Arkiv / Teknik

Batterinyheter: Vad har hänt i år?

Creative commons license

Det är en strid ström av nyheter som rör batterier. Allt från nya landvinningar kring nya kemier, start-uppföretag som gjort genombrott eller stora företag som bryter mark för storskalig produktion. Vissa nyheter är förhållandevis små, men är viktiga i ett större sammanhang.

Vi inom omEV har tänkt att regelbundet ge er en sammanställning av de nyheter som vi tycker är viktigast. Vi tror att varannan månad kan vara ett lämpligt intervall. Tyvärr är nyheter en färskvara, men vissa nyheter blir inte en nyhet förrän det sätts i ett sammanhang.

Nya forskningsrön

Att rapportera om alla forskningsframsteg är varken lätt eller många gånger meningsfullt. Det är lätt att det blir en ’hajp’. Vi har valt ut några som fått mer genomslag i nyhetsflödet.

Ett stort projekt att definiera upp framtida batteriforskning i Europa kickade igång med en heldag i Uppsala i slutet av mars. Projektet ska ligga till grund för att skapa ett flaggskepp inom EU: Battery2030+ och leds av professor Kristina Edström i Uppsala. Om du inte än skrivit upp ditt stöd för projektet kan du göra det. På hemsidan finns även projektets Manifesto och en roadmap. Värt att läsa.

Anoder till Li-jonceller med ökat kiselinnehåll är en ständigt återkommande nyhet. länk

NMC-baserade Li-jonceller är vanligast i PHEVs och BEVs. Ny förståelse kring hur NMC-cellerna degraderar har nyligen publicerats. länk

Circular Energy Storage har på uppdrag av Energimyndigheten sammanställt forskningsläget kring återvining och återanvändning. Rapporten går att ladda ner här

Franska och tyska satsningar

Att ha storskalig celltillverkning på tysk mark är något som Tyskland jobbar hårt för. Och då inte bara etablering av utländska aktörer. En drygt handfull olika konsortium vill etablera cellproduktion i Tyskland.

Six Consortia want to build battery cells in Germany länk

Germany: battery cell manufacturing incoming länk

Germany calls for partners for battery cell production länk

Även Frankrike satsar 700 miljoner Euro på forskning och produktion. länk

Tyskland och Frankrike slår ihop sina påsar kring cellproduktion och tros även bjuda in övriga EU. länk . länk

Franska batteritillverkaren SAFT (som ägs av Total) skapar JV i Kina. länk

Fordonstillverkarna – några aspekter värda att lyfta

Tesla har köpt Maxwell, en tillverkare av superkondensatorer. Ett köp som precis blivit klart. länk

Många spekulationer hörs kring att Tesla köper upp superkondensatorteknik. Är det för att använda superkondensatorer i bilarna eller snabbladdarna? Att bygga kombinerade batteripack med både superkondensatorer och Li-jonbatterier? Eller är det att komma åt elektrodteknologi för att skapa Li-jonbatterier som klarar högre strömmar? Listan kan lätt göras lång. länk ,  länk och länk

Tesla verkar även förhandla med CATL för att få tillgång till celler för den kinesiska marknaden. Eller hur ligger det till? Tyska nyhetsbrevet electrive reder ut. Fortsättning följer nog under året. länk

Nissan har som bekant ökat på energin i batteriet till Leaf till 62 kWh från tidigare 40 kWh. Packet har fortfarande 96 celler i serie. Det nya packet har tre parallella strängar istället för två (totalt 288 celler). Man har lyckats reducera outnyttjad volym och ökat på höjden av modulerna. länk länk

Mer nyheter om Nissan och deras försäljning av batteriverksamheten. Nu verkar det (ännu en gång?) vara klart med försäljningen. Köpare är kinesiska energibolaget Envision. Huvudkontoret och R&D kommer vara kvar i Japan. länk

VW vill göra egna celler i egen Gigafactory. Om planerna realiseras kommer LG Chem att strypa leverans av celler omgående. länk

Men VW startar även återvinningsprogram. länk

Toyota och Panasonic utvecklar nästa generations celler i ett nytt JV som ska starta nästa år. Fokus är prismatiska Li-jonceller, solid-state och avancerade pack. länk

Liknande samarbete sker i Kina där FAW och CATL skapar ett JV. länk

Asien tar nya steg

Den asiatiska dominansen fortsätter men nya fabriker, optimerade celler och utökade samarbeten. Dock ser det mindre ljust ut för koreanska bolag.

Första massproducerade Li-joncellen med över 300 Wh/kg har tillverkats av CATL. länk

BYD utökar sin verksamhet med en ny 20 GWh-fabrik i Kina. länk

SK Innovation ämnar utöka sin cellproduktion i Ungern med ytterligare en fabrik. länk

Och SK Innovation öppnar även sin första cellfabrik i USA. länk

CATL vill även de utöka cellproduktionen vid sin anläggning i Tyskland. länk

Dock minskar andelen koreanska celler på den globala elbilsmarknaden. länk

Däremot är koreanska batteriingenjörer mycket eftertraktade av svenska, tyska och indiska företag. länk

I anslutning till de asiatiska satsningarna i Europa startar nu brittiska Johnson Matthey produktion av katodmaterial till Li-jonbatterier. länk

Satsningar i Norge

Norge vill inte vara sämre än Sverige – det ryktas om en Gigafactory i Mo i Rana.  länk

En sektor som är stor i Norge är den marina sektorn. Många gånger skiljer inte kravbilden mot tunga vägfordon. Siemens startar nu verksamhet i Norge för batterier till marina applikationer. länk

Citat

Anderman är orolig för att EV-försäljningen inte tar fart trots att han ser sjunkande batteripriser. länk