Det är allmänt känt att prisbilden på samma bilmodell kan skilja sig mellan olika länder. I prispressade USA är personbilar ofta relativt lågt prissatta jämfört med t ex Sverige. Vissa länder har höga skattepåslag på nya bilar (till exempel Danmark och Norge), vilket ger höga priser till konsumenter. Det råder även relativt stora prisskillnader när det kommer till laddbara bilar.
I en nyligen genomförd studie från försäkringsbolaget Confused jämfördes priset på ett antal bil- och modelltyper [1]. Exempelmodellerna för förbränningsmotorbilar har generellt lägst pris i Nordamerika och Östeuropa, högst priser finns i Norden och Singapore. Tesla Model 3 fick representera elbilar och säljs till lägst pris i Macau, följt av Kina, Rumänien, Japan, Frankrike och Norge. Högsta priset finns i Singapore, följt av Israel, Sverige, Tjeckien och Danmark [1]. Priset för en Tesla Model 3 var mer än dubbelt så högt i Singapore jämfört med Macau.
Genomgången av Confused visar slutpriser för konsument, dvs priset inklusive moms och skatter och med eventuella bonusavdragen. Det ger en bra överblick på prisläget för olika drivlinor globalt. Det säger dock lite om vilka priser (och marginaler) biltillverkarna har på olika marknader. Moms, skatter och bonus (för laddbara bilar) kan skilja sig signifikant mellan marknader, vilket är faktorer som kan påverka prissättningen från biltillverkarna/återförsäljarna. Även köpkraft kan påverka priset konsumenterna är villiga att betala. Köpkraften i Sverige är till exempel betydligt högre än i Rumänien.
Ett relevant begrepp från nationalekonomin är priselasticitet – hur efterfrågan påverkas av förändringar i pris [2]. En möjlig hypotes är att priselasticiteten är mindre för laddbara bilar (högre priser har mindre påverkan på efterfrågan) i länder med hög bonus, större köpkraft och där det är enkelt att bruka en laddbar bil. Vilket därmed möjliggör en högre prissättning. Det är dock inte möjligt att besvara i ett nyhetsbrev. Ett steg på vägen är dock att ta reda på det faktiska priser som biltillverkarna har satt på olika marknader, vilket är vad vi har försökt göra i dagens nyhetsbrev. Det bör nämnas att jämförelsen inte är komplett och att en del förenklingar har gjorts vilket kan påverka resultatet, mer om detta nedan.
Priser ex moms för VW ID.3, Tesla Model 3 och Renault Zoe i utvalda EU-marknader
För att beräkna skillnaden i prissättning mellan olika marknader behöver vi exkludera moms. En förteckning över moms och andra inköpskatter finns hos ACEA för år 2021 [3]. Av tidsskäl har vi valt att bortse från olika registreringsskatter. Dessa skatter är generellt små och/eller tillkommer i efterhand och bör därmed inte ha någon större påverkan för jämförelsen. Då syftet med undersökningen är att ta fram priser ex moms har vi valt att inte kvantifiera varje lands bonus/subventioner för BEV:s.
Prissättningen för tre av de mest sålda BEV:s i Europa under 2021 har undersökts: VW ID.3 (58 kWh), Tesla Model 3 och Renault Zoe (50 kWh). Jämförelsen bygger på listpriser från tillverkarens konfigurator (”bygg din bil”) för grundmodellen. I vissa fall har tilläggsutrustning inkluderats för att harmonisera utrustningen mellan länderna.
Åtta länder i EU är inkluderade i jämförelsen. Att alla är inom EU eliminerar effekten av eventuella handelstullar. Sverige, Tyskland, Frankrike och Nederländerna får representera en mer mogen och köpstark grupp av länder. Polen, Ungern, Tjeckien och Portugal får representera länder med lägre köpkraft och med lägre andel laddbar bilförsäljning. Alla priser är översatta från lokal valuta till svenska kronor med aktuell växelkurs den 22 februari 2022 [4].
Tabell 1 – 3 nedan visar resultatet från jämförelsen.
Tabell 1: VW ID.3 [5]
Pris ex moms (SEK) ink moms (SEK) Moms (%)
Sverige 362 320 452 900 25
Tyskland 335 374 399 095 19
Frankrike 401 235 481 482 20
Nederländerna 391 869 474 161 21
Portugal 337 239 415 657 23
Polen 352 846 434 000 23
Ungern N/A N/A 27
Tjeckien 428 355 518 310 21
Tabell 2: Tesla Model 3 [6]
Pris ex moms (SEK) ink moms (SEK) Moms (%)
Sverige 455 336 569 170 25
Tyskland 418 783 498 352 19
Frankrike 395 930 475 116 20
Nederländerna 447 067 540 951 21
Portugal 456 187 561 110 23
Polen 415 978 511 653 23
Ungern 407 282 517 248 27
Tjeckien 480 448 581 342 21
Tabell 3: Renault Zoe [7]
Pris ex moms (SEK) ink moms (SEK) Moms (%)
Sverige 322 392 402 990 25
Tyskland 293 246 348 963 19
Frankrike 296 196 355 435 20
Nederländerna 313 828 379 732 21
Portugal N/A N/A 23
Polen 280 748 345 320 23
Ungern 293 796 373 121 27
Tjeckien 323 384 391 295 21
Analys och egen kommentar
Den initiala hypotesen att rikare länder med höga bonusar skulle ha högre prissättning verkar inte riktigt stämma. Lägst pris (ex moms) för VW ID.3 är i Tyskland och i Frankrike för Tesla Model 3. Den låga prissättningen i Tyskland och Frankrike är anmärkningsvärd med tanke på att stora bonusar tillkommer. ID.3:an i exemplet ovan får en bonus på €9 570 i Tyskland, vilket ger ett slutpris på under 300 000 SEK. Vilket är ca 80 000 SEK lägre än i Sverige.
Högst pris ex moms finns på den tjeckiska marknaden för alla tre bilmodellerna, vilket är förvånande. Grannlandet Ungern har lägre pris även ink moms, trots en betydligt högre momssats. Om någon läsare har någon förklaring till det höga prisläget för BEV:s i Tjeckien får ni gärna höra av er.
Prisdifferentiering mellan länder är en komplicerad process för biltillverkarna. Teoretiskt handlar det om att maximera vinsten genom optimering av kvantitet och pris. I praktiken finns det även andra faktorer som påverkar – konkurrens om marknadsandelar, ökade volymer för att nå utsläppsmål osv. Uppställningen i detta nyhetsbrev visar på skillnader i priser för BEV:s mellan länder i EU, men lite om dess orsaker. Tidigare forskning på den europeiska bilmarknaden (innan införandet av Euro) har påvisat att cirka 2/3 av prisskillnader mellan länder kan härledas till lokala kostnader (t ex kursförändringar i valutor) och cirka 1/3 är styrt av skillnader i efterfrågan [8]. Införandet av Euron har dock eliminerat skillnader i valutakostnader inom euroområdet, men skillnader mellan länderna består. Möjligen finns betydande skillnader i försäljningskostnad och betalningsvilja mellan länderna. Vi har endast skrapat på ytan kring prisdifferentiering av BEV:s. Om intresse finns hoppas vi ta upp ämnet igen i framtida nyhetsbrev.
Referenser
[1] Confused. 2022. länk
[2] Ekonomifakta. 2022. länk
[3] ACEA. 2022. länk
[4] XE.com. 2022. länk
[5] VW. ID.3 Respektive lands hemsida. 2022. länk
[6] Tesla. Model 3. Respektive lands hemsida. 2022. länk
[7] Renault. Respektive lands hemsida. 2022. länk
[8] Goldberg, Pinelopi Koujianou, and Frank Verboven. ”The evolution of price discrimination in the European car market.” (1999): 64. länk