Trots permissioner, viruspandemi, inställda evenemang och framflyttat sommar-OS så har det hänt en hel del även på batterifronten senaste kvartalet. Vi på omEV har försökt sammanfatta några av de viktigaste händelserna.
Precis i slutet av förra året blev det en ljusning för utländska celltillverkare att komma med på den åtråvärda ’listan’ i Kina.
Några av de största nyheterna under första kvartalet i år är nog att batteribrist har orsakat produktionsstopp för europeiska fordonstillverkare, vilket vi skrev om tidigare i vår, att Northvolt och VW vill producera ännu fler celler i Tyskland och Naturvårdsverket ger Northvolt bidrag för att återvinna elbilsbatterier genom Klimatklivet.
EUs största satsning på batteriforskning – BATTERY 2030+ – har tagit ett rejält kliv med genom att publicera en färdplan som går att ta del av och ladda ner här.
EU vill mycket kring batterier och det har vi berört många gånger. Maroš Šefčovič berättade i mitten av februari om läget kring Battery Alliance.
I februari gjorde Bloomberg en sammanfattning av läget i Europa kring batterier som kan vara av intresse att läsa.
Och missade du att fira World Battery Day 18:e februari så är det väl aldrig försent…
Celltillverkare
Kinesiska celltillverkare hade det tufft redan i januari då resultaten var ungefär hälften av de var under januari 2019.
Kinesiska BYD lanserar nu sin nya Li-joncell med ökad energitäthet och förbättrad säkerhet. Cellen bygger på LFP-kemin.
CATL ger sin även in i infrastruktur och laddning.
Det har då gått bättre för de sydkoreanska celltillverkarna. Under februari hade de 40% av marknaden för celler till elbilar.
Dock påverkas de alla av rådande pandemi och LG Chem stänger tillfälligt fabriken i USA. Så gör även Samsung. Japanska Panasonic följer även de med och stänger Gigafactory i Nevada.
LG Chem köper en anläggning i Polen för att snabba på produktionen av celler för den europeiska marknaden.
Med ett lån från EIB på 480 MEuro hoppas man att det inte ska bli någon batteribrist framöver. Men på det hela taget går det inte som planerat för 2020 och man avvaktar med att knoppa av batteriverksamheten i eget bolag.
Även Samsung expanderar i Europa. De utökar produktionskapaciteten i Ungern till 2021 och gör plats för produktion av även NCA-celler.
SK Innovation planerar för fabrik nummer två USA och att utöka produktionen i Ungern.
De utökar även produktionstakten.
SAFT öppnade sin pilotanläggning för att ta nästa steg för Europas batterisatsningar.
Inom EU är det nu 6 konsortia som vill bygga celler – en bra rapportering om läget från tyska nyhetsbrevet electrive.com.
Natrium-jon batterier ska tillverkas i Wales av Deregallera.
Förutom Faradion så finns det alltså ytterligare en tillverkare i UK för Na-jonbatterier. I Sverige finns Altris.
Bosch planerar serieproduktion av ett 48V-batteri till mildhybrider 2021 och investerar 80 MEuro. Cellerna ska CATL leverera.
Fordonstillverkare
Mercedes tänker spendera 23 miljarder USD på batterier för att möta behoven till och med 2030.
Suzuki ska tillsammans med Toshiba och Denso ska bygga batterifabrik i Indien.
Volvo Cars har invigt sin anläggning för sammansättning av batteripack i Gent.
Audi tänker göra som Volvo Cars och börja sätta samman batteripack i Europa. Cellerna kommer från kinesiska CATL.
BMW har utökat batterigarantin från 100.000 km till 160.000 km för nya BMW i3.
De utökar även leverantörskedjan och säkrar upp litium genom avtal med kinesiska Ganfeng Lithium.
Daimler jobbar med blockchain-teknik för att spåra CO2-utslätt kring bland annat batterier.
Tidigare i vår skrev vi om GMs batterier och nu visar det sig att bygget av fabriken inte går enligt plan.
Nu vill GM även licensiera ut sin batteriteknologi till andra.
Gott o Blandat
Även gruvindustrin och efterfrågan på metaller frö Li-jonproduktion påverkas av rådande pandemi. Intressant artikel som visa hur koboltpriset påverkats.
Strängare återvinningskrav i Kina: minst 98% av Co och Ni, och minst 85% Li måste återvinnas.
Batteridirektivet i EU ska enligt plan revideras under sista kvartalet 2020.
Battery swapping kan bli enklare i Kina.
Att sortera ut använda fordonsbatterier som kan användas för ’second life’ kan ha fått en extra skjuts.
IATA har uppdaterat sina dokument kring frakt av Li-jonbatterier.
Fortum, BASF och Nornickel har planer på en återvinningsanläggning i Finland.
Finnish Minerals Group utreder satsningar kring produktion av batterimaterial och katodtillverkning.
Global Battery Alliance har satt upp riktlinjer för hållbara leverantörskedjor. Tanken är att allt ska vara klart till 2022.
Om nu EU vill tillverka enorma mängder Li-jonceller måste tillgången på grafit säkras.
Australiensiska forskare har hittat metod för att extrahera litium på biologiskt sätt.
Li-Cycle har gjort nya batterimaterial från återvunna Li-jonbatterier.