Arkiv / Samhälle

EVS31 i Kobe – rapportering från invigningen för att sätta ramarna

Creative commons license

skrivet av Stefan Pettersson (RISE ICT/Viktoria)
Tyfonen Trami, nr. 24 i ordningen i år, passerar i skrivande stund Japan och svepte under natten över Kobe där EVS31 (Elecric Vehicle Symposium) äger rum, www.evs31.org/, med start söndagen den 30 september och slut 3 oktober 2018. EVS är världens största elfordons- och utställningskonferens som kommer återkommande med 1–2 års mellanrum. Tyfonen sätter förstås sin prägel på årets konferens i form av inställda Ride & Drive provturer av nya elektrifierade fordon under söndagen och talare som inte kommit hit på måndagssessionerna eftersom tåg och flyg ställts in.
Lika uselt som vädret var i går kväll, lika underbart var det under måndagsmorgonen där vi vaknade upp till sol och blå himmel. Det kändes lite synd att sätta sig i en stor plenarsal för att lyssna till öppningsceremonin, men det är samtidigt skönt att konferensen är igång. Förhoppningsvis ändrar samtalet karaktär från snack om stormen till vad som sker inom electromobilityområdet under konferensdagarna.
Temat för årets konferens är ”Leading a smart society with new mobility” och öppningsceremonin satte agendan för vad som väntas skall under kommande dagar. Ordet ”smart” börjar redan bli utnött; det pratas om smart energy, smart home, smart life, smart mobility, smart logistics och smarthet i all annan betydelse också. Lägg till intelligent transport och allt möjliggjort med internet of things så är det tydligt att buzzworden kommer att hagla tätt under konferensen. Jag kan inte undgå att tänka på min egen första smart-tv som jag haft flera år redan och den tv’n är inte speciellt smart alls utan jag som användare förväntar mig mycket mer av dessa smarta produkter. Jag är dessutom tveksam till att smartheten är likställt med ett hållbart transportsystem men det kanske blir tydligare när konferensen är slut.
EVS har varit i Japan två gånger tidigare, nämligen EVS22 i Yokohama www.evs22.org/  år 2006 och EVS 13 i Osaka år 1996. Om jag förstod det rätt så är det i år deltagare från 36 länder som summerar upp till ett tusental människor i antal. Jag vet ännu inte hur många svenska kollegor som är på plats men jag gissar på något tiotal eller två. Det har skickats in runt 500 bidrag och 390 av dessa har accepterats till konferensen, vilket ger en acceptansgrad på 70%. Min egen erfarenhet är att det är enkelt att få med bidrag, så den vetenskapliga höjden kan säkert ibland ifrågasättas. Det finns dock ett och annat guldkorn att plocka upp och överlag ger konferensen en bra state-of-the-art över området. Det finns även en stor utställning kopplat till konferensen där det senaste inom området visas upp, allt från tvåhjulingar, trehjulingar och fyrhjulingar visas upp tillsammans med laddtekniker och kraftelektronikkomponenter.
På öppningsceremonin nämndes Japans utsläppsmålsättning. För två år sedan satte den japanska regeringen ett mål att minska landets växthusgasutsläpp med 80 procent före 2050, jämfört med nivåerna som var 2016. En djupare neddykning i detta ämne visar dock att det är en strid mellan två regeringsdepartement hur målen skall nås. Miljöministeriet betonar behovet av ett tidigt införande av ett heltäckande system för koldioxidprissättning medans ministeriet för ekonomi, handel och industri betonar svårigheten att uppnå 80% minskning på hemmamarknaden och fokuserar istället på Japans internationella bidrag till globala utsläppsminskningar. Regeringen försöker desperat att utarbeta en strategi före G20-toppmötet i Osaka i juni 2019.
När jag sitter här på EVS första tekniska session så är det tydligt att konferensen även behandlar ämnen som inte handlar enbart om elektrifiering. Autonom körning, lateralstyrning, handling performance etc. är ämnen som berörs också. Sneglar jag framåt i programmet så är det tydligt att elektrifiering, autonom körning, delningsekonomi, tjänstefiering, uppkoppling och digitalisering kommer att avhandlas antingen separat eller i kombination med varandra. EVS är därför i år lite bredare än vad namnet antyder och kanske är ambitionen att bli en hållbar mobilitetskonferens, även om elektrifiering fortfarande är konferensens huvudfokus. Fortsättning på denna rapportering följer…