Syrah supply deal. Mining.com

[13] Ganfeng Lithium lands three-year supply deal with Tesla. Mining.com

[14] Top 5 largest lithium mining companies in the world. Mining Technology

[15] How Tesla avoids nickel shortages. Automotive News.

[16] Tesla inks multi-year nickel supply deal with Prony Resources. Mining.com

[17] Indonesia’s Jokowi meets Tesla’s Musk after nickel talks. Mining.com