Bilreklam med fokus på elbilar

Creative commons license

En köpare av en bil har både emotionella och rationella skäl för sitt val. Emotionella skäl kan t ex vara ett bilen kommer från ett varumärke som köparen vill bli förknippad med.

Bilreklam har ofta syftet att ge en bil emotionella värden, som frihet, skönhet eller egentid. Reklamen ska också påminna om att ett specifikt varumärke finns, men också informera om väl utvalda egenskaper som matar det rationella valet.

Det är lätt att tänka att reklam är annonser i tidningar eller på tv. Reklam är dock mer mycket än annonser. I Sverige var reklaminvesteringarna för alla sorters produkter, varumärken och tjänster 82 miljarder. Reklamen i tidskrifter och tidningar var endast ca sex miljarder och även tv-reklamen var sex miljarder [1]. Givetvis är internet den stora kanalen att nå ut numera. 22 miljarder går via internet för att synas på alla sidor vi tittar på. Reklamen har också verktyg som t ex sponsring, mässor, betala influencers, eventmarknadsföring och så mycket mer [1].

Bilar är ett stort köp för de flesta hushållen. Deras ekonomi ger begränsningar, men bilen lär ett tag ha stort symbolvärde vilka vi är för oss själva och andra.

Bilreklam kostar. Kampanjerna är väl uttänkta. De innehåller därför mycket information om vad bilmärkena vill att vi ska se just nu.

Bilreklamen ökar i Sverige. En uppskattning är att bilföretagen lägger mer än 3 miljarder per år på reklam i Sverige [2].

Ett rationellt bilföretag vill att köparna ska se de bilmodeller, som faktiskt går att köpa just nu. Recharge gjorde t ex en granskning av bilannonser i Dagens Nyheter. Endast 5 av 388 bilannonser handlade om laddbara bilar [3].

Det finns också olika strategier kring reklam. T ex Tesla är kända för att inte betala för annonser i tv, tidningar och internet [4]. De har dock reklam via andra kanaler som eventmarknadsföring, butiker på centrala platser och med skicklig mediastrategi bli omskrivna [2].

Globalt kostar bilreklam omkring 35 miljarder USD/år i de länder som står för ca 75% av bilmarknaden i världen. För bilreklam är tv-filmer den stora kanalen fortfarande. Mer än 50% av reklampengarna till bilar går till tv-reklam [5].

Därför är det extra intressant att undersöka vad bilföretagen gör för tv-reklam för laddbara bilar numera.

Dagens nyhetsbrev blir en sammanställning av några nyligen visade reklamfilmer av laddbara bilar.

Det har jag gjort innan. 2011 gjorde en jag sammanställning av vilka filmer om elbilar som blev visade då.

Har också en gång skrivit om vilken reklam som blev använd i början 1900-talet. Slutsatsen var att många argument är väldigt lika.

Urval av Elbilsreklam-filmer

Jaguar I-PACE | Electrical Storm, länk (film, 30 sekunder)
Skådespelerska Eva Green lämnar ett hotell med sitt husdjur, som är en jaguar. Vädret är hemskt och blixtar slår ner. Receptionisten säger “Terrible Night”. Eva ler och säger “Inget att vara rädd för. Det är bara elektricitet”. Hon går ut på gatan och sen ser vi en Jaguar I-PACE glida förbi. Eva Green är känd från tv-serien Penny Dreadful, som är en skräckserie om monster och elände.

Audi e-tron Campaign: Electric has gone Audi, länk (1 min)
Audi berättar att de inte var först med elbilen. Men de har gjort något radikalt. De har injicerat elbilen med Audis DNA. De har gjort elbilen Audi.

New Nissan LEAF 2018 commercial ”SIMPLY AMAZING”, länk (1 min)
Nissan berättar knappt att LEAF är en elbil utan berättar om alla andra egenskaper, som gör att bilen är fylld med innovationer. Bilen kör runt i en tom storstad. Föraren och passagerarna är leende 20-30-åringar. 

The silent Renault ZOE TV commercial, länk (1 min)
Hunden väntar på sin ägare. Varje gång en bil stannar till hoppar den upp och viftar på svansen, men ingen ägare kommer. Till slut kommer ägaren i en Renault ZOE, men hunden hör den inte och ligger kvar. Renault ber om ursäkt till alla hundar för att de bestämt sig för att förändra världen.

Rein – Electric – A Remake of Leila K’s Hit Song, VW, länk
Artisten Rein tolkar Leila Ks klassiker ”Electric” för Volkswagens elbilar. Tillsammans med elektroartisten Rein spelade VW in en musikvideo gjord med kraften av batteriet i en e-Golf. De nya batterierna räcker till mycket mer.

The all-electric BMW i3 – Official Launch Video, länk (1:32)
Feel-good musik, framgångsrik barnfamilj som har mycket att göra, hela tiden bilder på kopplingen telefon och bil, samt bilder på detaljer i inredningen. Den är gjord 2013, men tycker fortfarande att den är intressant. 

Livet i en Mitsubishi OUTLANDER PLUG-IN HYBRID med Renata Chlumska: Vardagslivet (länk, 2 min)
Mitsubishi har ett samarbete med Renata Chlumska, som är en äventyrerska. Hon berättar om sitt liv och det är underförstått att laddhybriden möjliggör vad hon vill kunna göra. Reklamkampanjen är beskriven här. 

All-New Hyundai Kona Electric – You drive it. You electrify it. länk
Det är morgon. Någon tar bort laddningskabeln. Bilen är full av 30-åringar som lämnar staden och kommer ut i skogen. Bilen har så bra räckvidd och vi kan lämna staden och göra långa utflykter. Du “electrify it”. 

”Drift Mode” Margot Robbie, länk (2 minuter)
Nissan bygger varumärke och förväntan. En av världens mest kända skådespelerskor Margot Robbie kör elbil i ett nattrace i Monaco. Margot James Bond-kör med skratt och glädje.

PORSCHE TAYCAN commercial, länk
Porsche försöker berätta vad Porsche är genom att säga att det är något som inte går att beskriva. Och nu kommer en Porsche som en elbil, men den kommer fortfarande ha det som inte går att beskriva.

Egna kommentar
Imorgon kommer ni få en poddintervju med några reklambyråer, som berättar mer om bilreklam. Det ger en mycket bättre analys än vad jag kan göra om reklam.

Jag tycker dock att de nya filmerna ger insikter. Speciellt är jag nyfiken på det som Porsche och Audi försöker göra. De säger att vi är ett bilmärke med historia och emotionella värden. Nu kommer elbilen, men ni kan ta med era känslor för oss genom teknikskiftet. 

En del tror att bilar enbart köps baserat på kronor per prestanda. Jag är inte en av dom. Bilmärken och modeller är fortfarande känslor och livsstilsval. De som vill gissa försäljning av elbilar bör också fundera på vilka emotionella värden som elbilar kommer fyllas med.

Tesla har givetvis fyllt elbilen med många emotionella värden, som t ex det nya, det snabbaste, de som tänker nytt och om du är med så är du en föregångare. Det spelar roll.

Referenser 

[1] Reklaminvestering 2018. IRM:s Årsrapport – Svensk Reklammarknad 2018. länk 

[2] Vi granskar biljättarnas reklamfest – omsätter miljardbelopp. Auto Motor & Sport. 2019. länk 

[3] Bilannonsernas usla resultat: 388 bilar – men bara 5 eldrivna. Recharge. 2019. länk 

[4] Tesla Spends Zero On Ads. Here’s Where BMW, Toyota, Ford, and Porsche Spend Digital Ad Dollars. Forbes. länk 

[5] Automotive Adspend Forecasts. Zenith Media. 2019. länk (pdf

[6] Content Analysis of Unique Auto Ads in the United States. Consumer Reports. 2018. länk (pdf)