Kina är världens största marknad för laddbara bilar. Kinesiska elbilstillverkare har också tagit steget ut på världens börser och marknader. Den stora inhemska efterfrågan i Kina och möjligheten att investera i ”framtidens” bilföretag har lockat många internationella investerare till de kinesiska elbilsföretagen.
Inget företag personifierar detta mer än företaget Nio. Med siktet på premiumelbilssegmentet både i Kina och globalt har Nio lyfts upp som ett av de mest teknikdrivna och intressanta av de kinesiska elbilstillverkarna. Nio är sedan september 2018 noterade på Nasdaq i New York [1].
Ett annat företag med starka kopplingar till Kina är Faraday Future med bas i Kalifornien som likt Nio och Tesla har sikte mot premiumsegmentet.
Dessa två företag likt några andra kinesiska tillverkare har nu hamnat i djupa finansiella problem, delvis beroende på förändrade förutsättningar på den kinesiska marknaden. I dagens nyhetsbrev rapporterar jag mer om dessa bekymmer. Jag har valt att främst fokusera på Nio och Faradays Future. Dessa två är intressanta för deras globala försäljningsambitioner.
Nio – Sagan som tog slut?
Nio har sedan de grundades 2014 gjort saker lite annorlunda jämfört med traditionella biltillverkare, vilket har bidragit till smeknamnet ”Kinas Tesla” [2]. Ett exempel är deras satsning på batteribytesstationer ”Power Swap” som rullades ut i Kina under år 2018/2019 [2]. Ytterligare exempel är en tidig satsning på Formula-E [3], utveckling av ett AI system för styrning av interna och externa funktioner [4], världsrekord för elbilar på Nürburgring (innan VW slog det 2019) [5]. Nio har också haft sällsynt bra kontakter med västerländska investerare, vilket inleddes redan innan börsintroduktionen 2018. 2016 bildades Nio Capital tillsammans av Nio, Sequoia Capital (tidiga investerare i t ex Apple och Google) och Hillhouse Capital. Syftet med Nio Capital är att investera i e-mobilitet, alternativ energi och startupbolag inom området [6].
Mycket pekade åt rätt håll för Nio. År 2018 såldes 11 348 bilar, vilket var fler än förväntat [7]. Att företaget hade problem började dock bli tydligt i början av 2019. Först kom nyheten att Nio hade lagt ner planen på att bygga en egen fabrik, produktionen har sedan tidigare varit utlagd på JAC Motors [8]. Dessutom hade försäljningen gått sämre än förväntat de två första månaderna 2019, vilket Nio visserligen tillskrev till externa faktorer: minskade subventioner i Kina, traditionellt låg nybilsförsäljning i januari och februari månad samt en trend av minskande nybilsförsäljning i Kina generellt [8]. I juni kom fler dåliga nyheter, Nio återkallade nästan 5000 bilar på grund av ett antal batteribränder i Kina. Alla återkallade bilar fick batteripacken utbytta, dessutom lovade Nio att betala för eventuella skador på fastigheter som bränderna har orsakat [9].
Som en följd av ovan aspekter presterade Nio ett rejält minusresultat för andra kvartalet 2019. Förlusten uppgick till 479 miljoner USD på en försäljning på 220 miljoner USD [10]. Tillgångarna i kassan uppgick till 503 miljoner USD vilket tvingande fram ett lån på 200 miljoner USD från några av ägarna [10]. Nio beskrivs nu som nära konkursmässiga av analytiker som följer bolaget då kassan kan vara endast veckor från att ta slut [11]. Nio själva har annonserat en plan för att förbättra likviditeten. 20 % av personalen kommer att avskedas och enheter som inte ligger inom kärnverksamheten kommer att säljas [12].
Det pågår nu spekulationer om den kinesiska staten kommer att gå in och rädda Nio från konkurs. En eventuell statlig inblandning skulle kunna motiveras av att Nio är symboliskt viktigt för den kinesiska elbilsindustrin. Faller Nio kan det innebära problem för andra kinesiska elbilstillverkare att söka finansiering på den globala finansmarknaden [13].
Faraday Future – Farewell Future?
Faraday Future (FF) grundades 2014 i Los Angeles, Kalifornien. En av initiativtagarna och största ägare är den kinesiska elektronikmiljardären Jia Yueting [16]. Även om FF huvudkontor är i USA så finns tydliga kopplingar till Kina. Ambitionsnivån var satt extremt högt, att väva samman elektrifieringen av Tesla, användarupplevelsen av Apple, datahanteringen av Google och den delade mobiliteten av Uber [14]. Allt detta skulle kombineras i den exklusiva modellen FF91. Utvecklingscenter öppnades i Silicon Valley och i Kina. Prospektering inleddes för en fabrik i Las Vegas, en investering som skulle landa på runt 1 miljard USD om den färdigställdes [15].
FF har brottats med ekonomiska problem sedan åtminstone 2017, då FF räddades från en finansiell kollaps av det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande [17]. Evergrande lovade att investera 2 miljarder USD men affären föll samman i slutet av 2018 [17]. Även om ett samriskföretag för försäljning av FF har skapats tillsammans med ett kinesiskt spelföretag under 2019 så befinner sig FF nu i en utmanande finansiell situation. En ny VD har tillsatts med erfarenheter från BMW och kinesiska Byton och nya ambitiösa framtidsplaner har annonserats. Nu återstår det att se om det blir Faraday Future eller Farewell Future…
Egen kommentar
Bilindustrin är notoriskt svårt att bryta sig in i, vilket inte minst Teslas berg och dalbana sedan dess grundande visar. Det räcker inte med finansiellt kapital, det måste även finnas kunnande kring bilbyggande, försäljning och alla de andra aspekterna som berör bilar (säkerhetstestning etc.).
De kinesiska elbilstillverkarna har länge befunnit sig i en alternativ verklighet. En verklighet där den kinesiska staten har medverkat både till en skyddad och växande marknad. Det har också funnit god tillgång till kapital, även för icke-beprövade företag som Nio som har rest över 4 miljarder USD. Flera faktorer verkar dock ha omformat denna verklighet. Kina har öppnat upp för andra elbilstillverkare (Tesla bygger fabrik i Kina), minskade subventionerna för laddbara fordon i Kina och vi ser en avmattning på den globala bilmarknaden. Alla dessa makrofaktorer har säkerligen en påverkan på varför bolag som Nio och Faraday Future befinner sig i en prekär finansiell situation, det är t ex svårare att resa nytt kapital. Det är dock inte hela bilden, varken Nio eller Fareday Future verkar ha varit särskilt välskötta bolag. Både tekniska och marknadsmisstag har begåtts.
Facit är ännu inte skrivet, det är mycket möjligt att både Nio och Faraday Future överlever sina kriser. Det kommer i vilket fall som helst vara fortsatt intressant att följa dessa och andra till kinesiskt kopplade elbilsbolag framöver.
Källor
[2] Teslarati https://www.teslarati.com/nio-battery-swapping-station-power-swap/
[3] Nio https://www.nio.com/formulae/
[4] Nio AI https://vimeo.com/249662466
[5] The Verge https://www.theverge.com/2019/6/3/18650494/volkswagen-electric-vehicle-record-nurburgring-nio
[6] Nio Capital http://www.niocapital.com/en/about-us/
[7] Nio Finacial report https://ir.nio.com/news-events/news-releases/news-release-details/nio-inc-reports-unaudited-fourth-quarter-and-full
[8] The Verge https://www.theverge.com/2019/3/5/18252244/nio-ev-startup-factory-shanghai-cancelled-jac-motors
[9] The Verge https://www.theverge.com/2019/6/27/18761067/nio-es8-electric-suv-recall-battery-fires-china
[10] The Verge https://www.theverge.com/2019/9/24/20881882/nio-q2-loss-layoffs-financial-trouble-restructuring-spinoff
[11] Bloomberg https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-26/nio-troubles-mount-as-analysts-flag-weak-sales-dwindling-cash
[12] Financial Times https://www.ft.com/content/bb9704f0-deb6-11e9-9743-db5a370481bc
[13] The Motley Fool https://www.fool.com/investing/2019/09/30/why-shares-of-chinese-tesla-rival-nio-are-crashing.aspx
[14] The Guardian https://www.theguardian.com/technology/2016/apr/20/faraday-futures-owner-rival-electric-car-startup-atieva-jia-yueting
[15] The Verge https://www.theverge.com/2019/3/20/18269081/faraday-future-sold-headquarters-la-leasing-ev-electric-car
[16] SlashGear https://www.slashgear.com/faraday-future-has-a-big-plan-and-a-big-problem-roadmap-ceo-interview-20592308/
[17] The Verge https://www.theverge.com/2019/3/20/18269081/faraday-future-sold-headquarters-la-leasing-ev-electric-car