Arkiv / Samhälle

Investeringar inom EV-branschen

Creative commons license

Ett sätt att följa utvecklingen av elfordon är att analysera hur investeringarna ser ut – vem investerar i vilka företag och finns det skillnader? Läget för investeringarna i EV-branschen under 2019 har holländska EVBoosters följt och släppte nyligen en rapport [1]. Idag försöker vi sätta fokus på trender och företag som attraherar mycket färskt kapital i denna heta bransch och sammanfattar EVBoosters studie.

Under 2019 har EV-branschen och elektromobilitet i stort blivit en riktig godbit för investerare som är ivriga på att ta viktiga positioner i ett starkt växande område. Etablerade investerare som jobbar på den globala marknaden så som Goldman Sachs och Alliance tog verkligen steget fullt ut i olika finansieringar av EV-bolag. Detta samtidigt som stora teknologibolag som t.ex. Google fortsatte sitt engagemang, men mer på det strategiska planet än teknikdrivande. Vid sidan av riskkapitalister var det många storbolag som investerade förra året och då genom sina riskkapitalbolag.

Batterier blir allt viktigare och ett tydligt exempel är investeringarna av IKEA, Goldman Sachs, Siemens och BMW i Northvolt.

Över 17 miljarder USD spenderades på 240 investeringar

EVBoosters har tagit hjälp av analytiker på Venture IQ och fått fram att 240 olika transaktioner lyfte totalt 17 miljarder USD i investeringar under 2019. De kunde även spåra 164 av transaktionerna, vilka stod för lite drygt två tredjedelar (11,9 miljarder USD) och i medel var på 72 miljoner USD. De övriga 76 företagen avslöjade tyvärr inte de finansiella detaljerna. Baserat på data från 2019 förutspår EVBoosters att vid slutet av 2020 kommer mer än 20 miljarder USD investerats i EV-relaterade bolag och verksamheter.

Hur de olika sektorerna inom EV-branschen är attraktiva för investerare varierar. Tillverkare av elfordon var de företag som klart dominerade för investerare där ungefär två tredjedelar av alla investeringar hamnade. Största delen av de återstående investeringarna gick till företag jobbar med elfordon i ett bredare perspektiv (t.ex. bilpooler).

De tre EV-tillverkare som attraherat de största investeringar var kinesiska Lixiang Automotive (530 miljoner USD), och Byton (500 miljoner USD) och amerikanska Rivian (350 miljoner USD). Dock har teamet på Rivian varit mest lyckosamma med att ta in nytt kapital under 2019. Rivian lyckades säkra ungefär 3 miljarder under 2019 och under 2020 har de redan under en månad säkrat upp ytterligare 1,3 miljarder. Produktionen är tänkt att starta senare i år och med leverans ett år senare. Amazon har redan bokat 100.000 elektriska lätta lastbilar.

Ökat intresse för delade e-mobilitetslösningar

Det som kanske sticker ut mest är sektorn för delade e-mobilitetstjänster, så som e-trottinetter och elbilspooler. Två företag som nämns är amerikanska Bird och indiska Ola Electric. Bird tillverkar och tillhandahåller e-trottinetter. Under sista kvartalet ifjol säkrade de upp ytterligare 275 miljoner USD och under första kvartalet 2020 är det ytterligare 75 miljoner USD in på kontot samtidigt som de köper upp tyska konkurrenten Circ. Bird är ett snabbt växande bolag som inte får tappa effektiviteten om de ska klara sig.

Ola Electric är is Ubers indiska konkurrent och fick i somras status som ‘Unicorn’, vilket innebär att företaget är värt mer än en miljard USD [2]. Företaget har investerat i Vogo – ett indiskt delningsbolag som tillhandahåller bensindrivna mopeder. Syftet från Olas sida är att konvertera mopedflottan till elektriska varianter.

Strategierna bakom investeringarna i elbilstillverkare respektive delningstjänster är dock annorlunda. När det kommer till elbilar är det tre tillverkare av lyxbilar som attraherar kapital och investerare – man vill erövra marknaden med en top-down-approach. Investeringarna i företag kring delningstjänster är det istället en bottom-up-approach som gäller. Detta enligt EVBoosters analys.

Mesta av investeringarna går till Kina

För ungefär ett år sedan presenterade Reuters en analys av var investeringarna från OEM:erna inom EV-branschen tar vägen [3]. 29 globala fordonstillverkare kommer under de närmsta tio åren spendera över 300 miljarder USD på elfordonsutveckling och 45% kommer spenderas i Kina (drygt 135 miljarder USD), allt enligt Reuters. Analytikerna på Reuters slår även fast att satsningarna drivs av miljökrav (främst CO2-utsläpp), men även av den snabba teknikutvecklingen inom området som påverkar kostnaderna, körsträcka och laddtiderna i positiv riktning. Dock är den verkliga budgeten för satsningarna på elfordon större än 300 miljarder USD då OEM:ernas interna budgetar inte är medräknade (forskning och utveckling, produktionsutveckling och -verktyg, etc.) Sedan tillkommer alla de satsningar som leverantörer, teknikbolag och annan relaterad industri, så som energi- och elektronikbolag.

Tillväxten beror på produktionskapaciteten av batterier

Det som ligger till grund för all tillväxt inom EV-sektorn är tillgången på batterier – en sektor som ökat ca 5 gånger i ’funding’ enligt EVBoosters [1]. Och då batterier anpassade till applikationen. Men även tillgången på laddinfrastruktur. Battericellerna blir därför centrala och kan bli ett hinder för många för att kunna skala upp EV-produktionen; vare sig det är lastbilar eller trottinetter.

Vi ser nu att fordonstillverkare säkerställer leveranserna genom investeringar, JV eller leveransavtal. Man investerar in start-ups och teknik-/forskningsbolag, säkrar leveranser med de etablerade leverantörerna och skapar strategiska JV råvarubolag, osv. För att nämna några händelser från sista kvartalet 2019: VW ökar samarbetet med Northvolt, Daimler ökar sitt innehav i elektrodtillverkaren, Toyota bekräftar JV med Panasonic och PSA bygger två fabriker ihop med SAFT (som vi skrev om tidigare länk). Detta är ett skifte i fokus för fordonstillverkarna där de nu säkerställer en av de viktigaste pusselbitarna i en elbil.

Att förstå vad man ska satsa på när det kommer till batterier krävs djup insyn och kunskap om hela värdekedjan och vad som passar till ens egna applikationer och behov. Att hitta bolag att investera i är lätt, men svårare att välja rätt.

Imorgon tittar vi närmare på leveranser av just batterier till elbilar – är det en brist?

[1] Electric Vehicles (EV) Treasury Room. länk

[2] Ola Electric Mobility becomes India’s newest unicorn länk

[3] A Reuters analysis of 29 global automakers found that they are investing at least $300 billion in electric vehicles, with more than 45 percent of that earmarked for China. länk