Precis som Marcel, Edith och Serge flanerar jag gärna längs Paris gator. I år har jag haft förmånen att ägna mig åt detta nöje under flera veckor. Jag undviker så långt det går alla turiststråk och hittar mitt kaffe på sidogatorna. Paris är sig likt: stekhett, turisttätt och patrullerande militärer med automatvapen.
Men det är ändå inte som det brukar. Något fattas. Det tar några kvarter innan det märks. AutoLib-bilarna är borta. Jag har bara sett en enda liten stackare stå parkerad, antagligen med låg SOC.
Så det är bara att hitta andra sätt att ta sig fram. Metron är fullproppad och står ofta still. Bussarna likaså. Med bil går det segt, om man inte jobbar under augusti vill säga, då det nästan är spökligt tomt vissa tider. Att gå tar för lång tid om man vill en bit. Så det är cykel, moped eller kick-boards som gäller. Idag får ni följa med mig på spaning i Paris.
Många cyklar att välja på
Äger du inte en egen cykel finns det ett flertal lånecyklar. Stadens mest utbredda koncept är Vélib. Du skaffar ett abonnemang och betalar för tiden innan du kopplar in cykeln igen i ett Vélib-ställ. Du kan välja på en vanlig cykel eller en elcykel. Nu visar det sig att Vélib hamnat i trubbel efter ett ägarbyte. En av anledningarna är att det fattas cyklar på många ställen. [1] Många stationer är stängda, speciellt de som finns ihop med en AutoLib-station. Den största anledningen är att det finns andra mer attraktiva och friflytande koncept: ofo, mobike, etc.
Trenden är dock sparkcykel
Den största förändringen i Paris är nog alla elektriska kick-scooters, eller e-trottinettes. Det är rätt provocerande att bli omåkt i en uppförsbacke, men det är coolt att åka ’sparkcykel’. Störst är de amerikanska start-uppföretagen Lime och BIRD som lanserade en mängd friflytande, elektriska kick-scooters under juni/juli. Tillsammans har de några hundra trottinettes in centrala stan; ser dem dagligen nästan var jag än går. Le Parisienne testade nyligen båda två och kom fram till att Lime hade en fördel då de tydligast visade batteristatusen, men att BIRD hade bäst ekonomisk lösning (även om båda hade samma taxa) [2]. Dock verkar Le Parisienne föredra BIRD då deras trottinettes är robustare i konstruktionen och känns stabilast att åka på.
Limes koncept bygger på att frivilliga kan få betalt om de tar hem en trottinette och laddar. Men än så länge sköts laddningen av ett 40-tal anställda. Om trottinette-företagen ska överleva i Paris måste det vara kostnadseffektivt och funka i alla lägen. En resa med Metro kostar ca. €1,5. Med en trottinette betalar du ca. €2,5 för 10 minuter. Till detta kommer att myndigheterna i Paris beslutat om subventioner på 33% om man köper ett elfordon på två hjul, upp till €400 [3]. Så varför hyra när du lätt kan ta med din egna på Metron?
Men alla är dock inte glada över e-trottinettes. Det återstår att diskutera kring lagstiftningen, ansvarsfördelning, mm. Limes trottinette går i 24 km/h.
E-mopeder ett alternativ för längre sträckor
Samma sak som för cyklar gäller mopeder och scootrar. Har du ingen egen kan du hyra en – och då är det elmoppe som gäller. Precis som i Nice lanserar Govecs sitt koncept i Paris – Cityscoot. Idag finns ca. 1500 stycken och de är väl använda. [4] Priset för en 15-minuterstur är €4,2 om du betalar i efterhand. Förköper du 100 minuter kostar det €3. Inget abonnemang krävs. Hjälm och handskar får du i hyran. Du hyr via en app och där ser du närmsta lediga scooter och hur långt den kan ta dig (dvs. batteristatus). Du parkerar på en plats för mopeder; semi-friflytande skulle man kunna säga. Mellan kl 07 till midnatt kan du använda dem och sedan plockas de in för laddning. Du måste vara över 18 och om du är född efter 1988 krävs även körkort. Planen är att det ska finnas en e-scooter var hundrade meter.
Ett liknande koncept är coup, som har 1700 mopeder i Paris, och som kan användas dygnet runt. Kostar €4 per timma eller €25 för en dag. Nattetid kostar det €15.
Paris vägrar bidra med 233 miljoner euro för att få AutoLib på hjul igen
Det var i början av sommaren som allt började på allvar. Bilpoolen gick inte runt. De styrande i Paris vägrade att bidra med 233 miljoner euro till Bolloré för få bilpoolen på fötter (hjul?) igen [5] och rulla som den ska till 2023, då kontraktet mellan Paris och Bolloré går ut. Jag har inte tillgång till kontraktet och vet inte varför Paris förväntas betala så mycket. Paris borgmästare Anne Hidalgo beslutade därför att omedelbart säga upp kontraktet. Bolloré kontrade med att inom en månad skulle bilarna vara borta från Paris gator. Något som de verkligen är. Kurerna med info och betalning ser mer ut som härbärgen och p-platserna befolkas av ’vanliga’ bilar. Dock nöjer Bolloré sig inte med detta utan kommer dra ärendet till domstol: “Don’t believe the syndicat’s poppycock, we will go to the administrative tribunal and we will obtain a lot of money, that is how this will end” [6].
Vi har tidigare skrivit om hur populärt det varit att ha en ’egen’ p-plats i centrala Paris. Trots det har användarna av AutoLib klagat – bilarna är rullande soptunnor – användarna städar inte efter sig. Detta är en av orsakerna till pengaproblemen, men även att Über och andra tjänster fått fler användare i Paris.
Friflytande är planen: Renault och PSA i startgroparna
De styrande i Paris överväger att istället införa friflytande bilpooler med elbilar. Diskussioner har förts framför allt med Renault och PSA. I slutet av året planerar PSA att ha 500 elbilar som bygger på PSAs koncept Free2Move, vilket finns bland annat i Berlin, Madrid och Lissabon [7]. Under september tänker Renault lansera sitt friflytande koncept – Moov’in – i 11:e och 12:e arrondissementen. 100 Zoe och 20 Twizy är starten. Fullt utbyggt 2019 ska Renault ha 2000 elbilar i Paris. [8
Hype: 100 taxibilar på vätgas
Givetvis kan man åka ’ren’ taxi i Paris. De finns, men ses väldigt sällan, de 100 vätgasdrivna taxibilarna ’Hype’: ljusblå med vita fluffiga moln på sidorna, och som funnits i stan sedan 2015. Alla är Toyota Mirai och planen är att det ska finnas 600 bilar 2020 [9]. Partner för vätgasinfrastrukturen är Air Liquide. Projektet är även en del av EU-projektet ZEFER (Zero Emission Fleet Vehicles for European Roll-out) [10]. Syftet med EU-projektet är att utvärdera bränslecellsteknologin i förhållande till andra bilkoncept när det kommer till räckvidd och snabbladdning som krävs i stora städer. Mellan 2017 och 2022 ska 60 vätgasbilar utvärderas i London, Paris och Bryssel.
Och för den modeintresserade. Det senaste från modets huvudstad om du ska ut och gå – Birkenstock! Så trendigt…
Ja, vad säger du Marcel: dags för té och Madeleinekaka?
[1] Wheels come off Paris bike-share scheme after hi-tech upgrade
länk
[2] Paris : le match des trottinettes électriques länk
[3] Subvention pour les 2 roues électriques länk
[4] Paris: Govecs boosts electric scooter fleet Cityscoot länk
[5] Billionaire Bollore Gets Political Grief for Paris Electric Cars
länk
[6] Paris ends Autolib electric car sharing contract with Bollore
länk
[7] Free2Move. länk
[8] Renault and ADA launch Moov’in.Paris by Renault, a free-floating electric vehicle service länk
[9] Parisian hydrogen-powered taxi fleet reaches 100 vehicles; targeting 600 by 2020 länk
[10] Project ZEFER länk