Arkiv / Teknik

Kina: Batterier och EV-subventioner – en uppföljning

Creative commons license

För att kunna dra nytta av de statliga subventionerna när man köper en elbil i Kina måste bilen finnas med på en lista över godkända fordon. För att komma med på listan måste fordonstillverkarna använda godkända batterier och batterileverantörer. Vi skrev om detta tidigt under 2016 och hur de koreanska tillverkarna LG Chem och Samsung påverkades.
Kraven på batterileverantörerna och godkända fordon
Under 2016 var kraven att man hade cellproduktion i Kina under minst ett år och med en årlig produktionskapacitet på minst 0,2 GWh, samt att minst 10% av arbetsstyrkan skulle vara dedikerad till forskning och utveckling. Från 2017 gäller nya krav: en produktionskapacitet på minst 8 GWh/år (motsvarar ca 133.000 pack på 60 kWh) och celleverantörerna får inte haft celler som varit inblandade i allvarliga fordonsincidenter under de senaste två åren. Vidare fick inte fordon utrustade med NMC-baserade Li-jonbatterier några subventioner, utan det var bara LFP-kemin som var godkänd. Detta krav är nu upphävt, men bara för kinesiskt tillverkade celler om man får tro koreanska medier [1,2].
I slutet av 2016 fanns 57 batteritillverkare och totalt 498 fordonsmodeller på den godkända listan för att åtnjuta subventioner. Fem fordonsmodeller togs dock snabbt bort då de hade celler från de koreanska bolagen LG Chem och Samsung. Direkt startade spekulationerna att modellerna togs bort enbart p.g.a. koreanska celltillverkare då ungefär hälften av de godkända fordonen hade celler från andra batteritillverkare än de 57 godkända [3].
Det finns många små EV-producenter i Kina som planerar att bilda en allians för att spara tid och pengar och att tillsammans stå starkare för att möta en snabbt växande inhemsk marknad. Enligt Reuters har diskussionerna pågått i månader mellan företag som Singulato Motors, WM Motor, CHJ Automotive, Hongxing Automobile Manufacturing och Aiways. En överenskommelse väntas tidigast i september, och kan resultera i att företagen kommer dela EV-plattform redan under 2017 [4].
Kinesisk batteriproduktion
Vissa analytiker tror att produktionskapaciteten av Li-jonbatterier kommer öka med 520% mellan 2016 och 2020 från 28 till 174 GWh [5], och andra säger att 250 GWh 2020 [6]. Det är i huvudsak fyra länder där produktionen kommer ske: Kina (62%), USA (22%), Korea (13%) och Polen (3%) [5]. På Bloomberg menar analytikerna att Kina redan idag står för 55% av kapaciteten och att de 2021 står för 65% [7]. Marknaden för EV-batterier tros 2020 vara på över 240 miljarder US dollar. För att möta behovet av batterier till 2037 tror Forbes att ytterligare 60 Gigafactory behövs [6] (red.anm: vi tolkar att det är fabriker i storleksordningen av Teslas Gigafactory som avses).
De nya subventionskraven är hårda och i slutet av 2016 fanns det bara två kinesiska cell- och batterileverantörer som kunde uppfylla de nya kraven: BYD och CATL. Det bör noteras att det finns över 140 (!) kinesiska batteriföretag som levererar till elbilar [6] och att inhemskt producerade Li-jonceller används i mer än 90% av de EVs som finns i Kina [8]. BYD tredubblade sin produktionskapacitet under 2016 till 20 GWh [9] och CATL har planer på att sexdubbla sin produktionskapacitet till 2020 till totalt 50 GWh [10].
Kinesiska analytiker tror att även Guoxuan och Lishen finns med på listan under 2017 [10].
I mars i år kom en stark önskan från kinesiska myndigheter att de inhemska celltillverkarna ska fördubbla batteriproduktionen till 2020 [3] och för att snabba på detta planerar myndigheterna att supporta de batteriföretag som har en årlig produktionskapacitet på över 40 GWh [11]. CATL med sina planer på 50 GWh har blivit nominerad att som en av tre tillverkare, tillsammans med Guoxuan och Lishen, att under Kinas trettonde femårsplan få subventioner motsvarande 15 miljoner US dollar. Kan noteras att en produktionslina torde kosta 40 miljoner US dollar [10].
Men kinesiska bolag köper även upp produktionskapacitet från andra. Ett exempel är GSR Captial som nu köper upp Nissans del i celltillverkaren AESC, Nissans JV med japanska NEC Energy, för en miljard US dollar [12]. Nissan säger att de vill renodla företaget att fokusera på design och tillverkning av EVs [13]. GSR Capital ämnar även köpa NEC’s elektrodtillverkning för 135 miljoner US dollar [14].
Koreanska leverantörer ändrar strategi?
LG Chem och Samsung klarar kravet på minst ett års produktion i Kina, men den årliga kapaciteten är för låg: motsvarande 50.000 respektive 40.000 pack per år. Så sent som i början av augusti i år meddelade de kinesiska myndigheterna att en bussolycka i Hong Kong i december 2015 härrörde från NMC-baserade batterier och nu vill man inte orsaka att fler liknande händelser sker och därför kan inte LG Chem och Samsung godkännas då de tillverkar NMC-baserade celler [2]. Dock finns det flera godkända kinesiska celleverantörer som även de använder NMC-kemin.
Samsung har även haft planer på att utöka sin produktion i Kina, men sedan i våras ligger detta på is då produktionen går på tomgång [15]. Koreas tredje största celltillverkare, SK Innovation, har länge haft planer på batterifabrik i Kina. I vintras meddelade man att planerna läggs på is [16]. Trots att LG Chem inte verkar vara välkomna på godkändalistan bygger de ut sin produktionsanläggning i Nanjing. Prislappen för själva bygget uppskattas till 35 miljoner US dollar. Tanken är dock inte att bygga ut produktionskapaciteten, utan detta är en förebyggande åtgärd för att vara beredda på en snabb ökning av EV-marknaden [17].
Den koreanska EV-marknaden verkar inte heller ta fart i den takt batteritillverkarna räknat med och nu börjar man svänga batteriproduktionen mot stationär lagring och att produktionskapaciteten i de kinesiska anläggningarna utnyttjas för detta ändamål. LG Chem har ökat produktionen i sin fabrik i Nanjing med 70%, men trots detta är omsättningen bara en tredjedel av året innan. [2]
Egna kommentarer
Safety comes first – ett vanligt uttalande inom fordonsindustrin. Kina agerar på samma sätt. Dock finns det inga säkra batterier och allt handlar om riskbedömning och riskminimering. Att vilja stödja inhemska företag är förståeligt men kommer man stänga dörrarna för export? Återstår att se.
Marknadspotentialen för batterier verkar vara enorm, och med stationär lagring för hushåll och i större skala behövs många batterier. Så att 60 Gigafactory behövs är nog inget orimligt. Det vore bra om dessa kunde fördelas över klotet i anslutning till användning, etc. Dock bör vi fundera på fler batteriteknologier och välja en optimal lösning för olika applikationer – Li-jonbatterier är inte lösningen för allt. Vad är det för fel på superkondensatorer, NiMH- och Na-jonbatterier? Varför inte hög-temperaturlösningar? Inte optimalt för portabel elektronik, men det finns andra applikationer… Allt beror på en given applikations behov.
Referenser
[1] China Essentially Bans Plug-In Electric Vehicles Fitted With Batteries Made Outside Its Borders. InsideEVs. 2017.  länk
[2] Korea struggles in global battery competition. The Korean Times. 10 augusti 2017.  länk
[3] Korean battery makers struggle in China. Korean Joongang Daily. 14 mars 2017.  länk
[4]Some Chinese electric car makers mull alliance to save money, time. 27 juli 2017. Reuters.
länk
[5] A massive 50 GWh battery factory project planned in Asia for next year. Electrek. 25 maj 2017. länk
[6] EV Batteries: A $240 Billion Industry In The Making That China Wants To Take Charge Of. Forbes. 3 aug 2017.  länk
[7] China Is About to Bury Elon Musk in Batteries. Bloomberg. 28 juni 2017. länk
[8] E-mobility Index Q2 2017. Roland Berger. Juni 2017. länk (pdf)
[9] BYD will Batterie-Kapazität noch 2017 fast verdreichfachen. 11 aug 2017. länk
[10] Power surge: Chinese electric car battery maker charges for global market. Reuters. 26 december 2016. länk
[11]  Electric cars: China’s battle for the battery market. Financial Times. (Subscription) länk
[12] GSR Said to Near $1 Billion Deal for Nissan Battery Venture. Bloomberg. 29 maj 2017. länk
[13 ]Nissan to sell its electric battery business to GSR Capital. Reuters. 8 augusti. Reuters. länk
[14] NEC exiting lithium-ion battery race as leaders pull away. Asia Nikkei. 3 aug 2017 länk
[15] Samsung SDI suspends expansion plans for Chinese battery plant. The Investor. 20 mars. 2017. länk
[16] SK Innovation Halts Battery Plant Construction In China After Samsung SDI And LG Chem Hit Hard. Inside Evs. 2017. länk
[17] LG Chem Extends Nanjing Battery Plant despite China’s Restraint
Business Korea. 15 feb 2017  länk