Invigning av nordens första induktiva laddare för elbussar

Creative commons license

skrivet av Oscar Olsson, Viktoria Swedish ICT
Den 7 december invigdes den första induktiva laddstationen i Norden för elbussar. Laddaren kommer tillsammans med en pluginhybridbuss från Scania att ingå i ett projekt som ska demonstreras på linje 755 i Södertälje med start i januari 2017. Demonstrationen ska pågå åtminstone till december 2017. Syftet är bland annat att utvärdera den induktiva tekniken i nordiskt klimat och undersöka hur driften påverkas av kyla och snö. Bussen laddas med 200 kW i 7 minuter vid ändhållplatsen vid Astrabacken, vilket ska vara tillräckligt för att köra den cirka 10 kilometer långa rutten tur och retur till stationen vid Södertälje syd. Turen tar cirka 18 minuter enkel väg. Litiumjonbatteriet i bussen som är på 56 kWh kan också laddas med 20 kW i depån, då med snabbladdningsstandarden CCS.
– En av fördelarna med induktiv teknik är att den kan gömmas och därför inte påverkar stadsmiljön eller utsätts för vandalism, vilket bidrar till driftsäkerhet. En driftsäker kollektivtrafik är nödvändig för att framtidens kollektivtrafik ska attrahera de som annars hade varit bilister, sa Magnus Hall, VD Vattenfall.
Bussen är en nyutvecklad parallellhybrid som kommer att köras i reguljär stadstrafik. Utöver en elmaskin på 130 kW så har den en 320 hk dieselmotor som drivs på biodiesel. Det induktiva laddsystemet, som levereras av Bombardier, ska klara kraven på EMF (elektromagnetiska fält) för publika områden samt EMC (elektromagnetisk kompabilitet), enligt certifieringsorganisationen TÜV SÜD. Standarder för induktiv energiöverföring håller på att utvecklas. I standardiseringsarbetet har man har samlat leverantörer av induktiv laddinfrastruktur och fordonstillverkare för att enas kring gränssnitt och teknik.
– Den induktiva tekniken ses som en pusselbit i framtidens kollektivtrafik. Interoperabilitet i framtidens elbusstrafik kommer vara viktigt och ingen kommer ensam kunna åstadkomma ett miljömässigt hållbart kollektivtrafiksystem, enligt Anders Grundströmmer, chef Scania Sustainable City Solutions.
De medverkande i forskningsprojekt är Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH. Kostnaden för projektet uppgår till drygt 38 miljoner kronor, varav Scania satsar 22 miljoner. Energimyndigheten har beviljat närmare 10 miljoner i forskningsstöd, som fördelas mellan KTH, Scania och SL.
Källor
[1] Scania testar trådlös snabbladdning i stadstrafik. Scania Pressrelease. länk
[2] Första trådlösa elbusslinjen i Norden. KTH. länk
[3] Bombardier’s PRIMOVE Technology Enters Service on Scandinavia’s First Inductively Charged Bus Line. länk
[4] Nu rullar Sveriges första trådlöst laddade buss. Ny Teknik. länk
[5] Unik elbuss – snart i SL:s busstrafik. SL. länk
[6] Scania tests fast wireless charging in urban traffic. Youtube. 35 sek. länk

[7] Här invigs elhybriden som ska gå i linjetrafik: ”Jag har hopp om framtiden”. LT. 7 dec. länk (innehåller videointervju med  Karolina Skog, miljöminister).