Snö, storm och ett silver till Anna Sween-Larson. Men ändå ett grönt alpin-VM har nyligen avslutats.
Åre och Svenska Skidförbundet har ambitioner om ett göra alpina arrangemang gröna.
Tre av Åres stolliftar drivs av solkraft och förbundets målsättning är tydlig: reducera CO2-utsläppen med 25 procent i och med årets VM i Åre och med totalt 50 procent till 2020. En stor utmaning när tyngdpunkten ligger på transporter och mat. De direkta CO2-utsläppen från VM i Åre beräknas bli 5 000 ton. Genom att bland annat klimatkompensera de direkta utsläppen från evenemanget och olika energismarta lösningar ska alpina VM i Åre kunna bli klimatneutralt. [1,2]
Åre vill även locka storpublik och hög stämning på läktarna står ju ofta norska fans för. Då måste de ju kunna ladda sina elbilar. Kan man ladda sin bil i Åre? Vad görs för att arrangera ett grönt VM i vit snö?
Vattenfall Smart Energy Partner: HVO100 och elektriska snöskotrar
Vattenfall är Smart Energy partner till VM-arrangemanget och levererade flera energilösningar för att hjälpa tävlingsorganisationen att nå målet att bli det första klimatneutrala alpina världsmästerskapet. I detta åtagande gäller det att även bidra till Svenska Skidförbundets CO2-mål. Vattenfall räknade med att två tredjedelar av alla transporter inom VM-organisationen kunde köras fossilneutralt. Alla interna transporter av mat och dryck inom organisationen var dock fossilfria genom att tidigt säkerställt tillgången på HVO100 till alla dieselbilar. Även busstransporter av deltagare och arrangörer skedde med HVO100 i tanken. [3]
Vattenfall såg även till att det fanns tio eldrivna snöskoters för olika arrangemang. Räckvidden är 40 km och användes främst för att skjutsa besökare mellan byn och VM-området. Elförbrukningen för en eldriven snöskoter är jämförbar med en elbil: 2,0 kWh per mil, eller 2 kronor per mil (räknat med 1 kr/kWh). [4]
Innan tävlingarna installerade Vattenfall även 380 kvm solpaneler på taket till Svenska Skidförbundets anläggning i anslutning till VM-backarna. Solcellerna ska kunna generera omkring 37 MWh per år. [5]
Energilager för laddning
En annan smart energilösning var ett batterilager som bl.a. användes för att ladda de elektriska snöskotrarna. Batterilagret består av åtta stycken BMW-batterier av samma typ som sitter i BMWs i3 och ryms i en ”vanlig” lastbilscontainer.
Batterilagret, som är byggt av tyska Beck, har en effekt på 240 kW och ett totalt energiinnehåll på 336 kWh. Lagret är en energibuffert som designat för att reducera effekttoppar i elnätet under laddning och ska serva fyra laddstationer (totalt åtta laddpunketer). [6]
Samarbetet mellan Vattenfall och BMW är inte nytt. Ett exempel är deras gemensamma satsning i ett batterilager i Storbritannien. Detta batterilager är något större: 500 stycken BMW i3-batterier med en total energi på 198 kWh och utgör ett lager på 22 MW. [7]
Efter VM-veckorna i Åre ska det mobila energilagret vidare upp genom Sverige till Jokkmokk för att ladda bilar till ett elbilsrally. Det finns också intresse från testbanan i Arjeplog, som testar elbilar 12 veckor om året. [8]
Drygt 40 publika laddare i Åre, samt 20 temporära
Det finns idag 42 publika laddare i Åre; både i centrum och vid olika liftar och hotell. Detta gör att Åre är den kommun som har flest laddplatser per antal personbilar. Totalt finns det idag 447 publika laddplatser i Jämtland, vilket är ungefär en tredjedel av alla publika laddplatser norr om Dalälven. [9]
I och med VM installerade till exempel Vattenfall en snabbladdare och 20 temporära laddplatser i centrala Åre. Alla var kopplade till laddnätverket InCharge och fanns tillgängliga för besökare och de 33 elbilarna som Audi har på plats för arrangörernas räkning. [10]
Även Fortum har bidragit till nya laddplatser i Åre [11].
Om du ska till Åre finns ett antal publika laddstationer längs de stora vägarna. Tesla har Superchargers i Mora, Sundsvall, Torsby och Krokom. Och under 2019 öppnar även en i Sveg.
Brist på kraftelektronik?
Under senaste tiden har det diskuterats om en eventuell brist på kraftelektronik och att det är en av orsaken till den långsamma utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Tyska nyhetsbrevet Electrive diskuterade saken lite närmare för ett tag sedan [12]. De ställde sig frågan om det verkligen var en bristvara och om så var fallet, vilken var orsaken.
Tillverkare av DC-laddningsstationer har under senaste tiden haft tajta leveranser av kraftelektronik från Asien och inköpsavdelningarna på olika företag har fått ändra strategierna och säkerställa leverans längs hela värdekedjan. Med en ökad utveckling av infotainment, autonoma fordon och elfordon har drivit på efterfrågan av just halvledare, och då särskilt de som klarar upp mot 1000 V. Leveransbristen verkar vara en kortsiktig flaskhals i utbyggnaden av laddinfrastrukturen, enlig Electrive [12].
Kostnaden med avseende på halvledare är ca 350 USD per fordon för en ”traditionell” bil. För ett elektrifierat fordon ökar kostnaden i medel till ca 450 USD per fordon och för ett autonomt fordon kan kostnaden för halvledarna vara så hög som 1000 USD per fordon. Med ökad användning av infotainment och uppkopplade fordon ökar kostnaden till med ca 100 USD per fordon. [12]
Sedan 2016 har marknaden för halvledare till fordonsindustrin ökat snabbare (ca. 5% mer) än fordonsmarknaden själv. Trots marknadsökningen var ändå gapet mellan behov och tillgång 13% under fjolåret. [12]
Egna kommentarer
Intressant att idrottsvärlden bidrar för ett bättre klimat. Det råder emellanåt snöbrist på orter där de alpina anläggningarna tidigare kunnat marknadsföra sig som ’snösäkra’. Vi kommer nog se fler och fler arrangemang som vill vara gröna. OS brukar ju promota klimatet, men det är fler som nu på allvar hakar på.
Att det skulle vara bristen på halvledare som hämmar utbyggnaden av laddinfrastrukturen var nytt. Vi i redaktionen hoppas kunna återkomma med mer information senare under året om halvledarmarknaden. Har du mer info i frågan får du gärna tipsa oss i redaktionen.
Referenser
[1] Svenska sidförbundet. Vår hållbarhetsresa. länk
[2] Åre 2019 och Vattenfall: Målet är ett klimatneutralt alpint VM
länk
[3] Colabitoil levererar HVO100 till alpina VM i Åre 2019.
länk
[4] Stor uppmärksamhet för Vattenfalls elskotrar i Åre länk
[5] Världens första klimatneutrala VM. länk
[6] Vattenfall showcases charging solution at World Ski Cup
länk
[7] Vattenfall power storage with 500 BMW i3 batteries goes live
länk
[8] Elbilsrally nästa för Vattenfalls batteri i Åre
länk
[9] Laddinfra.se. länk
[10] Åre 2019 och Vattenfall: Målet är ett klimatneutralt alpint VM
länk
[11] Samarbete mellan Fortum Charge & Drive och SkiStar leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre.
länk
[12] Power electronics for making charging points. länk