Megafactories: 3 blir 91 på 13 år…
Hur man än vänder det så kommer behovet av Li-jonbatterier att fortsätta att öka. Bloomberg New Energy Finance tror att behovet kommer öka med en faktor tio mellan 2018 och 2030 då elbilsförsäljningen (red.anm: både BEV och PHEV) kommer öka från ca 2 % av nybilsförsäljningen till 25-35 % år 2030 [1]. Även antalet megafabriker, eller Gigafactories, ökar ständigt. Benchmark Minerals har räknat till 91 stycken till 2028 (driftstagna, under byggnation och planerade). Vid årets början 2015 fanns det tre… [2].
Idag finns det drygt en handfull celleverantörer som alla producerar majoriteten av alla Li-jonceller i världen. Idag tittar vi lite närmare på fem av dem: LG Chem, CATL, BYD, Panasonic och Tesla. Tillsammans tillverkade de ifjol ca 160 GWh [3].
LG Chem producerar mest till flest
Koreanska LG Chem är världsetta i termer av kapacitet [12]. De levererar i stort sett till alla: Volkswagen, GM, Ford, Geely/Volvo, Renault, Nissan, Hyundai, Kia, etc. Nu har de en produktionskapacitet på ca. 50 GWh och planerar att expandera till 110 GWh till slutet av 2020. Men för att möta framtida behov så behöver de antagligen axpandera till 170 GWh till 2024. Förutom Korea så har LG Chem produktionsanläggningar i Kina, Polen och USA. Expansionsplaner finns för alla länderna.
Då andra celltillverkare varit fullt upptagna med att komma ur startblocken och börja leverera celler till EVs har LG Chem kunnat agera för att säkerställa tillgången på råmaterial. Några exempel är att man under förra året säkerställde katodmaterial genom att skapa ett JV med Zhejiang Huayou Cobalt för att tillverka åtminstone 40.000 ton per år, men troligtvis upp till 100.000 ton [4]. Senare under 2018 säkerställde man fleråriga leveransavtal av litiumhydroxid med Nemaska Lithium [5] och Ganfeng Lithium [6]. För att säkra tillgång på grafit till anoden har LG Chem investerat i koreanska GS E&C och har även ägande i nickelsulfattillverkaren Chemco. Även kobolttillgångar i Australien finns i investeringsportföljen.
Trots alla leveransavtal till i stort sett de flesta OEM:er (dock ej kinesiska) har LG Chem rapporterat om vikande finanser. Under första halvan av 2019 var vinsten drygt 15 % lägre än året innan. Man förklarar detta med vikande efeterfrågan (från GM?) och högre råmaterialkostnader [7].
CATL: Kinas etta och världens tvåa, än så länge…
Det kanske inte dröjer allt för länge innan CATL är världens största tillverkare av Li-jonceller till elfordon. Expansionen har varit enorm. Vi skrev om företaget så sent som i maj i år. På likande sätt som LG Chem har CATL leveransavtal med de flesta: Volvo, Daimler, Volksvagen, Toyota, Honda, Nissan, osv och en hel mängd kinesiska fordonstillverkare. I Kina har CATL en extra strak ställning då inga utländska celltillverkare funnits med på listan över godkända leverantörer för att få subventionen. Nu verkar listan vara skrotad [8]. Förutom i Kina bygger CATL en enorm produktionsanläggning i tyska Erfurt, vilken man nyligen beslutade att ytterligare bygga ut [9].
Trean BYD – från celler till bussar och bilar
Många anser att det är komplicerat att tillverka fordon, men att tillverka celler är heller ingen enkel match. BYD gör både och… De startade som en celltillverkare och som nu är en av de främsta att leverera elbussar. Många städer världen över köper bussar från BYD. Nyligen fick BYD en av sina största ordrar (55 bussar) från Norge [10]. Toyota och BYD ska samarbeta kring EVs för den kinsesiska marknaden [11].
Produktionskapaciteten är ca 25 GWh och under 2018 tillverkade man ca 12,2 GWh [12,13]. Det bör noteras att 2015 tillverkade man bara 3,5 GWh [13].
Panasonic och Tesla
Så länge det rör sig om NiMH-batterier är Panasonic top of the line. Men när det kommer till Li-jon har man halkat ner till världens fjärde största tillverkare. Förutom till Tesla så levererar Panasonic även till BMW och Toyota. Om man klumpar ihop Tesla och Panasonic har de en produktionskapacitet kring 60 GWh [12] och de har ett JV kring Teslas Gigafactory 1 i USA. Tesla har fler fabriker på gång. I Gigafactory 3 i Kina tillverkas både batterier och bilar [14], även om man än verkar förlita sig på celler från LG Chem för den kinesiska marknaden [15]. Tesla spanar även på produktionsanläggning i Europa, troligtvis i Tyskland [16].
Egna kommentarer
De tillverkare vi tagit upp idag står för den absoluta majoriteten av alla Li-jonceller som tillverkas till elfordon. De som hamnar precis utanför ’de fem’ är bland annat Samsung och SK Innovation, och en rad kinesiska tillverkare. Vi har listat företagen utifrån produktionskapacitet. Det finns andra sätt att skära kakan: antal leveranssavtal, kvalitet/produktionsutbyte, omsättning, aktiekurs, osv. Vem man ska satsa på är svårt då alla har olika produktionsprocesser, råmaterial, cellegenskaper och -format. Allt beror på hur du vill designa ditt fordon. Det är ingen cell som passar till alla typer av användning.
Hur listan kommer se ut om några år är intressant. Med fallande priser blir det än viktigare att skruva på marginalerna och säkerställa råmaterialtillgångar. En annan risk är överkapacitet i produktionsanläggningarna. Just nu är det en brist, men är det råmaterial, celler eller batteripack som är flaskhalsen?
Efter utvecklingen av elbilsförsäljningen är kanske den största risken för celleverantörerna att OEM:erna investerar eller skapar JV för cellproduktion. Vad händer den dagen då fler gör som Tesla och tillverkar sina egna celler? För mig är det en självklar utveckling.
Kommer 91 planerade megafactories bli verklighet 2028?
Referenser
[1] Electric Vehicle Outlook 2019. länk
[2] The Rise of the EV Battery Megafactories. länk
[3] A Look at the top 5 lithium-ion battery manufacturers in 2019 länk
[4] Lithium: LG Chem locks-in more raw material to meet future battery demand. länk
[5] Nemaska Lithium signs lithium hydroxide offtake deal with LG Chem. länk
[6] LG secures three years of Ganfeng lithium supply. länk
[7] LG Chem Q2 OP down 2.9% qtr, 62% on year on higher costs, slowdown. länk
[8] China scraps list of recommended auto battery suppliers: ministry. länk
[9] CATL starts buildning battery plant in Germany länk
[10] BYD scores major eBus fleet order with Vy Buss in Norway länk
[11] Toyota speeds up electric vehicle schedule as demand heats up länk
[12] Who is winning the global lithium ion battery arms race? länk
[13] Mark Lu, ISTI/ITRI Analysis Taiwan, presentation vid aabc Europe, januari 2019.
[14] Elon Musk Set Up His Shanghai Gigafactory in Record Time länk
[15] Tesla in advanced talks with LG Chem on battery supply in China länk
[16] Tesla Nears Finalizing Gigafactory 4 Location in Northwest Germany länk