Scania investerar i batterifabrik i Södertälje och tips på seminarier om lastbilar
Magnus Karlström
2020-11-18
Scania investerar i batterifabrik i Södertälje
“Scania investerar mer än 1 miljard kronor i en fabrik för batterimontering i Södertälje. Det första steget är en ny 18 000 kvadratmeter stor anläggning med bygg-start i början av nästa år och som beräknas vara i full drift till 2023.
Batterianläggningen byggs intill Scanias chassimonteringen i Södertälje och kommer att montera batterimoduler och batteripack från celler som levereras från Northvolts batterifabrik i Skellefteå. De monterade batteripacken utgör batterisystem anpassade för Scanias modulära produktion.
Med cirka 200 anställda – varav de flesta kommer att rekryteras inom bolaget – blir batterifabriken i hög grad automatiserad från godsmottagning genom produktion till leverans. De medarbetare som ska hantera manuella inslag i produktionen, som exempelvis montering av kablage, kommer att utbildas i elsäkerhet.
Batteripacken anpassas för olika tillämpningar och levereras till chassimonteringen intill samtidigt som chassimonteringen för närvarande också omorganiseras för att parallellt kunna montera elektrifierade och förbränningsmotorfordon.” [1,2]
[1] Scania investerar i batterifabrik i Södertälje. Scania pressrelease. 17 nov 2020. länk
[2] Batterifabrik för en miljard ska ge Scania extra gas i elrallyt. DN. 17 november. länk
Digitala seminarier om lastbilar som kommer
19 November, 14:00-15:30 Clean trucking into a greener future: Electrifying EU logistics POLIS, ICCT och RCAP medverkar. “The Regulatory Assistance Project and the International Council on Clean Transportation will provide new insights on the topic and present the findings of their new joint report Electrifying EU city logistics – an analysis of energy demand and charging cost.” länk
26 november Vägen till den utsläppsfria Transportsektorn Transportföretagen. Hur ska transportsektorn bli utsläppsfri – är det batteriteknik eller bränslecellsteknik? Välkommen till ett laddat webbinarium där du får lära dig mer om elektrifiering av transportsektorn. Vilka är för- och nackdelarna med bränslecellstekniken och hur fungerar det? Hur ser ekonomin ut för de olika alternativen för transportbranschen? länk
8 december Nu kör vi – framtidens tunga transporter åker hållbart. IVA. Utsläpp från transportsektorn måste minska om vi ska nå klimatmålen. Elektrifiering är en central lösning, men det finns utmaningar. Elektrifieringen i samhället går fort, men kommer elkapaciteten att räcka till? Och vilka är de hållbara alternativen till en eldriven fordonsflotta? länk
10 december 13-16 Hur får vi laddinfrastrukturen på plats?
Seminariet är en del av projektet ScandELivery, som drivs av de tre projektparterna Dansk Elbil Alliance, IUC Syd och Power Circle. Regeringen har initierat en rad initiativ för att stötta elektrifieringen av tunga transporter, fordonstillverkarna accelererar övergången till eldrivna modeller, och nya pilot- och forskingsprojekt kring laddning startas upp. Arbete är i ännu i startgroparna och det finns många frågeställningar som behöver stötas och blötas tillsammans av branschens olika aktörer för att komma framåt. Att få laddinfrastrukturen på plats är kritiskt och det är därför fokus för denna träff. länk
Seminarier om lastbilar som varit
Decarbonisation of Heavy Duty Vehicle Transport: Zero Emission Heavy Goods Vehicles
JRC hade en heldag om b la elvägar, batterier och bränsleceller för lastbilar. Alla presentationer finns att ladda hem. Bl a berättade kommissionen vilka styrmedel som är på gång, Scania om sina LCA:er för ellastbilar, TNO berättade om sina erfarenheter med demons av ellastbilar i Nederländerna och VW-koncernen berättade om ett elvägsprojekt de gjort länk
IEA: Energy Technology Perspectives 2020: Focus on long-distance transport
IEA hade nyligen ett digitalt seminarium om tekniska lösningar för långväga transporter för att nå klimatmål. Presentationen finns inspelad och det är möjligt att ladda hem presentationen här.
Om ni vill lyssna på presentationen så finns den här. 17:40 börjar de prata hur IEA ser på lastbilslösningar på sikt.
Om ni vill läsa litteraturen som de haft som bas för presentationen kan ni läsa rapporten Energy Technology Perspectives 2020. Den är möjlig att ladda hem utan kostnad. På sidan 253 och framåt finns IEA:s analys av framtiden för lastbilar.
Om ni vill få en överblick över frågor kring sjöfart, flyg och lastbilar så se gärna på deras presentation. Den är cirka 90 minuter lång, men väl värd att se om ni vill få en snabb överblick. Jag tycker också frågestunden i slutet var av god kvalité.