Arkiv / Samhälle

The Renaulution and Renault 4EVer

Creative commons license

Renaults VD Luca de Meo tänker omforma Renault från volymstillverkning till värdeskapande – The Renaulution. de Meo tog över ett bolag där det stormat rätt bra kring tidigare VDn och ett företag som sedan länge varit dedikerat till elfordon. När andra europeiska OEM:er trodde att ett batteripack gick att köpa ’från hyllan’ var Renault långt inne i battericellerna för att optimera elektroder, aktivt material så väl som cellformat; insatser som nu andra betalar dyrt för. omEV har tittat närmare på företaget som fördubblade sin elbilsförsäljning 2020, som tänker elektrifiera en gammal klassiker och som överväger att använda LFP-celler för att göra vinst på elbilar.

För lite drygt två år sedan gjorde omEV en djupdykning i alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi med satsningar på gemensam plattform och en utvecklingsfond för att investera i elektromobilitet – Alliance Venture. Mer än 80% av Renaults försäljningsvolym kommer från tre gemensamma plattformar inom alliansen. Och för snart ett år sedan strukturerades alliansen om och Renault har huvudansvar för Europa [1], dock är det ganska tyst från Renault.

Framåt med ny plattform – färre plattformar, färre sålda bilar och ökad vinst

Den nya strategin med ”value above volume” [2] som de Meo presenterat kommer i en tid då företaget tappar 21,3 % av försäljningen (2020 vs. 2019), trots att elbilsförsäljningen ökade med drygt 100 % jämfört med 2019. [3] Strategin är tredelad: i) fram till 2023 är fokus att öka marginalerna och kassaflödet; ii) fram till 2025 ska modellsortimentet ses över för att öka vinsten; och iii) är en uppdatering av affärsmodellen med fokus på teknik, energi och mobilitet. de Meo pratar om att företaget ska vara “pioneer in the new mobility value chain”. [4]

Fram till 2025 kommer 24 nya modeller introduceras av Renault Group (red. anm: Renault inkl. Dacia, Alpine, Renault Sport, Renault Samsung Motors, AvtoVAZ). I oktober ifjol presenterades t.ex. en elektrisk variant av Mégane [5] och mer finns i pipeline – tio nya elbilsmodeller, varav sju kommer lanseras under varumärket Renault. Det är en storsatsning på elbilar och minst 30 % av Renaults försäljning ska vara helelektriska och resten HEV eller PHEV. Renault ska 2025 vara det grönaste varumärket och de Meo menar att enda sättet att nå Euro7-målet är via elektrifiering. [18]

”Value above volume” är en intressant balansgång. Renault kommer producera färre bilar: från ca. 4 miljoner 2019 till drygt 3 miljoner 2025. [2] Franska staten äger ca. 15 % av Renault och kommer sätta jobbfrågan högt. I spåren efter tidigare VDn, som drev en linje med höga produktionsvolymer, har Renault dragits med en överkapacitet i de franska produktionsanläggningarna. Renault kommer att halvera antalet plattformar (från 6 till 3) och även halvera antalet drivlinor (från 8 till 4). Kostnadsmässigt ska Renault 2025 ha en rörelsemarginal på fem procent och kassaflödet ska öka till mer än fem miljarder Euro mellan 2021 och 2025, samtidigt som man förväntas sänka de årliga fasta kostnaderna med 2,5 miljarder Euro till 2023. De rörliga kostnaderna ska förbättras med 600 Euro per bil.

ZOE och framtida elbilar

ZOE är Renaults flaggskepp och storsäljande elbil. Sedan introduktionen 2013 har drygt 270.000 ZOE sålts i Europa [6]. Den första versionen hade ett batteri på 22 kWh och en räckvidd på 210-250 km (NEDC). Vid bilsalongen i Paris 2016 presenterades en uppdaterad version, vilket omEV rapporterade om. Med ett 15 kg tyngre batteri, för övrigt exakt samma bil (med undantag för några detaljer i batteriets styrsystem), hade Renault lyckats öka energiinnehållet till 41 kWh (användbar energi) och ökade räckvidden till 400 km (NEDC). Senaste versionen kom för ungefär ett och ett halvt år sedan och har ett batteri på 52 kWh (användbar energi).

Sedan 2013 har LG Energy Solution (LG Chems avknoppade batteriföretag sedan några månader tillbaka) varit ensam leverantör till Renault ZOE. Företagen har länge jobbat tillsammans och utvecklat cellerna mer eller mindre på atomnivå för att passa ZOE. Renault vill bygga en cellproduktionsanläggning med LG Energy Solution i Europa, men de senare är bara med om något mer företag är med. Och om allt går i lås kan LG Energy Solution stärka sin position ytterligare i Europa. [7]

Renault 5 – en klassiker blir elbil. Och efter 5 kommer 4: Renault 4EVer…

Renault visade upp en konceptelbil av klassikern R5 och planerar att sätta den i produktion 2023 [8]. Bilen ska baseras på den nya plattformen CMF-B EV – Common Model Family från 2013 optimerad för B-segmentet av bilar och nu anpassad för elbilar [9]. Plattformen är en modifiering av den som gemensamt tagits fram inom alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Idag är det Renault Clio och Captur som byggs på CMF-B-plattformen, bilar som idag finns som hybrider: HEV respektive PHEV. Den tänkta prislappen för Renault 5:an är mellan 2-300.000 SEK och för att klara detta funderar Renault att använda LFP-celler. Enligt VD de Meo är cellerna billigare och i kombination med plattformen CMF-B EV ska prismålet nås. [10]

Ännu en ’klassiker’ ska bli elbil – Renault 4 planeras från 2025 och bygger även den på CMF-B EV. [11] Än har inget designkoncept presenterats, men en retro-futuristisk design kan väl vara intressant…

Lätta lastbilar

IDTechEx har gjort en analys av lätta lastbilar (LCV: light commercial vehicles). Under 2020 var andelen elektriska 2-3 % av den totala försäljningen världen över. 2030 tror man att denna siffra är närmare 23 % [12]. Renault säljer totalt flest elektriska LCV i Europa. Det är Kangoo Z.E. som står för majoriteten med nära 40 % av marknaden [13]. Renault var tidigt ute med att förstå kundernas oro om batterislitage och andrahandsvärde. Under ett antal år kunde man därför leasa batteriet till Kangoo, så väl som till ZOE. Dock försvinner denna möjlighet mer och mer. [14]

Under närmare 20 år har Renault till och från jobbat med någon form av bränslecellslösning till LCV: APU så väl som till framdrivning. Nu tar man nästa steg och tillsammans med amerikanska PlugPower bildar de ett 50:50 JV under 2021. [15] Målet är att ha 30 % av den europeiska marknaden av LCV som drivs av bränsleceller och där stor del av tillverkningen sker i Frankrike. Plattformen kommer troligtvis vara den lite tyngre LCV-varianten (Traffic eller Master). Vi återkommer kring detta när mer konkret information finns.

Second-life ett givet steg för Renault

På ett flertal platser i U.K., Belgien och Frankrike har Renault anläggningar med second-life-batterier – snabbladdare och gridförstärkning. I höstas presenterades två nya projekt kring effektbuffert i elnätet: ett i Frankrike och ett i U.K. [16] Anläggningen i Frankrike är tänkt att bli Europas största byggt på uttjänta elbilsbatterier och med en energi på 50 MWh. Nu har man tagit ca. 10 % i drift. Anläggningen innehåller förutom second-life-batterier även reservdelsbatterier. I U.K. arbetar Renault sedan tidigare med Connected Energy kring återanvändning av batterier. Det nya projektet ’SmartHubs’ [17] kommer de återanvända batterierna (360 kWh per site) vara en del i ett större ekosystem kring förnybar energi för att bl.a. sänka driftskostnaderna.

Egna kommentarer

Renault är en doldis på något konstigt sätt trots att de producerar massvis av elfordon. Intressant att se hur försäljningen/produktionen av R5 och ZOE kommer se ut. Kan det vara så att den lite mindre elbilen Twingo har gjort sitt? Och kanske även ZOE? Twingo är den enda av Renault-modellerna med ’rear-engine-platform’ och om CMF-B EV-plattformen ska användas i framtiden så är det nog Twingo som först får gå av banan. ZOE är den bäst säljande elbilen i Europa så den får nog vara kvar ett tag till. Och hur det går med bränslecellsdrivna LCV får vi återkomma om.

Den största utmaningen kanske ligger i produktionskapacitet och ekonomiska aspekter. Men intressant att gå ut och säga att man tänker producera färre bilar. De tror antagligen på bra vinstmarginaler för elbilarna…

Referenser

[1] Renault-Mitsubishi-Nissan restructure cooperation (länk)

[2] New Renault boss plans leaner, electric future (länk)

[3] Groupe Renault: Press release – worldwide sales 2020 (länk)

[4] Renault’s Luca de Meo calls for new business model (länk)

[5] This is the electric Renault Megane eVision concept (länk)

[6] Renault ZOE Europe sales figures (länk)

[7] LG Energy Solution Expected to Set up Battery Manufacturing Plant with Renault (länk)

[8] Renault 5 concept headed for series production (länk)

[9] Renault adds a second EV platform for smaller cars (länk)

[10] Renault considers using LFP batteries for the Renault 5 (länk)

[11] Renault 4 looks like it will also be electric (länk)

[12] Electric Light Commercial Vehicles 2020-2030 (länk)

[13] Leading electric light commercial vehicle models in Europe (including Turkey) as of September 2020, by fleet market share (länk)

[14] Renault drops battery rental for Zoe & Kangoo Z.E. in Germany (länk)

[15] Renault & Plug Power target European market for H2 light commercial vehicles (länk)

[16] Renault presents two second-life battery projects (länk)

[17] Smarthubs (länk)

[18] Why Renault has not joined Ford, Jaguar, Volvo in all-electric pledges (länk)