Arkiv / Samhälle

Halvårsuppdatering: Tesla

Creative commons license

Mycket händer i och runt Tesla, en del är förankrat i verkligheten, annat är rena spekulationer. Vi på omEV har valt att inte regelbundet skriva om Tesla då de troligen redan dominerar elbilsnyhetsflödet hos många av er läsare. Istället tänkte vi göra en halvårsuppdatering med de viktigaste nyheter om Tesla. Dagens nyhetsbrev som är det sista innan sommaruppehållet är en uppdatering av vad som har hänt inom Teslavärlden det första halvåret 2020. Jag har valt ut tre huvudnyheter, vilka är: Tesla är nu det mest värdefulla fordonsföretaget i världen, lansering av nya produkter och utvecklingen i Kina. För en mer helhetlig bild kan jag även rekommendera att läsa Helenas nyhetsbrev om Teslas batterier som skickades ut i förra veckan (länk).

Tesla har gått om Toyota i marknadsvärde

Redan i januari gick Tesla om VW i börsvärde och blev därmed världens näst mest värdefulla (börsvärde) fordonstillverkare, bara Toyota var mer värdefullt. I slutet av januari var Teslas börsvärde ca 102 miljarder USD jämfört med Toyotas börsvärde på ca 230 miljarder USD [1]. Den initiala reaktionen av Covid-19 pandemin var ett stort börsfall, så även för Tesla. Från toppnoteringen på 917 USD per aktie den 19 februari föll den till 361 USD den 18 mars [2]. Från den 18 mars har Teslas aktie gjort en anmärkningsvärd återhämtning. Den 2 juli nåddes en ny toppnotering på 1 228 USD per aktie. Teslaaktien steg snabbt den 2 juli då Tesla överträffade analytikernas förväntningar för det andra kvartalet: 90 650 bilar levererade jämfört med förväntningen på 72 000 bilar [3]. Med ett börsvärde på över 225 miljarder USD är därmed Tesla världens högst värderade fordonstillverkare [4]. Börsvärdet för Toyota låg vid samma tid på ca 202 miljarder USD och VW på ca 79 miljarder USD [4].

Många analytiker och tänkare/tyckare försöker nu förstå hur ett bilföretag som producerade endast 1/20 så många bilar som Toyota det första kvartalet 2020 kan värderas högre. Nedan är ett axplock från dessa analyser:

  • Tesla agerar unikt långsiktigt, de bygger ett företag som kommer att vara i framkant (och väldigt lönsamt) 2030, kanske även 2050 [5].
  • Efterfrågan på Teslas produkter är stark och tros fortsätta vara hög. Vilket skapar utrymme för Teslas ledning att investera för framtiden [6].
  • Teslas framgångsrika inbrytning i Kina med Model 3 (inhemsk produktion och stor efterfrågan) [7].
  • Teslas produkt och tekniska (batterier) försprång mot andra OEM:er har ökat samt att Tesla fortsätter att pressa de traditionella OEM:erna med sin direktförsäljning, stora kapitalinvesteringar och snabb exekvering [7].

Nya produkter – Model Y produceras och Semi är på gång

Produktionen av Teslas kanske viktigaste modell, Model Y (SUV) inleddes i Fremont fabriken i Kalifornien under januari, första leveranserna till kunder skedde i mars [8]. Model Y är viktigt för Tesla då marknaden för SUV/crossovers är betydligt större än för sedaner där Model 3 främst konkurrerar. Model Y förväntas bli en storsäljare med upp till 1,25 miljoner enheter i årlig produktion på sikt, enligt Elon Musk själv [9].

Model Y bygger till stor del på Model 3, även om vissa tekniska skillnader finns, t ex är Model Y utrustad med värmepump. Tesla själva har inte släppt produktions- eller försäljningsstatistik specifikt för Model Y, vilket klumpas ihop med Model 3 (87 282 st producerades under kvartal ett). Det har dock inte stoppat utomstående analytiker från att försöka estimera produktionen och försäljningen på andra sätt. Hemsidan Troy Teslike estimerar att 2 800 st Model Y producerades under första kvartalet, produktionsprognosen för andra kvartalet är 8 200 st [10]. På senare tid har det dock rapporterats om problem i distributionskedjan samt i produktionen av Model Y [9].

En annan Teslaprodukt som har rönt mycket uppmärksamhet under året är Tesla Semi (tunga dragbil). Tesla Semi presenterades redan 2017, produktionen var planerad att inledas under 2019. Produktionsstarten har dock försenats, bland annat på grund av begränsad produktionskapacitet av batterier, där Teslas personbilsmodeller har prioriterats högre [11].

Under större delen av 2019 och 2020 har det har varit relativt tyst från Tesla angående produktionsstart av Semi, förutom vaga uttalanden om att begränsad produktion kommer att inledas under 2020. Den 10 juni kom dock ett skarpare besked via ett läckt internt memo från Elon Musk. I memot säger Musk att det nu är dags inleda volymproduktion av Tesla Semi [12]. Ett uttalande som bidrog till att Teslas aktiekurs rusade med ca 6 % samma dag [12]. Vad ”det är nu dags” innebär konkret är svårt att avgöra, det finns dock förväntningar att mer detaljer kring Tesla Semi kommer att kommuniceras under det kombinerade aktieägaremötet och batteridagen den 15 sep [13].

Tesla har en unik position i Kina

Tesla har sålt en begränsad omfattning bilar i Kina sedan 2014 [14]. Teslas äventyr i Kina inleddes dock på allvar med byggandet av en fabrik i Shanghai under 2019. De första bilarna (Model 3) rullade av bandet i december samma år. Pga av Covid-19 låg fabriken nere under några veckor i jan/feb. Återhämtningen har dock varit anmärkningsvärd snabb. Tesla slog försäljningsrekord i Kina under mars månad (10 160 enheter), vilket ger en marknadsandel på 30 % av den kinesiska elbilsmarknaden. Tesla är nu störst på elbilar i Kina [15]. Till skillnad från andra icke-kinesiska OEM:er är Tesla Kina helägt av Tesla [16]. Tidigare regler har krävt att utländska OEM:er upprättat joint ventures med inhemska producenter. Tesla lyckades även erhålla skattelättnader för byggnationen av fabriken i Shanghai [17].

Tesla har applicerat en strategi inspirerad av Apple i Kina. Denna strategi bygger på att ”låsa in” kinesiska leverantörer i produktionen. Inhemska leverantörer står nu 80 % av delarna för de Model 3 som byggs i Shanghai-fabriken [17]. Syftet med ”Apple strategin” är dels att öka vinstmarginalerna genom låga komponentkostnader men även att stärka förhandlingspositionen i relationen med den kinesiska staten [17]. Dvs inhemska intressen är beroende (arbetstillfällen och vinster) av att Tesla fortsätter producera och sälja i Kina.

Det finns dock orosmoln vid horisonten. De allt ökade spänningarna mellan Kina och USA har fått flera analytiker från bland annat Morgan Stanley att varna för Teslas ökade beroende av både produktion och efterfrågan i Kina [17].

Egen kommentar

Det går snabbt när det gäller Tesla. Jag var tvungen att uppdatera denna artikel två gånger under skrivprocessen. Det är svårt att bedöma hur stark eller svag Teslas position är på marknaden. Försäljningen är fortfarande relativt liten men det är samtidigt uppenbart att aktiemarknaden har en stark framtidstro på bolaget. Ett antal analytiker har nyligen höjt riktpriset för Teslas aktie, i vissa fall uppåt 2 000 USD. En hög börskurs ger Tesla goda möjligheter att resa pengar för ytterligare investeringar, vilket kan vara en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna. Tesla har gjort mycket rätt, inte minst satsningen på Kina som likt Apples verkar både genomtänkt och potentiellt mycket lönsam. Orosmoln finns dock alltid runt Tesla, det återstår att se hur nästa halvår artar sig.

Detta var det sista omEV nyhetsbrevet innan sommaruppehållet. Vi på redaktionen önskar er alla en trevlig sommar!

Referenser

[1] BBC. Jan 2020. länk

[2] Nasdaq. Juni 2020. länk

[3] MarketWatch. Juli 2020. länk

[4] Bloomberg. Juli 2020. länk

[5] Forbes. Juni 2020. länk

[6] Forbes. Juni 2020. länk

[7] Investors. Juni 2020. länk

[8] Electrek. Mars 2020. länk

[9] The Tradable. Juni 2020. länk

[10] Cleantechnica. Juni 2020. länk

[11] CNBC. April 2020. länk

[12] Techcrunch. Juni 2020. länk

[13] Yahoo Finance. Juni 2020. länk

[14] LA Times. April 2014. länk

[15] Green Car Reports. April 2020. länk

[16] CNN Business. Juli 2018. länk

[17] Financial Review. Juli 2020. länk