Semestern är slut. Dagens nyhetsbrev är en sammanställning av ett urval av nyheter från sommaren som kan påverka utvecklingen av eldrivna fordon.
Tidskriften The Economist skrev under sommaren en ledare att förbränningsmotorn tydligen har dött. Min känsla är nog att motorn just nu inte är död, men den har en medelålderskris.
Gillade slutet mer än huvudrubriken i The Economists artikel “Driverless electric cars in the 21st century are likely to improve the world in profound and unexpected ways, just as vehicles powered by internal combustion engines did in the 20th. But it will be a bumpy road. Buckle up.”
Vi i OmEV ska försöka beskriva “the bumpy road”.
Frankrike, Storbritannien och Stuttgart pratar alla om att få bort konventionella dieselpersonbilar och/eller bensinbilar
Storbritanniens regeringen har lagt en plan för att minska kvävedioxider. I planen står att konventionella bensin- och dieselpersonbilar inte ska säljas i Storbritannien efter 2040. Egentligen sa de redan 2011 samma sak, så lite repetition är det. Någon jag undrar över är hur de definierar “konventionella” bilar. I t ex kommissionens strategidokument från 2011 om transport är definitionen “conventionally fuelled refers to vehicles using non-hybrid, internal combustion engines (ICE)” dvs fullhybrider som t ex Prius är inte en konventionell bensinbil.
Frankrike har i nya klimatplan sagt att de ska förbjudna diesel- och bensinbilar 2040. Klimatplanen innehåller också att det ska finnas stöd för att skrota äldre dieselbilar. Frankrikes miljöminister sa att planen kommer göra att de nästan är lika bra som klimatledarna Sverige och Costa Rica.
Enligt beslut i en tysk domstol under sommaren bör den tyska staden Stuttgart förbjuda alla dieselbilar som inte uppfyller standard Euro-6 att köra i centrala Stuttgart.
Tyska staten, städer och de tyska biltillverkarna har kommit överens om hur de ska hantera dieselbilar. Överenskommelsen innehåller stöd för att skrota äldre dieselbilar, ny mjukvara, förbättrad hårdvara, tuffare tester,100 miljoner EUR till stöd för elbussar samt en dieselfond som stöd till städer.
Nyheter från biltillverkare
Volvo Cars – alla nya bilmodeller ska ha elmaskin från och med 2019. Volvo Cars ska sluta lansera rena bensin- och dieselbilmodeller från och med 2019. De ska också tillverka 5 rena elbilsmodeller under perioden 2019-2021 varav 2 ska vara under märket Polestar.
Volvo Cars och Geely ska samarbeta mer bl a om elfordon
Toyota och Mazda köper delar av varandra, ska bygga en produktionsanläggning i USA och ska samarbeta om elfordon
Tesla startade produktion av Tesla Model 3. De kommer producera 5000 per vecka i slutet av 2017. De kommer ha två varianter med olika storlekar på batterier och prisnivåer. Andra halvan av 2018 kommer Model 3 till andra marknader än USA.
Investerare har köpt obligationer för 1,8 miljarder USD från Tesla. Det förbättrar Teslas kassaflöde.
Tesla kommer visa upp sin helelektriska semi-trailer i september
Nissan ska visa sin nya version av LEAF 5 september.
Tyska biltillverkare och leverantörer ska samarbeta om att kunna massproducera bränsleceller. Svenska PowerCell är med.
Daimler startar produktion av FUSO eCanter i Europa – en helelektrisk mindre lastbil
Laddinfrastruktur
Siemens är med och bygger elväg längs en motorväg i delstaten Hessen i Tyskland. Idrifttagande i slutet av 2018
Kalifornien godkänner första delen av VW investeringsprogram i bl a laddinfrastruktur. Programmet är en del av VW:s böter efter dieselproblemen.
Leverantören Continental tagit fram laddlösningen “AllCharge”, som är en laddlösning ombord fordonet som gör att fordonet kan ladda från olika sorters laddinfrastruktur. Mer detaljer kommer vid bilmässan IAA.
BP pratar om att satsa på laddinfrastruktur vid sina tankstationer
Större demoprojekt i Danmark om V2G (Vehicle-to-grid) visade att bilägarna kunde tjäna pengar. Nissan och Enel var med i projektet.
Batterier –
Svenska NorthVolt första runda att ta in kapital startar i höst. De börjar med 100 miljoner EUR. De har snart tagit beslut om vilken stad som anläggningen hamnar i
Batterier till elfordon är en 240 miljarder USD industri som Kina vill leda. Artikel i Forbes.
Tyska TerraE skapar konsortium för att bygga en li-jon batterianläggning i Tyskland. Målet är 34 GWh/år till året 2028
Panasonic berättar att de gör förluster på cellerna till Model 3 just nu, men tror att när försäljningen blir större nästa år tror de på vinst.
Panasonic vice VD sa att de beslutat att göra investeringarna för de 35 GWh/år i Gigafactory. De har inte tagit några andra beslut om mer investeringar i batteriproduktion utomlands. Han säger också att Panasonic kommer vara försiktig att göra mer investeringar och säger nej till biltillverkare som de bedömer inte klarar av att bygga säkra batterisystem.
Daimler och BAIC investerar 735 miljoner USD i batterielfordon och batterier i Kina.
Nissan säljer sin Li-jon batteritillverkning till GSR Capital
Elbilar med koreanska företags batterier får ej subventioner i Kina. Beslutet står kvar.
Råvarunyheter
Många större metallmarknader kommer påverkas av mer elfordon
Vätgas
SSAB, LKAB och Vattenfall startar joint venture företag för att producera fossilfritt stål på sikt. Stor produktion av vätgas i Sverige om det blir av.
Intressanta rapporter från sommaren
Bloomberg New Energy Finance har gjort en ny prognos om utvecklingen av elbilar. De tror att laddbara bilar kommer ha en global marknadsandel på 54% 2040. Förra året trodde de på 35%. De har också gjort en sammanställning av prognoser från bl a några oljebolag, som numera tror på mer försäljning av elbilar.
En IMF rapport visar att subventionerna till fossil bränslen ökade 2015. Ca 6,5% av världens BNP går till att subventionera fossila bränslen.
McKinsey har gjort en sammanställning av statusen för utvecklingen av elfordon i världen. Kina dominerar elfordonsutvecklingen och deras dominans ökar.
Banken ING:s analys visar att Europas bilindustri är hotad av elfordonsutvecklingen