Arkiv / Teknik

Tyskland vill ladda: celltillverkning är målet

Creative commons license

Batteriproducenterna verkar mer eller mindre tävlar om en ledande position i Europa. Mycket verkar kretsa kring Tyskland, som i dagsläget inte har någon betydande celltillverkning och beroendet av några fåtal leverantörer kan snart bli ett problem. Idag tittar vi närmare på vad som händer i Tyskland.
Regeringen vill se två cellfabriker i Tyskland och är beredda att skjuta till två miljarder euro
Politiker och myndigheter i Tyskland har stöttat batteriforskning under lång tid. Ett tag gick ryktet att om du kunde stava till litium var du garanterad forskningsfinansiering. Så illa var det väl inte, men det var snarare spridda skurar än långsiktiga strategiska satsningar. Dock har fordonstillverkarna och leverantörer slagit dövörat till när politikerna pratat om batterifabrik i Tyskland. Kanske är det på väg att ändras nu.
Tysklands ekonomi- och energiminister, Peter Altmaier, föreslår att två storskaliga anläggningar byggs, finansierade med en miljard euro vardera. Ytterligare 600 miljoner euro har öronmärkts till forskning och utveckling kring utveckling av celler. [1]
Än är inget beslutat och informationen knapphändig, men en fabrik skulle kunna placeras i Lausitz, nära polska gränsen. Platsen är strategisk då Tyskland och Polen nyligen enades om ett samarbete kring battericeller med syfte att sätta upp fabriker i gränsområdet mellan länderna. [2]
Den andra anläggningen hävdar tyska tidningen Tagesspiegel att Volkswagen och Continental kommer bygga tillsammans [1]. VWs VD Herbert Diess har tidigare flaggat för egen cellproduktion, som vi skrev om tidigare. Detta samtidigt som t.ex. Bosch säger bestämt nej till cellproduktion [3], något som är en besvikelse för politikerna i både Tyskland och EU. Många politiker hade hoppast att Bosch skulle ta en ledande roll i European Battery Alliance.
Ytterligare tre kinesiska tillverkare sneglar på Tyskland och följer efter CATL, som investerar i 14 GWh till en kostnad av 240 miljoner euro
Under tiden ökar beroendet av celler från framför allt Asien. Medan europeiska politiker efterfrågar inhemsk batteriindustri är asiatiska celltillverkare snabba med att expandera där marknaden finns. Kinesiska Lishen funderar på cellproduktion i Europa, då de påstår ha samtal med både VW och Daimler. Obekräftade källor säger att Lishen ska öppna sitt första kontor i Europa i närheten av Wolfsburg [4]. Även BYD ställer sig nu till skaran asiatiska celltillverkare som tar steget till Europa för cellproduktion. [5]
Farasis Energy planerar att starta storskalig cellproduktion i Europa. Företaget är en uppstickare på Li-jonkartan med två produktionsanläggningar i Kina: i Ganzhou och Zhenjiang. Den senare med en planerad produktionskapacitet på 20 GWh per år. Anläggningen i Europa kommer att vara i gång från 2021 och ska byggas utanför Stuttgart, men den exakta platsen är inte bekräftad. [6]
Vi har tidigare rapporterat om CATLs satsningar i Erfurt i Tyskland. CATL har nu offentliggjort detaljer kring byggandet. Fullt utbyggt 2022 kommer produktionskapaciteten vara 14 GWh. Kosta för CATL beräknas landa på 240 miljoner euro. [7]
För regionen kommer det innebära 600 arbetstillfällen. BMW har förbundit sig att köpa celler till ett värde på över en miljard euro. CATL förhandlar även med VW och Daimler om produktionsvolymer, då de har vänt sig till CATL för att säkerställa leverans. Även Renault-Nissan och PSA kommer torligtvis att köpa celler som tillverkats i Erfurt-fabriken.
Fab4Lib: projektet som kraftsamlar tysk industri?
I januari startade projektet Fab4Lib – ett konsortium av 17 företag och forskningsinstitut – i syfte att starta forskning och utveckling för storskalig tillverkning av Li-jonceller. Hela värdekedjan ska beaktas och celler ska valideras och demonstreras. Projektet ska pågå i 18 månader och är uppdelat i 11 (!) arbetspaket: infrastruktur, celldesign, produktionsprocesser, material, återvinning, osv. Om väl genomfört ska Fab4Lib resultera i en konkurrenskraftig produktionsenhet med med en årlig kapacitet på 6 GWh. [8]
Projektbudgeten är på 12,1 miljoner euro, varav 45 % kommer från tyska utbildnings- och forskningsministeriet (BMBF). Projektet hålls ihop av TerraE och partners är förutom TerraE bl.a. StreetScooter, BMZ, SGL Carbon, Umicore, Custom Cells, M + W Group, Litarion, Manz, Siemens, ThyssenKrupp, RWTH Aachen, universitetet i Münster och ZSW. Dock ingen fordonstillverkare… Två franska intressenter finns även med: Solvay och Leckanché. [8,9]
TerraE bildades i maj 2017 som ett initiativ att skapa storskalig cellproduktion. Målet är att stegvist öka till en årlig produktionskapacitet på 34 GWh år 2028. Om Fab4Lib lyckas tänker TerraE att använda resultaten i sina egna anläggningar.
Då Bosch har backat ur för cellproduktion i Europa hoppas nu TerraE på att få en betydande finansiering från Tyskland och EU, i likhet med de avtal som Northvolt har med EU och Sverige. Att Siemens står bakom Northvolt och även franska SAFT stressar nog tyskarna. [3]
Negativa röster
Precis som kring European Battery Alliance finns det kritiska röster bland industriledare när det kommer till cellproduktion i Tyskland: “no business case” för politikerdrivna planer. [10]
EUs (och Tysklands) planer anses sända en stark signal om att man troligtvis inte kommer investera i avancerade bly-syrabatterier. Industrin vill inte att man exkluderar någon…
“We would of course be glad to have future cells production in Germany,” säger Otmar Frey, chef för batteridivisionen vid tyska ”Electrical and Electronic Manufacturers’ Association” (ZVEI). “We have nothing against it – but everyone should remember we already have a strong battery industry in Germany and Europe. The political perception that everything is now coming from Asia is absolutely wrong.” Han tillägger: “There is absolutely no indication that there can be a substitute for the existing lead-acid market [in the near future]”. [10]
Konkurs för tyska Litarion
Trots att Tyskland vill få igång storskalig cellproduktion går det inte runt för en av de existerande. Litarion, ett företag ägt av kanadensiska Electrovaya, är nu bankrupt. Kassaflödet, svikande kundunderlag och investerar som hoppar av lär vara orsakerna [11]. Förhandlingarna har strandat med Li-Tec (ägt av Daimler), som äger fastigheterna där Litarion huserar, och enligt Daimler har man inte kommit överens om hyran. Bland Electrovayas kunder är Walmart Canada, som ifjol beställde Li-jonbatteripack för gaffeltruckarna i deras distributionslager till ett värde motsvarande 2,8 miljoner euro, något som inte verkar påverkas av Litarions konkurs [12].
Egna kommentarer
Tyskland sägs ju vara motorn i Europas industri och fordonsindustrin motorn i tysk industri… Vad som nu måste kallas regional eller nationell ansträngning, kan senare leda till en europeisk strategi.
Fab 5, förlåt Fab4Lib, kan både flippa och floppa. Ligger rätt i tiden, i alla fall rätt politiskt i Europa med tanke på European Battery Alliance. Skulle säga att det floppar så länge inte någon OEM finns med i projektet. Fab4Libs modulära tillvägagångssätt skulle dock kunna göra det möjligt för ett EU-projekt att ta vid.
Det kommer krävas enorma investeringar från OEMerna om de inte bara ska bli plattformar för asiatisk batteriteknologi.  Är det möjligen så att förhoppningarna om solid state-batterier är en av anledningarna till att industrin och investerarna håller tillbaka? Vågar man vänta på en teknologi som än inte lämnat forskningsstadiet och är långt ifrån massproduktion? Så länge det tvekas kommer asiatiska tillverkare ha en klar fördel över alla nykomlingar, och för lång framtid.
Referenser
[1] Altmaier plant Großinvestition in der Lausitz. länk
[2] Germany and Poland set up battery cell alliance länk
[3] Bosch decides against own battery cell production länk
[4] Exclusive: China’s Lishen plans first European sales office for electric vehicle batteries – source länk
[5] Europe up against Asian juggernaut in electric car battery drive
länk
[6] Farasis Energy paves way for EU lithium cell plant länk
[7] UPDATE 2-China’s CATL to build its first European EV battery factory in Germany länk
[8] Germany launches €12.1M Fab4Lib project to develop large-scale production of Li-ion batteries; 6 GWh gigafactory länk
[9] Voraussetzungen für eine Großserienfertigung von Lithium Ionen Batteriezellen werden geschaffen länk
[10] German battery chiefs warn EU over Giga cash dash for lithium. länk
[11] Electrovaya’s Litarion out of battery business länk
[12] Electrovaya secures C$4.3M purchase orders from Walmart Canada for forklift battery systems länk