VW satsar på elbussar och ellastbilar och Volvo har en ny version av sin elbuss

Creative commons license

skrivet av Martin Borgqvist (RISE) 
VW Trucks & Bus satsar 1.4 miljarder EUR på elektrifiering, autonoma system och molnbaserad mjukvara
Chefen för VW Trucks & Bus, Andreas Renschler, har meddelat en stor satsning på bland annat elektrifiering av lastbilar och bussar [1], [2]. VW tror på en bred palett av lösningar för tunga fordon, men för stadstrafik är elektrifiering en nyckelösning säger Renschler [2]. En drivkraft för att satsa på elektrifiering av lastbilar och bussar är luftkvalitetsproblem i städer. Dessutom så tittar en del kommuner på att förbjuda diesel som en konsekvens av Dieselgate [1].
Scania och MAN skall leverera elbussar till europeiska storstäder 2018
Som en del av satsningen kommer Scania och MAN att leverera elbussar till flera europeiska storstäder 2018. Syftet är att få erfarenheter från kunders användning. Serieproduktionen skall vara igång 2019. Drivlinan är utvecklad gemensamt inom VW-gruppen och den kommer även att användas i eldrivna lastbilar, bland annat från den amerikanska tillverkaren Navistar. Vidare så kommer VW att börja producera en eldriven distributionslastbil, e-Delivery, år 2020 [1], [2].
Kunderna vill ha depåladdning
Elbussarna från Scania och MAN som lanseras nästa år kommer att vara depåladdade. VW har gjort kundundersökningar i hela Europa och dessa visar att depåladdning nattetid samt en räckvidd på 200-250 km efterfrågas för elbussar [2].
Eldrivna stadsbussar konkurrenskraftiga jämfört med konventionella bussar
Enligt Andreas Renschler så är eldrivna stadsbussar nu kostnadsmässigt konkurrenskraftiga mot konventionella tekniker och batteripriserna förväntas sjunka mera. Eldrivna lastbilar förväntas bli konkurrenskraftiga jämfört med alternativen mellan år 2020 och 2025. Ellastbilar för lokala leveranser kan troligtvis ha en marknadsandel på mer än 5 % år 2025 enligt Renschler [1]. En utmaning för att nå volymproduktion är att lagkrav varierar på olika marknader i världen, vilket gör att olika tekniker och drivmedel lämpar sig olika väl på olika platser.
Även Volvo erbjuder nu depåladdning för sina elbussar
Det är inte bara Scania som kommer erbjuda depåladdade elbussar, Volvo Bussar lanserar nu en ny version av sin 7900 Electric som har större batteri som kan depåladdas. Detta är ”… en mycket viktig förstärkning av vårt produktprogram inom elektromobilitet” enligt Håkan Agnevall, VD Volvo Bussar [3]. Den nya versionen finns med batterier på 150, 200 respektive 250 kWh. Bussen kan som tidigare snabbladdas på ändhållplatser med gränssnittet OppCharge, men kan nu även depåladdas med CCS-standarden. Bussarna kan därmed gå i kontinuerlig drift i högtrafik utan att behöva ladda. Vidare så kommer elbussarna att säljas som en nyckelfärdig lösning där Volvo tar hand om underhåll av fordon och batterier till en fast månadskostnad.
Den nya versionen av elbussen premiärvisas på Busworld, i Kortrijk i Belgien 20 till 25 oktober. I slutet på 2018 förväntas de första fordonen vara i trafik.
Volvos har fått sin största order på elbussar – 25 st
Tide Buss har beställt 25 Volvo 7900 Electric som skall gå i trafik i Trondheim [4]. Bussarna skall användas på fyra busslinjer på mellan 12 och 15 km och de kommer att snabbladdas med OppCharge. Det framgår inte av [4] om bussarna kan depåladdas. Trafikstarten är satt till augusti 2019.
Egna kommentarer
Det är mycket pengar som VW Trucks & Bus satsar på framtidsteknologierna i fordonsbranschen, men det framgår inte under hur lång tid det satsas. Elektrifiering i kombination med autonoma system och uppkopplade fordon och tjänster är som vi nämnt tidigare framtiden för fordonsindustrin. Och roligt att Scania kommer med en elbuss.
Det är intressant att VW delar drivlina mellan elbussar och ellastbilar. Vi har i tidigare nyhetsbrev (2017-06-28) skrivit att Volvo planerar för detta. Det är logiskt att göra så. En drivlina som ger ca 200 km i räckvidd för en depåladdad elbuss borde vara en bra start för en ellastbil för stadsdistribution. Viktskillnader spelar såklart roll här.
Intressant att både Scania och Volvo kommer med depåladdade stadsbussar och att kunderna efterfrågar just detta. Större batteripack tar större plats och väger mer, men kunderna efterfrågar det. Och då blir det så. Jag tänker att drifttid i kollektivtrafiksystemen trumfar utrymme och vikt i detta sammanhang.
Är det någon som vet hur vanligt det är med konceptet med en nyckelfärdig lösning med fast månadskostnad för underhåll av buss och batterier? Är det fler leverantörer som erbjuder detta?
Källor
[1] VW to Roll Out Electric Trucks, Buses in $1.7 Billion Push. Bloomberg. 11 Oktober, 2017. Länk.
[2] VW-chef: Elbussar från Scania och MAN i europeiska storstäder nästa år. Bussmagasinet. 11 Oktober, 2017. Länk.
[3] NYA VOLVO 7900 ELECTRIC GER STÖRRE RÄCKVIDD OCH FLEXIBILITET. Pressmedelande Volvo Bussar. 16 Oktober, 2017. Länk.
[4] VOLVO FÅR SIN HITTILLS STÖRSTA ORDER PÅ ELBUSSAR FRÅN TRONDHEIM. Pressmedelande Volvo   Bussar. 18 September, 2017. Länk.