Inriktningsbeslut för elbussar i Region Stockholm
Trafiknämnden i Region Stockholm har godkänt trafikförvaltningens elbussutredning. Med denna utredning tar trafikförvaltningen ytterligare ett steg mot att ha en busstrafik helt utan lokala utsläpp [1].
Ni kan läsa hela elbussutredningen här. Utredningen har pågått
under 2017 och 2018 med deltagande från alla avdelningar inom trafikförvaltningen och i samverkan med Lidingö stad och Stockholm stad.
Region Stockholm väljer att lyfta fram följande med beslutet:
“Elbussatsningen i Stockholm bygger på att arbeta med befintlig infrastruktur så långt som möjligt genom att satsa på depåladdning.
Det är tydligt att det är stadsbussar i regionens tätorter som kommer att ha störst potential att elektrifieras med dagens elbussteknik.
Genom ökad dialog och samverkan med andra parter som påverkar bussystemet är detta möjligt.”
[1] Fler eldrivna bussar i framtidens Region Stockholm. 20 feb 2019.Trafikförvaltningen. länk
[2] Utredningsstudie: Övergång till eldriven busstrafik i Stockholms län. Trafikförvaltningen. 2019 24 januari. länk (pdf, själva utredningen börjar på sidan 20 av 249)129 sidor lång utredning.
Nobina och Scania samarbetar om fullstora, självkörande bussar
Nobina och Scania ska testa självkörande och eldrivna bussar i Barkabystaden [3,4].
[3] Nobina och Scania samarbetar om fullstora, självkörande bussar. Bussmagasinet. 20 februari 2019.
länk
[4] FÖRSÖK MED AUTONOMA BUSSAR INLEDS I BARKARBY. Scania pressrelease. 2019 feb. länk
Västtrafik och elbussar
Hållbarhetschefen Hanna Björk berättar för Energivärlden om Västtrafiks planer[5]:
- “All tätortstrafik beräknas vara elektrifierad senast 2030.
- I Göteborg har de sedan en tid elbussar på flera ställen, och planerar från och med i oktober 2019 att trafikera en hel linje med elbuss.
- I Uddevalla kommer en linje med fyra tolvmetersbussar att drivas elektriskt från och med juni 2019
- I Borås räknar de med att ha en linje trafikerad med tio elbussar och ledbussar på 18 meter”:
[5] Elbusspremie hjälper Västtrafik att nå miljömål. Energivärlden. 14 feb 2019. länk
80 Elbussar i Bergen
Norska myndigheten Enova gav 36 miljoner i stöd till elbussar i Bergen förra veckan.
Städet kommer användas till att medfinasiera cirka 80 elbussar. Bussarna ska vara i trafik i december nästa år [6].
[6] Norsk storsatsning på elbussar. Bussmagasinet. 22 feb 2019. länk
Stöd 263 elbussar i Storbritannien
Den brittiska regeringen har beviljat stöd till inköp av 263 elbussar varav 20 är bränslecellsbussar [7].
[7] Brittiskt stöd till satsning på 263 elbussar. Bussmagasinet. 8 feb 2019. länk
Imorgon röstar miljökommitten i EU-parlamentet om Clean Vehicle Directive
Clean Vehicle Direktivet ska uppdateras. Direktivet ställer krav på krav på offentlig sektors upphandling av noll- eller lågemissionsfordon, för inköp, hyra, leasing samt för kontraktsuppdrag.
EU:s trialogförhandling om Clean Vehicle Direktivet blev klart i början av februari [8].
Imorgon ska The Committee on Environment, Public Health and Food Safety i EU-parlamentet rösta om kompromissen om Clean Vehicle Direktivet. De ska för övrigt rösta om CO2 kraven för tunga fordon också. Handlingar inför mötet finns här.
Clean Vehicle Direktivet kommer ställa krav på att en andel av de inköpta fordon ska vara Clean och en del ska vara Zero-emission.
Clean är max 50 g CO2/km (från avgasröret) för personbilar fram till 2025 och efter 2025 får de max släppa ut 0 gCO2/km (avgasrör).
Clean för tunga fordon är de som använder bränslen enligt direktiv 2014/94/EU och artikel 2(1). Det innebär el, vätgas, naturgas/biogas och biodrivmedel som uppfyller en del krav [11].
Zero-emission för tunga fordon är att fordonet ej har en förbränningsmotor eller har en förbränningsmotor, men släpper ut mindre än 1 gCO2/kWh.
Olika länder har olika krav för olika fordonstyper.
Sverige har krav på:
Personbilar: 38,5% av personbilar måste vara Clean 2025 och 2030.
Tunga lastbilar: 10% fram till 2025; 15% efter 2026 till 2030.
Bussar: 45% clean fram till 2025 och 65% 2026 till 2030.
För bussar (de har räknat bort långfärdsbussar) så måste åtminstone hälften av de upphandlade bussarna som är CLEAN också vara Zero-emission. Om jag tolkar det rätt så måste alltså ca 22,5% av alla upphandlade bussarna vara zero-emission fram till 2025 och under perioden 2026 till 2030 måste de vara 32,5% zero-emission.
Jag kan ha missuppfattat direktivet. Det står väldigt kortfattat om det.