Arkiv / Samhälle

Företagsanalys: Rivian – världens 5:e högst värderade fordonstillverkare

Creative commons license

För cirka ett år sedan skrev vi om en elektromobilitetsboom på börsen [1]. Under år 2021 har det varit lite av en berg- och dalbana för bolag som jobbar med elektrifieringen av transportsektorn. Under året har flera sett sina aktier falla, för att sedan vända uppåt igen (t ex Tesla och Xpeng). Nu är det åter glada tider på börsen för elektromobilitetsbolagen. Faktum är att 3/10 av världens mest värdefulla fordonstillverkare endast tillverkar BEV:s – Tesla, Rivian och Lucid Motors [2]. Tesla är som bekant störst, Rivian (nr 5) och Lucid Motors (nr 7) är uppstickare [2]. Aktiemarknaden är en viktig källa till kapital, inte minst för många fordonstillverkare. Bolag som har haft stor värdeutveckling är därför värda att undersöka mer i detalj.

Idag skriver vi om Rivian som har varit mest uppmärksammat på senare tid, eventuellt kommer vi även analysera Lucid Motors i ett framtida nyhetsbrev. Dagens nyhetsbrev är en uppdatering på ett tidigare nyhetsbrev om Rivian från februari 2021 [3]. Huvudfokus är börsintroduktionen och analytikers analyser av hur Rivian värdering.

12 år och redan en av världens mest värdefulla fordonstillverkare

Den 10 november noterades Rivian på Nasdaq i New York. Noteringen inbringade 12 miljarder USD till bolagets kassa [4]. Efter några dagar nåddes ett marknadsvärde på över 140 miljarder USD [5], tillräckligt för att tillfälligt bli världens tredje högst värderade fordonstillverkare, endast Tesla och Toyota var större [6]. En imponerande summa för ett bolag som hittills endast har sålt ett hundratal fordon. Kursen har sedan dess fallit och Rivian är i skrivande stund (21 nov) världens femte mest värdefulla fordonstillverkare.

Rivian har onekligen gjort en resa sedan bolaget grundades år 2009 av entreprenören och naturentusiasten RJ Scaringe [7]. Ett antal viktiga milstolpar är värda att nämna [7]:

  • 2015: Ändrar inriktning från personbilar till ett ekosystem av elbilar för ett aktivt friluftsliv
  • 2017: Rivian köper Mitsubishis nedlagda bilfabrik i Normal Illinois
  • 2018: Presenterar pickupen R1T och SUV:en R1S för produktion år 2020
  • 2019: 700 miljoner USD i investeringen från Amazon samt en order på 100 000 BEV budbilar, 500 miljoner USD i investering från Ford och avtal om samutveckling av fordon

Tvådelat fokus på BEV:s för en aktiv fritid och budbilar

Efter ordern från Amazon och hypen kring Rivians Pickup och SUV har bolaget haft ett sannolikt unikt fokus (för en startup) på både privatkunder och kommersiella fordon. Andra bolag har generellt valt att fokusera på ett marknadssegment, t ex Arrival på budbilar och Lucid Motors på personbilar. Optimistiska investerare har sett Rivians fokus på två stora marknadssegment som en enorm möjlighet [8]. Mer negativt inställda analytiker har i stället varit tveksamma huruvida ett tvådelat fokus verkligen skapar mervärden. Ska Rivian motsvara marknadens högt ställda förväntningar behöver de troligen lyckas inom båda dessa marknadssegment. Det är i stort en fråga om efterfrågan kommer att finnas och om produktionskapacitet kan skalas upp snabbt och effektivt.

Efterfrågan – Amazon och tuff konkurrens om pickupköpare

Efterfrågan på Rivians transportbilar kommer nästan uteslutande från Amazon. Planen är att producera och leverera 100 000 budbilar till Amazon fram till år 2024 [9]. Avtalet med Amazon kan både ha positiva och negativa effekter för Rivian. Att vara huvudleverantör till Amazon ger stora volymer. Amazon har dock fått en fyraårig exklusivitet och ytterligare två års vetorätt om till vilka Rivian har rätt att sälja budbilen [9]. I dokumentationen inför sin börsnotering indikerade dock Rivian att de ska börja sälja transportbilar till andra kunder redan år 2023, det kan därmed finnas kryphål eller möjliga andra tolkningar på exklusiviteten med Amazon [9]. Möjligheten att nå kunder utanför Amazonsfären är viktigt för att nå stora globala marknadsandelar [10].

Pickuper är ett viktigt segment på den nordamerikanska fordonsmarknaden, vilket vi har skrivit om tidigare [11]. Rivian R1T är först ut, men konkurrensen väntas bli tuff i en nära framtid [10]. Prisbilden är högre jämfört med konkurrenter som Tesla och Ford [12]. Rivians direktförsäljningsmodell har stött på juridiska problem med återförsäljarorganisationer vilket gör att Rivian i nutid endast kan säljas i 22 av USA:s delstater, vilket kan sinka försäljningen [10]. Rivians R1T har dock blivit väl mottagen av både de motorjournalister och Youtubers med mångmiljonpublik som har fått testa [t ex 13].

Produktion och eftermarknad – 1 miljon fordon tills år 2030 och vertikal integration

Rivian står inför en stor utmaning att skala upp produktionen. Kapaciteten i Illinoisfabriken ligger på ca 150 000 enheter per år, men kan uppgraderas till ca 200 000 enheter [14]. I närtid kommer 56 % av produktionskapaciteten att öronmärkas till Amazons budbil och resten till R1T och R1S [15] Produktionsmålet för år 2030 är satt till 1 miljoner fordon per år, för detta krävs det enligt Rivian totalt fyra fabriker varav två i USA, en i Europa och en i Kina [14].

En potentiell problematik för Rivian (och andra som producerar icke-aerodynamiska BEV:s) är stora batteribehov. Exempelvis behöver Rivian R1S (SUV) ett batteri på 135 kWh för en räckvidd på ca 500 km (EPA), Teslas närmaste konkurrent Model X klarar ca 560 km (EPA) på 100 kWh. Rivian köper idag battericeller från Samsung SDI, som kan ha planer på att bygga en batterifabrik i Illinois [16]. Rivian har dock meddelat att de i framtiden ska utveckla och tillverka egna battericeller [17]. Det kan ses som en del av Rivian strategi att vertikalt integrera – drivlinor, kraftelektronik, batteripack och mjukvara utvecklas och tillverkas redan inom bolaget [17]. Integrationen innefattar även ett eget laddnätverk, serviceverkstäder, försäkring och som ovan nämnt direktförsäljning.

Kritiska röster kring Rivians värdering

En högt värderad aktie kan tyda på att marknaden tror på företagets långsiktiga förmåga att generera vinster, eller så kan det vara spekulation. Aktieanalytiker har varnat för att elbilsaktier alltmer handlas på spekulation [18]. För några veckor sedan gick analysfirman New Construct ut med en varnande rapport om att Rivians noteringsvärde på 52 miljarder USD var minst fyra gånger för högt [10]. Vissa analytiker har också oroats av att Ford har hoppat av det gemensamma samriskbolaget [19].

Egen kommentar

Rivian har precis börjat tillverka och leverera sina produkter, mycket är ännu osäkert. Finns efterfrågan? Kan de öka produktionskapaciteten? Finansiellt är dock Rivian redan ett storföretag. De 12 miljarder USD som de fick in av börsnoteringen ger stora investeringsmöjligheter i fabriker, produktutveckling osv. Det finns dock mycket att bevisa för att kunna uppfylla marknadens rimliga eller orimliga förväntningar.

Referenser

[1] omEV. 2020. länk

[2] Companies market cap. 21 nov 2021. länk

[3] omEV. 2021. länk

[4] CNBC. 2021. länk

[5] Nasdaq. 2021. länk

[6] Inside EVs. 2021. länk

[7] Electrek. 2021. länk

[8] Nasdaq. 2019. länk

[9] The Verge. 2021. länk

[10] New Construct. 2021. länk

[11] omEV. 2021. länk

[12] Forbes. 2021. länk

[13] Youtube. Marques Brownlee. 2021. länk

[14] InsideEVs. 2021. länk

[15] Techvrunch. 2021. länk

[16] Reuters. 2021. länk

[17] InsideEVs. 2021. länk

[18] Dagens PS. 2021. länk

[19] Investors. 2021. länk