Globala trender aktörer inom publik laddinfrastruktur

Creative commons license

Fordonsindustrin och oljeindustrin har varit ett tandempar länge. Eldrivna fordons intåg har gjort att kraftindustrin har blandat sig i relationen [1].

Relationer håller på att omförhandlas. Fordonsbolag blir kraftproducenter, oljeföretag köper laddinfrastrukturbolag och kraftbolag säljer fordonsbränsle. De gör det ihop ibland och ibland konkurrerar de. För kunderna gäller det att hänga med.

Jag rekommenderar att ni lyssnar på Albert Cheungs analys av utvecklingen. Albert är chefsanalytiker för Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Han höll ett 15 minuters tal förra veckan på BNEF Summit. Ni kan se presentationen här.

Dagens nyhetsbrev är en sammanfattning av några trender av hur industrin för publik laddinfrastruktur håller på att utvecklas. Det mesta är baserat på BNEF:s analys.

Laddoperatörerna har olika ägare i olika delar av världen

Numera finns det ca 600 000 publika laddpunkter globalt.       

En spännande utveckling är att det är olika aktörer som dominerar marknaden för att driva publika laddinfrastruktur i Europa, USA och Kina.

Europa har 168 000 publika laddpunkter. 79% procent av dem drivs av bolag som kommer från/ägs av oljeindustrin/kraftindustrin [2].  

I USA finns 61 000 publika laddpunkter. 62% drivs av bolag som är nystartade bolag, som har som mål att vara laddoperatörer. De kommer inte från någon äldre industri.

Kina har 300 000 publika laddpunkter. De ägs till 53% av laddoperatörer, som har sitt ursprung i de företag som säljer laddutrustning.

Kinas publika laddinfrastruktur har gått från att vara nästan 100% statlig ägd till mycket mer privatägd

Från 2012 till 2015 ägde State Grid det mesta av den publika laddinfrastrukturen. State Grid är ägt av kinesiska staten.

Situationen är ändrad. Det privata företaget T-Good ägde mer än dubbelt så många laddpunkter som State Grid i slutet av 2018. Ett annat privat företag Star Charge har nästan lika många laddpunkter som State Grid [2].

I slutet av 2018 ägde statliga bolag endast cirka 20% av laddpunkterna i Kina [2].

Oljebolag köper laddoperatörer och plattformar för laddinfrastruktur

BP, Shell, Chevron, ExxonMobil, Eni och Total är stora oljebolag. De håller på att omförhandla vad de är för något. Några producera förnyelsebar kraft, några säljer solceller till tak, några investerar i bilpooler och de är också aktiva inom laddinfrastruktur.

Hur stor andel de satsar på de nya behöver inte vara så mycket relativt. Shell satsar t ex ungefär 4% av sina investeringar på förnyelsebart och laddinfrastruktur. 4% är dock ganska mycket om du är Shell. Det är 1 miljard USD per år [6].

Shell har nyligen köpt Greenlot, som är start-up företag som gör mjukvarulösningar för laddinfrastruktur. Shell ska använda Greenlot för sina satsningar på laddinfrastruktur i USA. Shell äger sedan tidigare  mer än 30 000 laddpunkter i Europa genom att de köpte Newmotion 2017 [7]. De köpte också start-up laddföretaget Ample för 31 miljoner USD 2018 [3].

BP investerade nyligen i PowerShare, som är ett kinesisk företag som både gör hårdvara och mjukvara för laddinfrastruktur. De gör också en plattform som kopplar ihop elbilsägaren, laddoperatören och kraftproducenten [8]. BP har också köpt brittiska laddbolaget Chargemaster, som 2018 hade 6 500 laddpunkter i Storbritannien 2018. Chargemaster gör också laddutrustning.

Franska Total har nyligen G2mobility, som är ett företag som tillhandahåller laddlösningar.

VW satsar på att lösa laddinfrastruktursbehov för sina kunder

VW har 2019 startat bolaget Elli, som ska ordna laddlösningar, intelligenta kraftavtal, laddboxar och laddstationer [10].

Elli ska kunna ordna Volkswagen Naturstrom®. VW ska genom bra avtal se till att elektriciteten är producerad på ett CO2-fritt sätt.

Elli ska kunna hjälpa kunder med laddboxar, destinationsladdning och lösningar för ett smart hem.

VW ska kunna fixa hela ekosystemet som behövs för deras kunders bekvämlighet inom laddning.

Elkontrakt ej längre kopplat till din adress i Storbritannien

Energibolagen vill utöka sin affär och även sälja sin produkt till fordonskunder.

I Storbritannien arbetar företag som Octupus Energy och Ecotricity Electric Highway Bundle med att hitta lösningar där ditt behov av el blir en prenumerationstjänst från ett företag. Det innebär att oavsett om du använder el hemma i ditt hus eller laddar din elbil någonstans så har du ett avtal med ett företag för elen.

Ni kan höra mer om det 13:30 in i presentationen från Albert Cheung.

Egna kommentarer

Roller omförhandlas och testas.

Vad är egentligen ett fordonsbolag? Tesla äger sin publika laddinfrastruktur. Fordonsbolagsägda Ionity bygger ett snabbladdarnät i Europa. Nu ska VW själva erbjuda laddlösningar för sina kunder. Vad ska egentligen ett fordonsbolag göra för att ha rätt roll i ekosystemet?

Oljebolag håller på att köpa upp de publika laddoperatörerna i Europa. De köper också plattformsbolag för laddning. De har pengarna. Hur stor roll kommer de ta?

Ingen vet vad som kommer hända. Det enda alternativet för många aktörer är nog att testa. Alla kommer inte ha råd att testa, samt de lyckade försöken från mindre aktörer kommer nog bli uppköpta.

Jag skulle vilja förstå varför det är så stor skillnad på vilka aktörer som blir laddoperatörer i olika delar av världen?

Referenser

[1] BNEF Talk: The Energy & Mobility Transitions.Bloomberg. 5 feb länk (15 min video presentation)

[2] The amount of public EV charging infrastructure is growing rapidly, but who is building it looks very different by region. Colin Mckerracher. 5 feb BNEF Summit. länk

[3] Dispelling the Myths of China’s EV Market. Bloomberg. Feb 8 2019. länk

[4] What to make of recent deals in EV Charging – 3 takeaways. Daan Wilms Van Kersbergen Investment Manager – Corporate Venturing at Eneco. 6 feb 2019.  länk(Linkedin)

[5] How the battle for EV charging is won. Daan Wilms Van Kersbergen Investment Manager – Corporate Venturing at Eneco.26 juni 2018. länk

[6] Oil companies and utilities are buying up all the electric car charging startups. Quartz. 5 feb 2019. länk

[7] Shell buys NewMotion charging network in first electric vehicle deal. Reuters. 12 okt 2017. länk

[8] BP invests in PowerShare, one of China’s leading electric vehicle charging platforms. BP. 24 jan 2019. länk

[9] BP to acquire the UK’s largest electric vehicle charging company. BP. 28 juni 2018. 
länk

[10] Volkswagen to become a power supplier. VW. 8 januari 2019. länk