6,5 miljoner människor dog för tidigt 2012 på grund av luftföroreningar enligt WHO [1]. Det är 11,6 % av alla globala dödsfall.
3 miljoner dödsfall av de 6,5 beror på luftföroreningar utomhus resten dog på grund av föroreningar inomhus som beror på dålig förbränning av främst biomassa för matlagning samt användning av fotogen för ljus.
90% av alla dödsfall från luftföroreningar sker i fattiga och mellanrika länder [1]
I EU uppskattar EEA att 467 000 européer dör för tidigt p.g.a. luftföroreningar varje år [3,4].
I Sverige har forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet och Umeå universitet kommit fram till att baserat på utsläppsläget 2010 kommer över 5 000 personer i Sverige dö för tidigt p.g.a. partiklar och kvävedioxider [5]. Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck. De höga halterna av kvävedioxid orsakas till stor del av den lokala trafikens utsläpp, där en ökad andel dieselfordon utgör ett problem [5].
Luftföroreningar är fortfarande ett stort problem globalt som innebär stora samhällsekonomiska kostnader. Ett exempel på storleksordningen är att i OECD-länder uppskattas de samhällsekonomiska kostnader för luftföroreningar från transportsektorn i OECD vara ca 865 miljarder USD för året 2010 [7].
Nu är många av siffrorna ovan gamla värden. Det införs också ny lagstiftning hela tiden. Ett exempel är att EU nyligen har infört nya EU-krav som ska minska dödliga luftföroreningar [8]. Teknik och rening blir bättre, men hur stor skillnad blir det. IEA har försökt titta in i framtiden för att göra en bedömning.
IEA:s Rapport Energy and Air Pollution
IEA har gjort två scenarioanalyser fram till 2040. Det ena scenariot New Energy Policies är situationen då att alla styrmedel som redan finns och som är planerade är införda. Det andra Scenariot är Clean Air Scenario, där ännu mer styrmedel införs för att få ren luft.
Eftersom OmEV är fokuserat på transporter så fokuserar jag på trender för den sektorn.
2015 så släppte transportsektorn ut ca hälften av alla kvävedioxidutsläpp i världen samt ca 10% av alla utsläpp av fina partiklar (PM2,5).
Tunga fordon står för ca 40% av alla kvävedioxidutsläpp från transporteksektorn globalt och ca 50% av PM2,5. IEA bedömer att ca 13% av alla partikelutsläpp från transportsektorn globalt är från däckslitage, bromsslitage och vägslitage nu.
Observera att både ny lagstiftning och teknologier har införts på senare tid som inte helt slagit igenom året 2015 eftersom t ex gamla lastbilar med sämre rening fortfarande körs samt lagstiftning kan skilja mellan länder. Ett exempel på reningsteknik är partikelfilter som är ett effektivt sätt att minska mängden partiklar.
IEA:s trendframskrivning i New Policies Scenario visar att mängden dödsfall p.g.a. luftföroreningar kommer öka trots den lagstiftningen som redan finns. 2040 kommer 4,5 miljoner människor gå bort för tidigt p.g.a. dålig utomhusluft.
För Clean Air Scenario så kan vi få ner dödsfallen till ca 2,8 miljoner per år 2040. Enligt IEA så måste världen investera ca 4800 miljarder USD mer om Clean Air Scenario ska uppnås i jämförelse med New Policies Scenario. De samhällsekonomiska vinsterna kommer uppväga kostnaderna enligt IEA.
IEA gör i sin rapport också en analys av trenderna i olika länder/regioner.
I Europa så kommer utsläppen av (NOx) kvävedioxider minska från ca 6,6 MT (2015) till 2,9 MT (2040) i New Energy Policies. Transportsektorn kommer 2040 inte vara den största sektorskällan till NOx utsläpp. För PM2,5 så kommer den total minskningen från alla källor endast vara 20% till 2040 samt transportsektorn minskar sin andel till att vara ännu mindre än 10%.
Det utmärkande draget för partikelutsläppen från transportsektorn i EU fram till 2040 är att den total mängden minskar med ca 50%, men % andelen av de totala utsläppen som inte är kopplad till avgasutsläppen ökar.
Däckslitage, bromsslitage och vägslitage kommer stå för en betydligt större andel av PM2,5 2040 än avgasutsläppen.
Det påverkar elfordon och vätgasfordon. För även om de inte släpper ut några avgaser så kommer det uppkomma däckslitage och vägslitage. Däremot verkar elfordon med regenerativ inbromsning slita mindre på bromsarna och bromsslitage blir därför en mindre mängd [11,12].
Egna kommentarer
Borde ha koll på dödstalen, men hade glömt bort det. 12% är mycket.
PM2,5 är den riktig dåliga luftföroreningen och står för de flesta dödsfallen globalt. Många av de dödsfallen är kopplade till dålig förbränning för mat och värme i fattiga länder. Vi får hoppas att billig och bättre teknik når dem.
Gissar på att de kommer bli mer diskussion om att minska partiklar från däck och vägbana på sikt i EU.
Referenser
[1] WHO releases country estimates on air pollution exposure and health impact. WHO.Pressreaase. 2016. länk
[2] A global assessment of exposure and burden of disease: FAQs. WHO. Länk
[3] Stronger measures needed to tackle harm from air pollution. EEA. 23 jan 2016. länk
[4] Air quality in Europe — 2016 report. EEA. länk
[5] Över 5 000 dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar. IVL Pressrelease. 2015. länk
[6] Ambient air pollution: A global assessment of exposure and burden of disease. WHO 2016. länk
[7] The Cost of Air Pollution: The Health Impacts of Road Transport, OECD, Paris. länk
[8] Nya EU-krav ska minska dödliga luftföroreningar. Regeringen. 14 dec 2016. länk
[9] World Energy Outlook Special Report 2016: Energy and Air Pollution. IEA. länk
[10] Briefing paper on non-exhaust particulate emissions from road transport. Tim Barlow. 2014. TRL Report. länk
[11] Environmental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting. Energies 2016, Nils Hooftman,Luis Oliveira, Maarten Messagie, Thierry Coosemans and Joeri Van Mierlo; doi:10.3390/en9020084
[12] Road transport: Automobile tyre and brake wear. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook – 2016. länk