Vi fortsätter vår resa bland Gigafactories i Europa. Förutom de satsningar som görs av koreanska och kinesiska celltillverkare, som vi tidigare skrivit om i denna serie, pågår det en hel del andra initiativ i många europeiska länder: Italien, Frankrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Serbien är fokus för detta nyhetsbrev
Italvolt bygger 45 GWh i närheten av Turin
Att blanda lands- eller regionnamn med ’volt’ känns nästan som en trend. I Italien heter satsningen Italvolt. Grundaren är den samme som för Britishvolt: svensken Lars Carlström [1].
I trakterna kring Turin planerar Italvolt att bygga en produktionsanläggning på 45 GWh/år (senare 70 GWh/år) och skapa 4000 arbetstillfällen; en fabrik som förväntas stå klar 2024 och kräver en investering på uppåt fyra miljarder Euro [2,3]. Italvolt samarbetar med Pinifarina [4], ABB [5] och Equans [6] för att kunna starta byggnationen under andra halvan av 2022. Vilken typ av Li-jonceller som Italvolt ska producera är oklart. Dock kommer de jobba med American Manganese för återvinning, vilket kommer ske in-house [7].
Stellantis vill producera celler även i Italien, bygger redan i Frankrike och Tyskland
Tänkbar storkunder till Italvolt skulle ju kunna vara FIAT och Stellantis-koncernen (sammanslagningen av PSA och Fiat-Chrysler). Dock verkar Stellantis ha egna produktionsplaner i Italien. I somras var det flera turer kring produktionsanläggning i Italien [8] och tillslut verkar man valt site för anläggningen: Termoli vid italienska östkusten, ungefär rakt öster om Rom [9].
Stellantis har tecknat avtal med Vulcan Energy för att säkerställa leverans av litium (litiumhydroxid) – minst 81.000 ton och som mest 99.000 ton [10]. Litium och produktionskapacitet krävs för att fylla Stellantis framtida behov av battericeller. Fram till 2025 behöver man totalt säkra ca. 130 GWh och det dubbla fram till 2030 [9].
Stellantis har dock redan två produktionsanläggningar för Li-jonceller på gång i Douvrin, sydväst om Lille i norra Frankrike, och i Kaiserslautern, i västra Tyskland i anslutning till Opels bilfabrik. Dessa två anläggningar byggs i ett JV med TotalEnergies (som äger franska celltillverkaren SAFT) – Automotive Cell Company (ACC). omEV har skrivit om detta tysk-franska initiativ när det var i uppstartsfasen. I Frankrike kommer cellproduktionen starta under 2023 och i Tyskland i slutet av 2025. Tillsammans kommer dessa två fabriker ha en produktionskapacitet på 50 GWh/år.
ACC är även en del av EU:s batteri-IPCEI. Under hösten fick ACC statlig finansiering av tyska ’Federal Ministry of Economics and Technology’ på ca. 437 miljoner Euro för fabriken i Kaiserslautern [11]. Under hösten blev det även klart att Daimler köper in sig i ACC. För en investering på 1 miljard Euro får Daimler en tredjedel av företaget och man kan förvänta sig första cellerna kring 2025 [12]. Samtidigt utökas den planerade produktionskapaciteten för ACC till 120 GWh/år till slutet av 2020-talet [13].
AESC i norr och Verkor i söder – Renault knyter sig tajtare till två celltillverkare
Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi har länge använt AESC och LG Chem som celleverantörer. AESC satsar i Storbritannien (som vi nyligen skrev om), men de tänker även bygga fabrik för cellproduktion i norra Frankrike (Douai) i närheten av Renaults bilfabrik. Produktionsstart väntas till nästa år med en kapacitet på 9 GWh/år och cellerna ska bl.a. användas till nya Renault 5. Fram till 2030 ämnar man utöka produktionen till 24 GWh/år. [14,15]
Renault har också satsat i den nystartade franska celltillverkaren Verkor och äger en femtedel av bolaget [15]. Verkor planerar en cellfabrik i södra Frankrike med en produktionskapacitet på 50 GWh/år när anläggningen är fullt utbyggd 2030 [16]. Fokus är elektrodtillverkning, cell- och modulsammansättning. Li-jonceller av NMC-kemi tänker man producera i både pouchformat såväl som cylindriska (2170 och uppåt).
Under sommaren 2021 fick Verkor in ett kapital på 100 MEuro, pengar som ska investeras i ett innovationscentrum i Grenoble [16]. Med start 2022 kommer man här att utveckla elektroder och celler, ha en pilotlina, testanläggning och bygga prototyper av moduler. Var själva Verkor Gigafactory ska ligga är inte klart, men enligt deras hemsida skulle plats presenterats under andra halvan av 2021… återstår att följa alltså…
Leclanché utökar och knoppar av företag för e-mobility
Sedan länge har det producerats celler hos schweiziska Leclanché. De utvecklar och tillverkar Li-jonceller av två typer: LTO och NMC. För några år sedan valdes företaget av Bombardier som leverantör av batteripack p.g.a. att Leclanché hade ett totalerbjudande från cell till färdigt pack [17]. Under 2021 presenterade Leclanché en ny cell på 65 Ah och som är optimerad för tunga fordon [18]. Produktionskapaciteten är på ca. 1 GWh/år.
Att Leclanché satsar på celler till fordon är ingen tvekan. Under de sista veckorna av 2021 knoppade företaget av dess ’electric transport business’ – Leclanché E-Mobility [19]. Tanken är att alliera sig med någon partner; förhandlingar pågår och ett namn kommer presenteras under första halvan av 2022.
Tjeckien, Slovakien och Serbien vill heller inte missa cell-tåget
Tjeckiska staten har godkänt att energibolaget CEZ (med tjeckiska staten som majoritetsägare) ska utröna möjligheten till en Gigafactory av Li-jonceller i landet [20]. Förhandlingar förs nu med VW och framför allt Skoda [21]. Fabriken vänta stå klar 2025 och när full produktion är igång 2027 förväntas 30-40 GWh/år produceras. I Tjeckien finns även en av Europas största litiumfyndigheter, vilket är ca. 3% av världens litiumreserver [22]. Dock återfinns litium i malm, som inte varit ekonomiskt försvarbart att bryta.
CEZ har inte bara satsat på batteriproduktion i Tjeckien, utan även i Slovakien. Under 2020 investerade CEZ 10 MEuro i InoBat Auto, som planerar en cellfabrik med en kapacitet på 10 GWh/år (2024) i Voderady, ca. 50 km öst om Bratislava [23]. Kinesisk-amerikanska techbolaget Ideanomics har även de investerat i InoBat [24]. Teknologin som Li-joncellerna ska baseras på kommer från Wildcat Discovery Technologies; ett amerikanskt bolag som verkar jobba med alla varianter av Li-jonceller både när det kommer till kemi och cellformat.
Den enda Gigafactory som är på gång inom Europa där LFP-celler ska tillverkas planeras i Serbien av företaget ElevenEs [25]. Målet är en årlig kapacitet på 8 GWh.
Egna kommentarer
Det är många initiativ på olika nivåer inom Europa. Alla länder verkar vilja ha en Gigafactory inom sitt territorium. Det svåra är att förstå vilken typ av Li-jonceller som varje enskilt initiativ kommer basera sin produktion på och heller inte om de jobba med egenutvecklade kemier/koncept, eller om det krävs licens från någon annan.
Tyskland borde fått ett större utrymme i detta brev med VWs alla satsningar. Vi återkommer dock med en speciell djupdykning i VWs batterisatsningar senare under våren.
Nästa nyhetsbrev i denna serie kommer vi sammanfatta läget på en mer övergripande nivå.
[1] Saab-profil vill bygga batterifabrik i Storbritannien (länk)
[2] EV Battery Startup Italvolt To Build Gigafactory Near Turin In Northern Italy. (länk)
[3] Startup Italvolt plans 4 bln euro investment in Italian EV battery plant (länk)
[4] Italvolt to build southern Europe’s largest gigafactory (länk)
[5] Italvolt Selects ABB To Build 45 GWh Battery Gigafactory In Italy (länk)
[6] Startup Italvolt signs deal with Engies’s Equans Italy battery facility plan (länk)
[7] American Manganese Receives Funding to Advance Lithium-ion Battery Recycling Project in Collaboration with Italvolt (länk)
[8] Stellantis Nearing Deal to Build Major EV Battery Plant in Italy (länk)
[9] Stellantis picks site for battery plant in Italy (länk)
[10] Stellantis places binding lithium order with Vulcan Energy (länk)
[11] ACC granted funding to make batteries in Germany (länk)
[12] Daimler expands European battery network with 33 per cent (länk)
[13] Mercedes buys stake in battery joint venture ACC (länk)
[14] Envision AESC to build battery factory in France (länk)
[15] Renault confirms battery deals with AESC and Verkor (länk)
[16] Verkor raises €100 million in investment round (länk)
[17] Leclanché becomes Bombardier’s preferred battery supplier (länk)
[18] Leclanché presents new pouch cell for electric utility vehicles (länk)
[19] Leclanché creates separate entity for transport batteries (länk)
[20] Czech government & CEZ plan battery plant (länk)
[21] The project for a battery factory for electric vehicles in the Czech Republic is beginning to take real shape (länk)
[22] Cinovec Lithium and Tin Project (länk)
[23] InoBat Auto is planning a 10-GWh-cell plant in Slovakia (länk)
[24] Ideanomics Announces Strategic Investment with InoBat to Collaborate on EV Battery Offerings (länk)
[25] Strategic partnership formed for Europe’s first lithium iron phosphate cell gigafactory (länk)