Arkiv / Teknik

Cells made in India

Creative commons license

Intresset för elbilar ökar i Indien och inte minst från regeringens sida. Batteriproduktion står på agendan, precis som i många andra länder och regioner. “Make in India” och andra program ska få företag att satsa genom att staten bygger upp infrastruktur kring produktionsanläggningar. Inhemsk produktion av Li-jonbatterier tros kunna minska kostnaderna för elfordon i Indien och öka efterfrågan på elfordon. På så sätt skulle man kunna minska både importen av olja och minska CO2-utsläppen.

Idag har Indien bara anläggningar som sätter ihop batteripack. Men det händer en hel del att få till cellproduktion i landet. Produktion av Li-jonceller motsvarande 120 GWh år 2023 verkar täcka Indiens behov. Idag importeras alla celler och 2017 importerades celler motsvarande 150 MUSD [1].

OmEV har tittat närmare på vad som händer i Indien kring produktion av Li-jonceller.

En växande marknad och behov av inhemsk produktion

Indiska regeringen har ambitionen att det ska byggas åtminstone fyra fabriker med en produktionskapacitet på vardera 10 GWh för produktion av battericeller [2]. Tanken är att staten under de kommande två-tre åren satsar motsvarande 4 miljarder USD för att attrahera globala spelare och olika regioner får ’tävla’ om dessa pengar. Cellproduktion planeras starta 2030, senast, och cellerna användas i elfordon så väl som i stationära anläggningar.

Bland de utländska aktörer som vill vara med att investera runt 7 miljarder USD och sedan dela på den växande indiska batterimarknaden finns företag som BYD, CATL och Tesla [3].

Programmet syftar till att bygga upp åtminstone fyra Gigafactory i Indien och leds av den statliga tankesmedjan NITI Aayog (som vi skrev om tidigare i veckan). Syftet är att säkerställa tillgång på Li-jonceller för olika aktörer i Indien. NITI Aayog har räknat på att Indien skulle behöva sex cellfabriker med en kapacitet på vardera 10 GWh till 2025 och tolv stycken till 2030 [2]. Dock finns även i deras analyser att det kan behövas uppåt elva sådana anläggningar 2025 och 24 stycken 2030 [3].

Vidare har analytiker vid Ken Research räknat på att marknaden för Li-jonceller i Indien förväntas öka med 36,3 % per år i termer av försäljningsvolym från 2019 till 2023. Och man tror att marknadsutvecklingen kommer drivas av att nya företag som dyker upp [4].

Statliga bolag satsar i batteriproduktion

I januari presenterades ett delvis statsägt konsortium: LiBCOIN. Konsortiet består av Magnis Energy, Duggal Family Trust och Charge CCCV(C4V) [5] och man planerar att bygga den första Gigafactory i Indien med en planerad produktion på 1 GWh/år, men rampa upp till 30 GWh/år, och detta tillsammans med statsägda Bharat Heavy Electricals, ett företag som är specialiserat på komponenter till kraftindustrin. Dock har staten meddelat att ytterligare tre liknande projekt planeras i Indien [6].

Fler initiativ av indiska bly-syratillverkare

Men det är fler initiativ på gång. Exide Industries, som är Indiens största tillverkare av batterier (bly-syrabatterier) skapade ifjol ett JV med schweiziska Leclanché för att tillverka Li-jonceller, men även moduler och pack, till elfordon och stationära anläggningar i Indien [7]. Fordonssegmenten man fokuserar på är elbussar och e-rickshaws. Packtillverkningen bör vara igång och cellproduktionen väntas starta vid halvårsskiftet nästa år. Satsningen är intressant för båda parter: Lechlanché bygger en Gigafactory i en mycket expansiv marknad och Exide tar steget in i Li-jonteknologin.

Även Indiens näst största tillverkare av bly-syrabatterier Amara Raja Batteries – vill inte vara sämre de och har byggt en sammansättningsanläggning för batteripack med en kapacitet på 100 MWh per år. Dock är det än så länge importerade celler man använder sig av. Man vill vara med och dela på marknaden för batteripack till elfordon i Indien, en marknad som förväntas växa till 300 miljarder USD år 2030. 100 MWh assembly plant [8].

Tata är givetvis med i leken

Precis som när det kommer till fordon är Tata-koncernen även inblandade i Li-jonutvecklingen. Tata Chemicals och Indian Space Research Organisation (ISRO) har börjat samarbeta. Tata Chemicals ska tillverka material och Li-jonceller baserat på ISRO’s Li-jonteknologi [9].

Tata är en av tio aktörer som ISRO tänker licensiera ut sin teknologi till [10]. ISRO använder Li-jonceller som kraftkälla på sina satelliter. Nu vill man ta teknologin till fordon då man sett att cellerna är tillförlitliga och har en lång livslängd. Teknologin bygger på samma kemikoncept (NCA) som även Panasonic och Tesla använder [11].

Men Tata-koncernen är aktiv på flera fronter inom Li-jonbatterier. Under våren startade man ett JV med kinesiska Guoxuan för att sätta samman batteripack i Indien [12]. Tata har sagt att de kommer investera motsvarande 40 miljarder USD (Rs 4,000 crore) för att sätta upp en produktionsanläggning i Dholera i västra Indien med en årlig produktion på 10 GWh [13]. En av anledningar till valet av plats för anläggningen är tillgång på stabil och billig elektricitet.

Tata Chemicals spelar även en viktig roll när det kommer till återvinning av Li-jonbatterier. I sin anläggning nära Mumbai har man i en pilotanläggning lyckats återvinna 500 tons av uttjänta Li-jonbatterier [14].

Första anläggningen för produktion av Li-jonceller är redan på gång och fler utländska aktörer är med på tåget

Men Indiens första produktionsanläggning av Li-jonceller är redan på gång genom ett JV mellan Toshiba, Denso och Suzuki Motor: TDS Lithium-ion Battery Gujarat [15]. Initialt kommer man producera sex miljoner celler per år med start nästa år [16]. Anläggningen ska primärt förse Suzuki Motor med batterier och man har hittills investerat 180 MUSD i anläggningen. Suzukis indiska dotterbolag Maruti Suzuki India är Indiens största tillverkare av personbilar. Man hoppas kunna ta del av medlen som finns inom FAME II (vilket vi skrev om tidigare i veckan) med att 50 % av produkten är lokalt producerad.

Franska SAFT har haft ett indiskt JV Amco där man nu köper upp hela bolaget [17]. Syftet är att skapa SAFT India för att leverera celler till den indiska marknaden. Panasonic utreder om de kan sätta upp anläggning för att sätta samman batteripack i Indien. Initialt skulle det vara för två- och trehjuliga motorfordon [18]. Brittiska MG lanserar inom kort sin elektriska SUV i Indien och företaget funderar på att inom två år ha en sammansättningsfabrik för batteripack i Indien. Bilen kommer tillverkas i Indien, men batterierna kommer från kinesiska SAIC CATL Power Battery System – ett JV mellan MG’s moderbolag SAIC Motor och celltillverkaren CATL [19].

[1] länk

[2] länk

[3] länk

[4] länk

[5] länk

[6] länk

[7] länk

[8] länk

[9] länk

[10] länk

[11] länk

[12] länk

[13] länk

[14] länk

[15] länk

[16] länk

[17] länk

[18] länk

[19] länk