Arkiv / Teknik

Tre koreanska vägar till framgång

Creative commons license

De tre större sydkoreanska battericelltillverkarna LG Chem, Samsung och SK Innovation har länge varit i topp kring högkvalitativa Li-jonceller till elfordon. De tre företagen har valt lite olika vägar för att nå ut på en globala batterimarknaden. Idag försöker vi ge exempel på hur deras respektive väg till att etablera sig som de största celltillverkarna globalt sett. Under första kvartalet i år var de koreanska celltillverkarna de enda som ökade sin försäljning av battericeller till elfordon [1].

Batterimarknaden Q1:2020 ner drygt 14 % jämfört med Q1:2019

Under första kvartalet i år levererades battericeller till elfordon (både personbilar och tunga fordon) motsvarande 20,4 GWh, vilket är drygt 14 % lägre än motsvarande period 2019. Mycket beror på mycket låga försäljningssiffror i Kina. Och det är de kinesiska celltillverkarna som lidit mest: CATL -36%, BYD -72%, Guoxuan -40%. De koreanska celltillverkarna har däremot gått bättre än ifjol då de har produktionsanläggningar utanför Kina (även i Kina) och levererar till  världen över. LG Chem ökade leveransen till OEM:er med 120 %. Samsung och SK Innovation ökade med 33 respektive 125 %. [2] Hur siffrorna kommer se ut senare i år återstår att se och beror mycket på virusspridningen.

LG Chem satsar på utökad produktionskapacitet i Europa

Tack vare det starka första kvartalet i år är LG Chem nu världens största leverantör av Li-jonbattericeller till fordonsindustrin. [3] Vissa analytiker tror att LG Chem även kommer att behålla ledartröjan 2022 och att vinsten kommer öka med ca. 60 % 2022. De levererar till Volvo, VW, Renault, Audi, Daimler, VW, GM, Hyundai, m.fl. och har uppåt 70 % marknadsandel av batterimarknaden till fordon i Europa.

LG Chem agerar snabbt för att möta den växande efterfrågan från europeiska marknaden. De har produktion i Polen som kommer utökas ytterligare. De har nyligen skrivit på tre lån i Sydkorea motsvarande 550 MEuro för att utöka produktionen i Polen [4]. Även Europeiska investeringsbanken har beviljat ett lån på 480 MEuro för denna utbyggnad [5] – produktionskapaciteten ökas från 65 GWh till slutet av 2022. Bör noteras att deras produktionskapacitet i Polen nu är kring 15 GWh.

Förutom anläggningen i Polen har LG Chem produktionsanläggningar i Sydkorea, Kina och USA. Totalt ger detta en produktionskapacitet på runt 70 GWh. Under 2020 finns det planer från LG Chem att totalt investera motsvarande 2,5 miljarder Euro i utökad produktionskapacitet [6].

Samsung kommunicerar kring forskningsresultat

Försäljningsökningen för Samsung  var inte lika kraftig som LG Chem, men man förväntar sig en tillväxt genom starka samarbeten med fordonstillverkare på hemmaplan. Under maj annonserades ett fördjupat samarbete med Hyundai för nästa generations batterier till elbilar [7]. Tidigare har Hyundai bara använt battericeller från LG Chem och SK Innovation. Hyundai har som mål att bli tredje största tillverkare av elbilar 2025 [8].

Det som avses med nästa generation batterier är inte helt klart, men Samsung har tidigare presenterat ett fastfasbatteri som de menar kan ge en räckvidd på 800 km och som kan laddas åtminstone 1000 gånger [9]. En av nycklarna till detta ska vara deras resultat kring Li-metall som anod i fastfasbatterierna då de belägger anoden med ett tunt silver-kollager [10]. Enligt Samsung skulle detta resultera i en hälften så stor battericell jämfört med konventionella Li-jonbattericeller [3]. Dock är det långt tills cellen introduceras på marknaden.

När det kommer till råvarutillgång har Samsung säkerställt tillgång på kobolt (21.000 ton) till och med 2024 genom ett avtal med Glencore och deras brytning i Kongo [11]. Samsung har ett program tillsammans med bl.a. BMW och BASF om ’rättvisemärkt’ kobolt – ‘Cobalt for Development’ – som de lanserade 2019 [12].

Strategiska satsningar av SK Innovation i Kina och USA

Under Q1:2020 levererade SK Innovation endast 900 MWh battericeller till elfordon och är sjunde största leverantör. Trots denna ’lilla’ leverans i tuffa tider har SK Innovation valt att satsa strategiskt i USA och i Kina. I Kina har de valt att ingå samarbetsavtal med kinesiska fordonstillverkare.

”BEST” är ett JV mellan SK Innovation och Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC) som startade redan 2013 [13]. I sin kommande lansering är det NMC811-celler från SK Innovation som finns i BAICs SUV Alpha-T, som ska lanseras senare i år [14].

Även i USA satsar SK Innovation med att utöka produktionskapacitet med en andra anläggning i Georgia, som ska stå klar 2023. Förutom battericeller till fordon är det stationära UPS-anläggningar som är kunderna. Totalt investerar SK Innovation ca. 1,7 miljarder USD i anläggningarna i Georgia [15]. Tillsammans med SK Innovations anläggningar i Sydkorea, Ungern och Kina är nu den årliga produktionskapaciteten globalt sett drygt 70 GWh.

Egna kommentarer

Alla bolag försöker positionera sig för att ta marknadsandelar inom elektrifierade fordon; allt från kemiföretag, celltillverkare och OEM:er. De tre sydkoreanska celltillverkarna har valt lite olika vägar. När det kommer till forskning är det nog snarare en kommunikationsstrategi snarare än avsaknad när det gäller LG Chem och SK Innovation. Samsung är mycket mer kommunikativ om deras aktiviteter inom framför allt fastfasbatterier. Detta kan ha att göra med de stora ’misstag’ de gjorde kring lanseringen av Note 7 år 2016 och alla de återkallade batterierna.

[1] Data från SNE Research (länk)

[2] (länk)

[3] Korea’s 3 EV Battery Makers Employ Different Strategies (länk)

[4] LG Chem Gets Green Loan of 550 Mil. Euros to Expand EV Battery Plant in Poland (länk)

[5] Poland: Electric vehicle battery production in Europe gets boost thanks to EIB loan of €480 million to LG Chem Wroclaw Energy (länk)

[6] LG Chem secures €500M for Polish factory expansion (länk)

[7] Samsung, Hyundai partnership to create ripple effect in EV battery market (länk)

[8] Hyundai Motor Unveils ‘Strategy 2025’ Roadmap (länk)

[9] Samsung unveils new solid-state battery tech (länk)

[10] High-energy long-cycling all-solid-state lithium metal batteries enabled by silver–carbon composite anodes (länk)

[11] Glencore secures five-year deal to supply cobalt to Samsung SDI (länk)

[12] Cobalt for Development kicks off in Congo (länk)

[13] BAIC, Beijing Electronics, Korea’s SK Group form EV battery joint venture (länk)

[14] SK Innovation clinches EV battery deal from BAIC (länk)

[15] SK Innovation to Break Ground on Second EV Battery Gigafactory in the US this Summer (länk)